Administratiekost belastingen

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Administratiekost belastingen

#1 , 05 dec 2019 16:21

Dag allen,

Ik moest een kleine belasting betalen van 15 euro. Doordat ik onlangs verhuisd ben, heb ik de brieven niet ontvangen tot er een aangetekend schrijven kwam.

De administratieve kosten zijn 17 euro, wat dus meer dan 100% is van het oorspronkelijke bedrag.

Op zich niet erg aangezien het om een klein bedrag gaat. Wat me wél dwars zit, is het feit dat ik betreffende belastingdienst had gevraagd om mij te e-mailen indien ik zou moeten betalen (brieven gaan nl al eens verloren bij de post)

Een email is een rechtsgeldig document. Ik wil in de toekomst aangetekende brieven vermijden, dus vraag ik me af of het nuttig is de administratieve kosten te betwisten...het oorspronkelijke bedrag van 15 euro heb ik uiteraard al betaald

Waarom betwisten? Omdat ik zelf had aangegeven dat ik belangrijke briefwisseling via mail wil ontvangen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 05 dec 2019 16:56

Brief is in veel gevallen verplicht door de wetgeving.

Ik betwijfel ook dat iemand eenzijdig kan eisen dat de communicatie verloopt via mail, postduif of rooksignalen. Zijn de belastingen akkoord gegaan met deze regeling?

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 05 dec 2019 18:22

Post niet laten doorzenden?
Zo zal ook in een rechtszaak de rechtbank het gekende adres als juist beschouwen ook al bent u daarna verhuisd ..want u moet de RB in kennis stellen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 05 dec 2019 18:27

Ik wil in de toekomst aangetekende brieven vermijden, dus vraag ik me af of het nuttig is de administratieve kosten te betwisten...
U hebt het dan zelf al beantwoord: betalen

U gaat anders in de toekomst nog méér aangetekende brieven krijgen, en de factuur gaat enkel oplopen ...

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2019 20:50

Brief is in veel gevallen verplicht door de wetgeving.

Ik betwijfel ook dat iemand eenzijdig kan eisen dat de communicatie verloopt via mail, postduif of rooksignalen. Zijn de belastingen akkoord gegaan met deze regeling?
Mails worden meer en meer gebruikt voor het verzenden van officiële documenten dankzij de digitalisering. En aangezien een e-mail ook rechtsgeldig is lijkt het me logisch dat ze me op die manier contacteren...

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2019 20:51

Ze dreigden meteen met een deurwaarder trouwens, dat vond ik zelf nogal grotesk

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 05 dec 2019 22:03

Brief is in veel gevallen verplicht door de wetgeving.

Ik betwijfel ook dat iemand eenzijdig kan eisen dat de communicatie verloopt via mail, postduif of rooksignalen. Zijn de belastingen akkoord gegaan met deze regeling?
Mails worden meer en meer gebruikt voor het verzenden van officiële documenten dankzij de digitalisering. En aangezien een e-mail ook rechtsgeldig is lijkt het me logisch dat ze me op die manier contacteren...
Het is niet omdat het u logisch lijkt, dat ze daartoe verplicht zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 dec 2019 22:20

Ze dreigden meteen met een deurwaarder trouwens, dat vond ik zelf nogal grotesk
Grotesk :?:
Nee hoor: die komt ...
En de brave man brengt naast die 17€ nog véél anderen kosten mee

Met een paar klontjes en een peeke veeg je dat niet uit ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 06 dec 2019 09:04

Via my e-box kunt u alle documenten van de overheden elektronische ontvangen. Geen brievenpost meer .
https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 dec 2019 09:37

Niemand die de belangrijkste vraag al gesteld heeft: Hebt u de belastingsdienst tijdig uw adreswijziging doorgegeven?

Indien u kan bewijzen dat u de belastingdienst op tijd ingelicht hebt van uw adreswijziging, en ze hebben de brieven toch nog naar uw oude adres gestuurd, kan u perfect deze kosten betwisten, aangezien de fout bij hen ligt. Contacteer daarvoor uw belastingskantoor met de bewijzen dat u uw adreswijziging tijdig doorgegeven hebt en vraag hen deze kosten te annuleren.

Als u niet kan bewijzen dat u de adreswijziging tijdig laten weten hebt, zit er niets anders op dan te betalen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

jef007
Berichten: 1683

#11 , 06 dec 2019 16:26

worden de Ministeries en FOD's niet automatisch verwittigd via Rijksregister/gemeentebesturen?

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 06 dec 2019 20:32

ja, maar dat kan te laat zijn doorgegeven

of de wijkagent moest nog eerst langkomen enz



Weet zelfs mensen die in Delhaize vaststelden dat hun bankrekening was geblokkeerd, door de belastingen

100 euro te laat betaalt, en ineens een beslag laten leggen, maar die banken blokkeren dan voorlopig de volledige rekening tot ze een bijkomende brief krijgen hoeveel ze juist aan de fiscus moeten storten

de tijd dat de fiscus niet alle middelen aangrijpt om het geld te incasseren is voorbij

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#13 , 09 dec 2019 10:28

worden de Ministeries en FOD's niet automatisch verwittigd via Rijksregister/gemeentebesturen?
Dat zou je mogen verwachten, ja... Toen ik mijn verhuis ging aangeven op de dienst bevolking (ik had al internet, electiricteit, gas, water daar. Zelfs al een paar weken post gekregen op dat adres), zij de ambtenaar me doodleuk dat mijn huisnummer niet officiëel bestond... Oplossing: ter plekke eigenhandig een papier schrijven dat X mijn huisnummer was. Klaar. :shock: :shock: :shock: Dus zwijg me van "automatisering" bij de overheid... :roll:
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”