Bijberoep: 'verlies' maken maar 0 aangeven in belastingsaangifte?

Joni1990
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijberoep: 'verlies' maken maar 0 aangeven in belastingsaangifte?

#1 , 24 jun 2019 18:35

Beste,

Vorig jaar startte ik in bijberoep (eenmanszaak). Aangezien ik het voorbije jaar (en wellicht zal dit dit jaar en volgend jaar ook nog zo zijn) verlies heb gemaakt, maar ik dit verlies niet wil aftrekken van mijn persoonsbelasting uit het inkomen uit mijn hoofdberoep, vroeg ik mij af of het juridisch toegestaan is om bij de belastingsaangifte enkel de kosten aan te geven die exact mijn inkomsten dekken (i.e. nulaangifte).

Ik houd uiteraard een boekhouding bij waarin ik alle uitgaven bijhoudt evenals een aantonen dat zij beroepsmatig zijn; maar het is niet mijn bedoeling om een verlies af te trekken van mijn personenbelasting. Om zeker te zijn of dit wel toegestaan is, steek ik hier eens mijn licht op. Aangezien er bij een natuurlijke persoon geen verschil is tussen het persoonlijk kapitaal en het beroepskapitaal ga ik er vanuit dat ik zelf kan bepalen welke uitgaven ik categoriseer onder egen investering en welke investeringen ik laat meetellen in de onkost.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Vriendelijke groeten

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding