Bijberoep - belastingaangifte deel II

sslabbin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bijberoep - belastingaangifte deel II

#1 , 20 jun 2019 14:17

Beste,
Ik starte in 2018 als zelfstandige in bijberoep.
Metalen creaties e.d.
Ik moet nu een eerste keer via Tax on Web, deel II van de aangifte indienen.

Kan iemand mij aangeven welke vakken in te vullen ?
- M'n inkomsten (gefactureerde bedragen)
- M'n kosten, aangekochte materialen, gereedschappen, ... (ontvangen facturen)
- M'n betaalde sociale bijdragen

Waar breng ik de kost voor de elektriciteit in ?
Neem ik die mee in m'n kosten, zie hierboven ? Of moet dat ergens anders komen ?

Merk, ik werk met BTW vrijstelling.

Dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2019 10:56

In de eerste plaats onderscheid maken tussen aankopen materialen en grondstoffen voor uw activiteit en uw kosten.

Aankopen materialen en grondstoffen voor uw activiteit komen in mindering van bruto inkomsten

Dit bedrag te invullen rubriek 2600-19

rubriek 2632-84 uw sociale bijdragen

rubriek 2606-13 uw kosten ( wel alle details zorgvuldig bijhouden )

rubriek 2617-02 hetzelfde bedrag als in rubriek 2600-19
= VAK XVIII punt 16 TOTAAL RUBRIEKEN 1,2,3,4b,5,6d

elektriciteit behoort bij de kosten

sslabbin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2019 20:47

Beste father b,

Bedankt voor deze duidelijke reactie.

Ik vat efkes samen om zeker te zijn :
Ik heb 1.000 € gefactureerd.
Ik heb 2.000 € inkomende facturen.
Dit dus zonder m'n soiciale bijdragen die mag ik hier niet bijrekenen ?
Ik vermeld dus op 2600-19, -1.000 € ?

Sociale bijdragen vul ik dan dus appart in, 2632-84

M'n kosten elektriciteit is 't enige wat ik wil inbrengen, 80 € / maand x 12 = 960 €

En dan nog één vraag, ik hoor dat ik ergens nog voorraad zou moeten aangeven, want ik verbruikte natuurlijk niet alle materiaal die ik aankocht, ik heb nog wel wat zaken liggen. Waar vul ik die dan in ?

Dank alvast,

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2019 11:20

Sociale lasten enkel in rubriek 2632-84

Vraagje zijn de inkomende facturen allemaal materialen of ook kosten ?
Want 2600-19 negatief ingeven, kan niet.

Men kan wel meer kosten maken dan inkomsten. Maar dan kunt u zich aan een controle verwachten.

Indien u alles correct bijhoudt en gerechtvaardigd is; zal de controle geen problemen opleveren.

Maar voor € 1000.00 facturatie al € 960.00 elektriciteit aanrekenen ? Dat zal wel moeilijk liggen.
Eerst even nadere info over de facturen van € 2000.00 en dan zien we wel verder.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2019 11:42

Als bij beroeper veel kosten in brengen is om miserie vragen, de controles houden niet van bij beroepers die door hun bijberoep hun normale inkomsten verlagen waar door zij minder belastingen betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2019 12:03

Als bij beroeper veel kosten in brengen is om miserie vragen, de controles houden niet van bij beroepers die door hun bijberoep hun normale inkomsten verlagen waar door zij minder belastingen betalen !
Lowie, is zeker correct. Daarom vraag ik ook meer uitleg over die facturen.
Ik ken de knepen van het vak, en heb heel wat ervaring met deze situaties.
En fiscus doet dikwijls terecht controles in zulke gevallen : zij zijn ook niet dom.

sslabbin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jun 2019 16:48

Bedragen zijn fictief hé, maar ik heb effectief wel meer inkomende facturen dan uitgaande. IS een eerste jaar, je koopt wat gereedschap e.d.
Is toch normaal lijkt mij ?
Als jullie zeggen dat je vak 2600-19 niet negatief kunt invullen, hoe moet ik het dna wel invullen ? Waar moet ik dan dat negatief getal kwijt ?

Daarnaast, eleketriciteit, welk percentage lijkt jullie aanvaardbaar ? Ik las heel wat zaken lektrisch, dus verbruik wel wat. Ik heb nu totaal huisgezien, 6000 kwh vebruik, ik dacht 1/3 in te brengen.

Dank,

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jun 2019 19:57

Facturen splitsen in materiaal voor afgeleverd product, in mindering te brengen van rubriek 2600-19
Andere facturen inbrengen in rubriek 2606-13.
Voor uw elektriciteit zou ik mijn huidige factuur vergelijken met die van vorig jaar, kunt effectief zien welke
extra elektriciteit u verbruikt voor uw werk. rubriek 2606-13

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”