Verdienen met een hobby

BlackScorpion
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verdienen met een hobby

#1 , 06 jul 2019 21:37

Goedenavond,

Eerst en vooral, deze vraag is puur hypothetisch. Ik stel me deze vraag om over na te denken, deze situatie is (nog) niet bestaande en zal misschien ook nooit echt worden. Maar ik wil zoveel mogelijk informatie voor ik (ooit) een beslissing neem.

Ik ben voltijds werknemer in een bedrijf. Een van mijn hobbies is tekenen. Nu ben ik verre van een kunstenaar, ik ben amateur. Maar jaarlijks stuur ik een tekening naar een goed doel voor hun veiling. Zelf krijg ik er niets voor, in tegendeel. Maar ik vroeg me af of ik niet meer kan doen met het tekenen.

Mijn idee is om tekeningen te maken om te verkopen / veilen op een eigen pagina op Facebook en dan 50% van de opbrengst te doneren aan een goed doel en 50% voor mezelf te houden. Nu dit zouden geen grote opbrengsten zijn (toch zeker de eerste jaren nie. - misschien zelfs nooit) en zeker niet op wekelijkse basis (1 tekening maken duurt lang). En misschien slaat het zelfs totaal niet aan.

Maar - hypothetisch gezien dus - aan wat moet ik denken en hoe werkt het allemaal. Ik heb gelezen dat voor eenmalige verkopen je dit kan aangeven op een aparte post op je belastingsbrief en er dan 33% wordt aangerekend. Maar wat dus als je - zoals in mijn idee - vaker iets verkoopt? Is er een maximum onder welke je het niet moet aangeven? Reken je dan de volledige verkoop of enkel het deel dat je zelf houdt (dus minus wat ik doneer aan een goed doel - let op niet alle goede doelen staan geregistreerd als vzw)? Moet je het als bijberoep aangeven? En hoe werkt dit alles? En wat als je het als bijberoep registreert en je niets verdient?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!