statuut zelfstandige student

mumu
Topic Starter
Berichten: 20

statuut zelfstandige student

#1 , 09 aug 2019 16:03

Mijn zoon (20j) studeert aan de Unief en werkt daarbuiten vrij veel in de horeca (met studentencontract)

Hij wil stilaan wat meer op eigen benen staan en kwam met het volgende af:

- Hij zit stilaan boven de drempel van 6975 euro qua inkomsten voor 2019. Dit zorgt er voor dat hij niet meer fiscaal ten laste is
-Als hij ziet hoeveel hij nog gaat werken dit jaar komt hij binnenkort in aanmerking voor het statuut "zelfstandig student" wat betreft de schooltoelagen van studenten die zelf instaan voor hun levensonderhoud en studies
- Het is zo dat hij nu al bepaalde zaken zelf betaalt voor zijn studies, wij hebben het niet breed, maar komen net niet in aanmerking voor studietoelaggen, maar hij zou dan de lijn doortrekken: hij betaalt alle studiekosten, hij is niet meer fiscaal ten laste bij ons, maar hij zou dan wel in aanmerking komen voor een studietoelage om zijn studiekosten wat te verzachten.

Ik heb met het nr 1700 gebeld omdat ik wel wat vragen had:

- Mag hij dan nog gedomicilieerd zijn bij ons (blijkbaar wel)
- Vervalt het kindergeld dan ? (blijkbaar niet zolang hij niet meer dan 80 u per week werkt na het forfait van 475 uur)


Ondanks de goede uitleg op het nr 1700 van de Vlaamse overheid én de website van schooltoelagen, heb ik het gevoel dat ik ergens iets mis.....?
Iemand een idee of er nog haken en ogen zitten aan dit verhaal?
Ik gun mijn zoon zijn vrijheid, maar wil als ouder niet voor verrassingen staan...

PS: Dit heeft NIETS te maken met het statuut student-zelfstandige, waarbij de student een BTWnr heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kusjep
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 aug 2019 14:17

Het verhaal klopt.
Tijdens mijn studies enkele jaren geleden was ik ook zelfstandig student en woonde ook nog thuis.
Ik lette enkel op mijn aantal gewerkte uren zodat het recht op kindergeld niet verviel.
Voor de rest waren er geen verrassingen of dergelijke.

Het verschil zal je wel voelen in je aanslagbiljet personenbelasting, maar dit werd in mijn ogen gecompenseerd door het feit dat mijn moeder niet meer voor mijn studiekosten moest instaan. Dus was dit een regeling waar we ons beiden in konden vinden.
Mijn studietoelage lag ook beduidend hoger dan mijn jaarlijkse studiekost dus altijd leuk meegenomen!

jef007
Berichten: 1680

#3 , 16 aug 2019 12:19

wordt hier bedoeld "zelfstandig student" in de HORECA?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”