beslag op belastingteruggave

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

beslag op belastingteruggave

#1 , 22 jul 2019 18:17

Geachte,

Ik moet voor aanslagjaar 2018 een bedrag terugkrijgen van de belastingen.

Voor aanslagjaar 2017 heb ik nog een bezwaarprocedure lopen die nog niet afgehandeld is.

Nu kreeg ik vorige week een brief van het ontvangstkantoor dat men beslag legt op mijn teruggave (die ik eind deze maand zou moeten ontvangen).

Mag dit zo maar, zo neen, wat valt hier tegen te doen?

Mvg,

Spring

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jul 2019 19:47

Dat mag. Waarom zouden ze u geld terugbetalen als ze het een paar dagen/weken/maanden later toch weer moeten opvragen .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2019 20:07

Dit mag volledig, zelfs je verlofgeld inhouden !

Het is de laatste jaren zeer veel veranderd in dit opzicht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2019 20:15

Dit betekent dat u nog een openstaande schuld heeft bij de belastingen. Mijn vraag in deze is nu, heeft u het niet-betwiste gedeelte van verschuldigde belasting over het aanslagjaar 2017 inmiddels betaald of heeft u helemaal niets betaald?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2019 20:16

Dat mag. Waarom zouden ze u geld terugbetalen als ze het een paar dagen/weken/maanden later toch weer moeten opvragen .
Ik kan de zaak bvb nog altijd voor de rechtbank brengen, gelijk krijgen en voor aanslagjaar 2017 niets moeten betalen...

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jul 2019 20:19

Dit betekent dat u nog een openstaande schuld heeft bij de belastingen. Mijn vraag in deze is nu, heeft u het niet-betwiste gedeelte van verschuldigde belasting over het aanslagjaar 2017 inmiddels betaald of heeft u helemaal niets betaald?
Het volledig te betalen bedrag heb ik betwist en ondertussen nog niets betaald.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jul 2019 20:22

Dan is het logisch dat het terug te ontvangen bedrag integraal wordt ingehouden indien het gelijk aan of minder is dan het nog verschuldigde bedrag.

Heeft u nog geen antwoord op uw bezwaar ontvangen? Wanneer heeft u dit bezwaar ingeleid?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2019 20:32

Dan is het logisch dat het terug te ontvangen bedrag integraal wordt ingehouden indien het gelijk aan of minder is dan het nog verschuldigde bedrag.

Heeft u nog geen antwoord op uw bezwaar ontvangen? Wanneer heeft u dit bezwaar ingeleid?
Het bezwaar is ingeleid op 23/10/2018.
Ik heb nog geen definitief akkoord na hoorzitting en tijd tot eind juli.
Ik denk de zaak voor de rechtbank te brengen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jul 2019 20:38

Ook als je naar de rechtbank stapt, je zal de belasting moeten betalen. Je zal je toch al wel een idee hebben kunnen vormen naar aanleiding van de hoorzitting? Als je de zaak verliest komen er heel wat extra kosten op je af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 22 jul 2019 22:56

Lijkt mij persoonlijk raar. Bij een vorig dispuut heb ik niets betaald in afwachting afhandeling bezwaar. Uiteindelijk volledig in het gelijk gesteld enkele jaren later. De reden waarom ik niets betaald heb was omdat ik overduidelijk gelijk had in de zaak. M.i. niet geheel correct wat ze hier doen, maar bon, wat doe je eraan.

Een extra aanslag door een lokaal taxatiekantoor is soms kort door de bocht..

U kan ook eens contact opnemen met de fiscale bemiddelingsdienst. Die leveren goed werk en staan vaak aan de kant van de belastingsplichtige wanneer de administratie het "te bont" maakt.

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jul 2019 00:08

Lijkt mij persoonlijk raar. Bij een vorig dispuut heb ik niets betaald in afwachting afhandeling bezwaar. Uiteindelijk volledig in het gelijk gesteld enkele jaren later. De reden waarom ik niets betaald heb was omdat ik overduidelijk gelijk had in de zaak. M.i. niet geheel correct wat ze hier doen, maar bon, wat doe je eraan.

Een extra aanslag door een lokaal taxatiekantoor is soms kort door de bocht..

U kan ook eens contact opnemen met de fiscale bemiddelingsdienst. Die leveren goed werk en staan vaak aan de kant van de belastingsplichtige wanneer de administratie het "te bont" maakt.
Ik heb eveneens niets betaald omdat ik eveneens overtuigd ben dat ik gelijk heb in deze.
Ik beschik zelfs over een vonnis van een belastingplichtige in exact dezelfde situatie die de zaak gewonnen heeft voor de rechtbank, alsook nog rechtspraak in mijn voordeel.
De bezwaarambtenaar heeft zelfs op dit moment al toegevingen gedaan waarbij de belastingschuld al met 60% geslonken is.

Het bedrag dat ik terug dien te krijgen ligt op dit moment zelfs 535 EUR hoger dan wat nog verschuldigd is.

In de brief die ik heb ontvangen staat:

"In de mate dat u de belastingschuld betwist, geldt deze aanwending van uw teruggave als bewarende maatregel".
op grond van artikel 334 van de Programawet van 27/12/2004 en/of artikel166 van het KB tot uitvoering van het WIB1992

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jul 2019 00:21

Wat gaat er dan vervolgens gebeuren indien ik het hierbij zou laten?

Wordt er dan een nieuw aanslagbiljet opgesteld voor Aj 2017 en mij het verschil uitbetaald?

Het niet-compensatiebeginsel van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen geldt dus niet voor de fiscus zelf?

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 23 jul 2019 09:27

Bij een akkoord met de ambtenaar die het bezwaar behandelt ontvang je meestal een akkoordverklaring via aangetekende zending. Deze onderteken je en stuur je terug. De ambtenaar past dan intern de codes aan van het oude aanslagbiljet, en je zal een verzoek tot betaling ontvangen. Naar wat ik mij ervan herinner ontvang je geen nieuw aanslagbiljet.

Aangezien je nu dus al betaald hebt zal de ontvanger ook het verschil terugstorten.

That's it.

Ik ken het dossier niet maar het kan de moeite zijn om de behandelend ambtenaar aan te schrijven met de vraag het voorstel verder terug te brengen (bijvoorbeeld 10 of 20% extra minder) en dat u zich dan kan schikken in de situatie. Als hij al toegevingen gedaan heeft die niet puur op feiten gebaseerd zijn maar eerder op rechtspraak dan zal hij waarschijnlijk tevreden zijn met een akkoord. En dan kan hij het dossier afsluiten. Iedereen tevreden.

Een nee heb je, een ja kan je krijgen.

Spring
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jul 2019 16:43

Bij een akkoord met de ambtenaar die het bezwaar behandelt ontvang je meestal een akkoordverklaring via aangetekende zending. Deze onderteken je en stuur je terug. De ambtenaar past dan intern de codes aan van het oude aanslagbiljet, en je zal een verzoek tot betaling ontvangen. Naar wat ik mij ervan herinner ontvang je geen nieuw aanslagbiljet.

Aangezien je nu dus al betaald hebt zal de ontvanger ook het verschil terugstorten.

That's it.

Ik ken het dossier niet maar het kan de moeite zijn om de behandelend ambtenaar aan te schrijven met de vraag het voorstel verder terug te brengen (bijvoorbeeld 10 of 20% extra minder) en dat u zich dan kan schikken in de situatie. Als hij al toegevingen gedaan heeft die niet puur op feiten gebaseerd zijn maar eerder op rechtspraak dan zal hij waarschijnlijk tevreden zijn met een akkoord. En dan kan hij het dossier afsluiten. Iedereen tevreden.

Een nee heb je, een ja kan je krijgen.
De ontvanger zal inderdaad het verschil terugstorten nadat een nieuw aanslagbiljet is opgesteld, wat nog minstens 2 maand in beslag neemt.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier over inkomsten uit 2016 en de definitieve afrekening mag ik eind 2019 verwachten.
De fiscus mag verwijlintresten aanrekenen, maar ze zelf betalen doen ze niet, dit in tegenstelling tot bvb. Nederland en Duitsland.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 jul 2019 16:57

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”