Bedrijfswagen en Aftrekbaarheid

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen en Aftrekbaarheid

#1 , 17 jul 2019 18:14

Weeral hier met een vraag, alleen ben ik deze keer niet zeker of ik er hiermee terecht kan, heeft vooral te maken met aftrekbaarheid van een bedrijfswagen.

Ik krijg binnenkort een bedrijfswagen, die volledig aangekocht wordt. Probleem is, ik moet een wagen vinden die fiscaal aftrekbaar is voor minstens 90% (hybrid)
Nu vroeg ik mij af of het niet nog steeds voordeliger is voor het bedrijf om een wagen aan te kopen die niet hybride is (door de hogere aankoopprijs) ookal is die met de nieuwe regeling nog maar 69.5 % fiscaal aftrekbaar.
Mijn vraag is vooral waar ik precies kan vinden wat die fiscaal aftrekbaarheid betekent?
Als ik 1 maal de juiste formule heb, kan ik er wel een spreadsheet voor maken om het makkelijker te maken voor te berekenen.
Want ik kan me voorstellen als het budget voor een non-hybrid car 24 000 euro is en voor een hybrid 34 000 dat er met die fiscaal aftrekbaarheid miss geen 10 000 euro voordeel uit te halen valt.

Als iemand me zou door kunnen verwijzen naar een boekhoud forum/ fiscaal forumipv me hier te kunnen helpen, ben ik ook al tevreden, want heb een half uurtje rondgezocht en vind niet echt iets relevant. maar de mensen hier zijn wel behulpzaam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2019 10:29

dank je voor de links, maar deze informatie had ik al. het gaat me net om een berekening om te zien of het op lange termijn(5-6 jaar) effectief voordeliger zou uitkomen om te gaan voor een aftrekbaarheid van 90-100% ipv 69,5% als het prijsverschil tussen de wagens hoger zou liggen (wagen aankoopprijs 24000 excl btw tegenover 33000 excl btw

Reclame

Sirkii
Berichten: 5397

#4 , 18 jul 2019 22:48

Da s geen evidente vraag om te beabtwoorden. Er is de fiscale aftrekbaarheid, de regels rond btw recuperatie en de speciaaltjes mbt eigen bijdragen etc.

Fiscale aftrekbaarheid:

Een wagen van 25.000€ excl lineair afgeschreven op 5 jaar bij een belasting van 25% (vanaf 2020) met 65% aftrekbaarheid met 50% verkoopwaarde kostte ongeveer 8.500€

Een wagen van 31.000€ met 90% aftrekbaarheid en alle andere criteria identiek kostte eveneens ongeveer 8.500€. Omdat ik niet geactualiseerd heb zal de aankoopprijs wat lager zijn.

Als vuistregel is de btw voor 50% aftrekbaar en recupereer je bij de verkoop btw op 50% van de verkoopwaarde. Dit maakt de btw kost voor de duurdere wagen wat hoger. Mogelijks is de herverkoopwaarde v e hybride lager dan een gewone wagen (benzine & levensduur battery pack) wat het prijsverschil verkleint.

De meeste hybrides zijn benzine en verbruiken dus in het werkelijke leven ws meer dan gelijkaardige diesels.

Voorts zal je VAA v e hybride ws lager zijn wegens de officiële lagere co2 uitstoot.

Je ziet dat het niet eenvoudig is om de werkelijke all-in kost te berekenen van verschillende scenario s.

Mogelijks schrijft je car policy hybride wagens voor omdat ze “groen” willen zijn....

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2019 11:18

Sirkii,
Dank je voor het antwoord.
Dus in theorie maakt het niet veel uit dan?

probleem is dat ze bij ons de car policy gaan aanpassen omdat de regels van aftrekbaarheid enorm gaan veranderen (vroeger tabel, vanaf 2020 een formule, maar auto's aangekocht vanaf 1 januari 2018 vallen hier ook onder)
Op dit moment zijn zelfs de grote bazen aant zoeken wat de beste optie is.
Ik wou gewoon kijken of ik met de juiste informatie ze sneller kan laten beslissen om te gaan voor een niet hybrid car die 69,5 aftrekbaar is, maar goedkoper is in aankoop (aankoopprijs van 23000 euro ongeveer excl btw, cataloguswaarde ligt rond de 36 000 eur incl btw (maar krijgen we een mooie fleetkorting op)
of de plugin hybride die 45000 euro is in catalogus waarde, maar wel 98,15 % fiscaal aftrekbaar is (en ook goedkoper is voor mij).
Ze hebben me nog geen duidelijk budget kunnen geven, omdat ze met plug in hybrid cars het zeker hoger moeten zetten, omdat er anders gewoon geen keuze is

Heeft hier niets te maken met het groen zijn, effectief het totaal plaatje (dus fiscaal aftrekbare gedeelte en andere kosten) maar ik begrijp dat de nieuwe regels enorm moeilijk zijn om aan te voldoen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”