credit interesten op rekening courant bedrijfsleider

fryelectro
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

credit interesten op rekening courant bedrijfsleider

#1 , 31 jul 2019 13:25

Beste,

Heeft er hier iemand ervaring met het volgende. Mijn vennootschap heeft een rekening courant in voordeel van de bedrijfsleider. Dit ten gevolge van een inbreng in natura.

Kan ik credit interesten op deze R/C opeisen als bedrijfsleider? Mijn boekhouder vertelde me dat dit enkel mogelijk is als de lening aan de vennootschap (waarvan de R/C afkomstig is) noodzakelijk was voor wat betreft de werking van de vennootschap.

Ik vind hier echter nergens duidelijke info behalve dat er effectief interesten mogen berekend worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2019 13:56

Dit kan, echter maar ten belope van de gangbare marktrente. Alles daarboven wordt door de fiscus als een dividend beschouwd, dit doen ze om ter vermijden dat mensen op deze manier makkelijk belastingen kunnen ontwijken.

Link met meer informatie:

https://www.sbb.be/nl/magazine/geld-len ... e-gevolgen

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 31 jul 2019 15:06

Klopt wat de boekhouder zegt. Men zou immers gigantische leningen kunnen verschaffen anders, om zo de belastbare winst tot nul te herleiden.

Eigenlijk moet je nu stappen nemen om deze lening (aan jezelf) af te betalen, wanneer je marktrente erop aanrekent.

Reclame

fryelectro
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2019 13:41

bedankt voor de reacties, maar ik lees dus overal berichten die bevestigen dat de zaakvoerder inderdaad tegen marktrente intresten kan vragen maar nergens dat er een voorwaarde is dat de vennootschap het geld effectief nodig heeft... iemand daar meer gerichte info over?

thx

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2019 13:50

Als algemene regel geldt:

"Het totale leenbedrag (van alle bestuurders samen) mag niet hoger zijn dan de belaste reserves aan het begin van het boekjaar, plus het gestort kapitaal aan het einde van het boekjaar."

Als je, je zou afvragen wat een marktconforme rente is: vanaf 2020 wordt dit wettelijk bepaald op volgende wijze: https://www.meesters.be/nl_be/rente-rek ... uari-2020/

Als je de rente nu al zo berekend zal de fiscus hier meer dan waarschijnlijk akkoord mee gaan.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”