Nieuw samengesteld gezin

lima585
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuw samengesteld gezin

#1 , 11 jul 2019 11:32

Ik zie even het bos door de bomen niet meer...

Ik heb 4 kinderen uit mijn eerste huwelijk.
We hebben co-ouderschap, ook financieëel. Kids staan bij mij gedomicilieerd en we trekken dus beide de helft belastingsvoordeel. Ook voor studietoelage kwamen we tot nu toe in aanmerking.

Nu ben ik samen met mijn nieuwe partner en zwanger van ons eerste kindje. We wonen feitelijk samen, dus aparte belastingsbrief. Heeft het nut om wettelijk samen te gaan wonen zodat we samen een belastingsbrief kunnen indienen?
Hebben we dan voor 5 kinderen belastingsvoordeel of 3 (helft van de 4 + dit kind) of ik de helft van de 4 en mijn partner 1?
Als we niet wettelijk gaan samenwonen en ik neem dit kind ten laste, heb ik dan belastingsvoordeel voor 3 kinderen of 5?

Sowieso komen we blijkbaar niet meer in aanmerking voor studietoelage doordat we nu samen een kindje krijgen en mijn parnter zijn inkomen blijkbaar ook mee zal tellen in de berekening. En voor het kindergeld is rangorde ook niet meer van tel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 11 jul 2019 12:10

Je kan altijd zelf wat simulaties maken. Dat kan op deze website: http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do

Fiscaal co-ouderschap van 4 kinderen betekent de belastingvrije som voor 4 kinderen gedeeld door 2. Dit is niet hetzelfde als het fiscaal voordeel voor 2 kinderen ten laste.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”