Verdienen met een hobby

BlackScorpion
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verdienen met een hobby

#1 , 06 jul 2019 21:37

Goedenavond,

Eerst en vooral, deze vraag is puur hypothetisch. Ik stel me deze vraag om over na te denken, deze situatie is (nog) niet bestaande en zal misschien ook nooit echt worden. Maar ik wil zoveel mogelijk informatie voor ik (ooit) een beslissing neem.

Ik ben voltijds werknemer in een bedrijf. Een van mijn hobbies is tekenen. Nu ben ik verre van een kunstenaar, ik ben amateur. Maar jaarlijks stuur ik een tekening naar een goed doel voor hun veiling. Zelf krijg ik er niets voor, in tegendeel. Maar ik vroeg me af of ik niet meer kan doen met het tekenen.

Mijn idee is om tekeningen te maken om te verkopen / veilen op een eigen pagina op Facebook en dan 50% van de opbrengst te doneren aan een goed doel en 50% voor mezelf te houden. Nu dit zouden geen grote opbrengsten zijn (toch zeker de eerste jaren nie. - misschien zelfs nooit) en zeker niet op wekelijkse basis (1 tekening maken duurt lang). En misschien slaat het zelfs totaal niet aan.

Maar - hypothetisch gezien dus - aan wat moet ik denken en hoe werkt het allemaal. Ik heb gelezen dat voor eenmalige verkopen je dit kan aangeven op een aparte post op je belastingsbrief en er dan 33% wordt aangerekend. Maar wat dus als je - zoals in mijn idee - vaker iets verkoopt? Is er een maximum onder welke je het niet moet aangeven? Reken je dan de volledige verkoop of enkel het deel dat je zelf houdt (dus minus wat ik doneer aan een goed doel - let op niet alle goede doelen staan geregistreerd als vzw)? Moet je het als bijberoep aangeven? En hoe werkt dit alles? En wat als je het als bijberoep registreert en je niets verdient?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 jul 2019 13:28

Volgens mij valt dit onder de rubriek 'auteursrechten' , op de aangifte vak VII , D code 1117. Hier dienen de ontvangsten te orden genoteerd. Tot een bedrag van 15.990 € worden 50 % kosten forfaitair aangerekend.
Ik zou durven zeggen : maak vooraf een afspraak met uw belastingcontroleur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8836

#3 , 07 jul 2019 13:43

Praktische tip: Als je- zoals je het nu voorstelt - momenteel zo goed als géén inkomsten hebt. Daarmee bedoel ik dat de aanschaf van je materiaal zowat gelijk is aan de eigen opbrengsten - je dit zelfs niet moet aangeven. Maw: als je voor 50 euro tekengerief/papier enz. aanschaft en er 51 euro aan verdient, dan hoef je dit uiteraard niet aan te geven. Want je houdt er geen winst aan over. Wel je aankooptickets van je materiaal goed bijhouden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 07 jul 2019 14:05

Praktische tip: Als je- zoals je het nu voorstelt - momenteel zo goed als géén inkomsten hebt. Daarmee bedoel ik dat de aanschaf van je materiaal zowat gelijk is aan de eigen opbrengsten - je dit zelfs niet moet aangeven. Maw: als je voor 50 euro tekengerief/papier enz. aanschaft en er 51 euro aan verdient, dan hoef je dit uiteraard niet aan te geven. Want je houdt er geen winst aan over. Wel je aankooptickets van je materiaal goed bijhouden.

Niet akkoord, als dit een regelmatige activiteit is, valt dit onder Art 4 van het btw wetboek. Winst is geen vereiste.

BlackScorpion
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2019 20:20

Bedankt alvast iedereen.

Hoe ik het heb gevonden online ondertussen, is dat als je van plan bent om vaker dan 1 keer iets te verkopen (zoals mijn idee was om via Facebook tekeningen te verkopen), je jezelf moet inschrijven als zelfstandige in bijverdienste (zolang je een hoofdberoep hebt dat aan bepaalde voorwaarden voldoet, anders wordt het je hoofdberoep en ligt het anders). Je moet een bedrijfsnummer en btw nummer aanvragen. Onder de 25.000 euro winst per jaar moet je geen aparte additionele belastingen betalen, wel sociale zekerheid.

Na nog wat nadenken zal dit alles niet snel aan de orde zijn voor mij. Eerst en vooral ga ik verder oefenen in het tekenen en ga ik een site aanmaken ofzo om mijn tekeningen op te plaatsen. Dan trachten om volgers te krijgen en over de loop van de tijd te zien hoe mijn tekeningen bij de mensen vallen. En na x tijd (zal waarschijnlijk eerder jaren zijn dan maanden) kan ik polsen of mijn werken verkoopbaar zouden zijn. En dan kan ik me verder verdiepen in het zelfstandige in bijberoep.

Bedankt!

Mathieu Rutten

#6 , 07 jul 2019 20:25

Beste,

raadpleeg de volgende links en ik denk dan je alle antwoorden op je vragen vindt.

https://www.kunstenloket.be/sites/defau ... ctor_0.pdf
https://www.artistatwork.be/nl.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”