Afhaling geld door bank

Chess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afhaling geld door bank

#1 , 01 mar 2019 22:39

Beste
Deze maand werd de jaarintrest dmv een coupon uitbetaald. Enkele dagen later werd dit bedrag zonder verwittiging gewoon terug van mijn rekening gehaald omdat er een verkeerde berekening werd toegepast. Mag mijn bank dat bedrag zomaar van MIJN rekening halen?
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 mar 2019 13:45

Tuurlijk. De bank haalt zelfs maandelijks de afbetaling van mijn lening van MIJN rekening (neen, geen domiciliëring of doorlopende opdracht, de bank haalt dit op eigen initiatief van mijn rekening).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 mar 2019 16:00

Opletten. Dat staat gewoonlijk in de basisovereenkomst die men tekent bij het aangaan vaneen hypothecaire lening. U bent dus wel akkoord gegaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 mar 2019 16:19

U bent dus wel akkoord gegaan.
En de vraagsteller is waarschijnlijk ook akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van de bank, en / of de voorwaarden die met de uitkering van deze coupon te maken hebben. Daar zal wel ergens vermeld zijn dat de bank zich het recht voorbehoudt om vergissingen door henzelf gemaakt, recht te zetten als het om rekeningen gaat van de bank zelf.

Het alternatief zou zijn dat de bank het verschil terugeist van de vraagsteller en als deze er niet op in gaat, een gerechtelijke procedure opstart om de onterechte betaling terug te claimen. Maar ik raad de vraagsteller aan om eerst alle kleine lettertjes van zijn overeenkomsten met zijn bank even te lezen. Een bank gaat niet zomaar verrichtingen doen die ze niet mogen doen. Daarvoor zijn ze veel te streng gereglementeerd en gecontroleerd.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Chess
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2019 09:07

De bank had op voorhand wel een bericht mogen sturen. Als ik een verkeerde overschrijving doe moet ik de rekeninghouder contacteren en die moet de terugstorting doen he!

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 mar 2019 09:14

De bank had op voorhand wel een bericht mogen sturen. Als ik een verkeerde overschrijving doe moet ik de rekeninghouder contacteren en die moet de terugstorting doen he!
Dat is een andere situatie. Het ging hier om een vergissing door de bank zelf begaan ivm producten van de bank zelf. Het is vrij normaal dat zij dit dan zelf ook zo snel mogelijk recht zetten. Of ze u voor zo'n correctie al dan niet contacteren, zal u kunnen terugvinden in de algemene voorwaarden van de bank. Stel dat uw zichtrekening niet gratis is, zal bijvoorbeeld de kostprijs van de rekening ook zonder verwittiging van uw rekening gehaald worden.

Dus lees eerst de algemene voorwaarden van uw bank / uw zichtrekening / de coupon / ... er op na en kijk wat daar in vermeld staat.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Bank & Beurs”