Verrekening VAA auto in salaris

bartvdc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verrekening VAA auto in salaris

#1 , 06 aug 2019 14:31

Hallo,
VAA van mijn bedrijfswagen is 500€ per maand
Dit bedrag wordt elke maand bij mijn belastbaar inkomen gevoegd
Daarop betaal ik 44% belastingen
Daarna wordt van het netto salaris bedrag nog eens de 500€ ingehouden, ik betaal dus 220€ + 500€ of 720€ totaal per maand voor de wagen
Deze berekeningswijze lijkt niet correct
Graag een seintje terug
Mvg
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2019 14:59

Ik denk niet dat er effectief 500 euro wordt ingehouden van uw loon maar dat u de berekening niet correct leest.

Sta me toe om even de berekeningswijze van de belasting over een wagen toe te lichten.
Stel je hebt een loon van 2500 euro bruto per maand en je hebt ook een bedrijfswagen met een VAA van 500 euro per maand (wat trouwens wel zeer hoog is). We zullen voor de gemakkelijkheid veronderstellen dat de belastingvoet altijd 25% is. De fiscus wil je belasten op je hele inkomen. Dus in ieder geval al op die 2500 euro brutoloon. Maar de fiscus ziet ook dat je een bedrijfswagen ter beschikking krijgt. Deze willen ze uiteraard ook belasten.

Het lastige voor de fiscus is nu, over hoeveel moeten ze je belasten voor die wagen? Wat is hiervan de waarde? Normaal zou je kunnen zeggen "dat wat het je werkgever kost om de wagen te kopen/leasen, onderhouden, verzekeren en de brandstof". Maar gezien de absurd hoge loonlast in België heeft de wetgever echter een handigheidje uitgevonden. Ze gaan niet kijken wat de wagen effectief kost en je daarover belasten maar gaan dit doen op basis van een VAA. Dit VAA wordt met een formule bepaald (online terug te vinden), dit ligt een stuk lager dan de werkelijke kost van heb gebruik van de wagen.

Om verder te gaan met ons voorbeeld, er wordt bepaald dat het VAA van de wagen €500 is. Dit wordt als een fictief inkomen bij de €2500 geteld die je als brutowedde hebt. De overheid gaat jou dus belasten alsof je €3000 bruto zou verdienen. (om te compenseren voor je wagen).

Uitgaand van een belastingvoet van 25% is moet je dan €750 belasting betalen (25% van 3000). Wat krijg je dan netto op je rekening? Je brutoloon - je belastingen, dus €2500-€750=€1750.

Vergelijken we dit met de situatie waarin je enkel je brutoloon zou hebben (en dus geen bedrijfswagen). Dan wordt je belast over €2500, 25% hiervan is €625. Dus je krijgt netto op je rekening: €2500-€625= €1875.

Je ziet dus dat je minder nettoloon krijgt omwille van het feit dat ze jouw bedrijfswagen hebben omgezet naar een fictief extra brutoloon (VAA) en je vervolgens hierover hebben belast.

Waar de verwarring bij jou waarschijnlijk vandaan komt is het feit dat ze eerst het VAA bij je brutoloon tellen, dan de belasting berekenen en vervolgens het VAA er weer af trekken. Je krijgt dit VAA namelijk al uitbetaald in de vorm van je wagen!!

Hieronder in berekeningsvorm:

Brutoloon: €2500
+VAA: €500
=Belastbaar: €3000
-Belasting: €750
-VAA: €500
=Nettoloon €1750

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”