problemen volmacht bank

watervrouw
Topic Starter
Berichten: 3

problemen volmacht bank

#1 , 18 okt 2006 17:30

Mijn vader heeft een aantal herseninfarcten gehad waardoor hij lijdt aan dementie. Mijn moeder leeft nog, maar is niet meer in staat om zelf financi?le verrichtingen uit te voeren op de bank. Op ??n van de 2 banken van mijn ouders heb ik volmacht op de rekening, bij de andere bank niet.
Voorlopig doe ik daar de verrichtingen met de betaalkaart, aan een betaalterminal. Ik heb echter al problemen gehad bij het afhalen van een nieuwe betaalkaart. Mijn moeder is toen meegegaan om de kaart af te halen.
Mijn vraag is nu: Kan ik alsnog een volmacht krijgen op een bankrekening, die op naam staat van mijn vader, die lijdt aan dementie. Kan mijn moeder mij deze volmacht geven, vermits de bankrekening niet op haar naam staat, maar zij wel toegang heeft als echtgenote?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#2 , 01 nov 2006 12:47

Jouw moeder kan geen volmacht geven op een rekening waarvan je vader alleen titularis is. Enkel de rekeninghouder(s) kunnen een volmacht geven.
Enkel je moeder kan via haar kaart of via PC Banking verrichtingen doen op die rekening. Als ze deze kaart of PC banking toegang doorgeeft aan jou is dat een oneigenlijk gebruik waar de bank geen weet van heeft.
Voor dit probleem bestaat een wettelijke oplossing : het voorlopig bewind.
Je kan hiervoor terecht bij de vrederechter van je kanton.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”