Belasting voor en na persoonlijk faillissement

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Belasting voor en na persoonlijk faillissement

#1 , 20 jun 2019 21:36

Door mijn scheiding heb ik de vennootschap in faling moeten laten gaan. De curator die werd aangesteld heeft me nadien gedwongen tot persoonlijk faillissement.

In het jaar van persoonlijk faillissement stond de belastingaangifte nog op beide namen.

Mijn ex-man vertikt het van zijn deel van de aangifte in te vullen. Mijn deel werd netjes ingevuld.

Nu, 2 jaar later krijg ik dat aanslagbiljet (is niet min :( )

Moet ik nu de belastingen betalen of vallen de sommen van voor datum persoonlijk faillissement onder het faillissement?

Heeft iemand op dit forum hier enig idee over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2019 22:04

Het is je man verboden om de belastingen in te vullen daar je man onder curatele staat, tot wanneer het faillissement afgesloten is.

En alles wat voor het faillissement vonnis is voor je ex in het faillissement.

Ik vrees dat u ze gaat moeten betalen, want je man zal misschien verschoonbaar verklaart worden, of een kwijtschelding krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 22:36

Dankjewel voor je reactie

Mijn man die is weg en het was ik die de falingen kreeg. Heb me misschien fout uitgedrukt ...

Maar als ik het dan goed begrijp, vallen de belastingen op get inkomen voor datum faillissement onder het faillissement en zal ik deze niet moeten betalen. Enkel de belasting op het inkomen na datum faillissement.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2019 08:18

Dankjewel voor je reactie

Mijn man die is weg en het was ik die de falingen kreeg. Heb me misschien fout uitgedrukt ...

Maar als ik het dan goed begrijp, vallen de belastingen op get inkomen voor datum faillissement onder het faillissement en zal ik deze niet moeten betalen. Enkel de belasting op het inkomen na datum faillissement.
Oeps!
Juist!
Belangrijke vraag is je faillissement reeds afgesloten ??

Ik veronderstel van wel daar je een betalingsbevel heeft gekregen.

Ben je niet verschoonbaar verklaart.?

Als je wilt geholpen worden !
1/ datum vonnis
2/ datum feitelijke scheiding
3/datum afsluiting
4/verschoonbaar ?? dit is zeer belangrijk.

Wat u curator gedaan heeft is zeer GOED geweest nu kan je op een nieuwe lei beginnen, je had hoogst waarschijnlijk borg getekend voor het één en ander .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”