effecten

jenifer
Topic Starter
Berichten: 2

effecten

#1 , 26 feb 2010 20:07

Als men aandelen koopt, worden die op een effectenrekening geregistreerd. Bij overlijden van één van de echtgenoten, worden dan ook deze rekeningen geblokkeerd? En is het in dat opzicht belangrijk wie er rekeninghouder is? (1 echtgenoot of beide).
Tegenwoordig zijn er ook internetbanken (à la Binkbank), veelal buitenlandse banken. Zouden effectenrekeningen bij dergelijke banken ook geblokkeerd worden bij overlijden van 1 der partners?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 feb 2010 20:20

Wanneer een klant van een bank overlijdt , is die instelling verplicht alle tegoeden op diens naam of die van de echtgenoot/ote te blokkeren, ongeacht welk huwelijksstelsel. De instelling moet de tegoeden meedelen aan de Registratie, zowel van gelden als effecten.
Binckbank werkt in België met een Belgische licentie en is dus ook verplicht die reglementen te volgen. Zij moeten dus ook de effectenrekeningen blokkeren , indien een klant of de partner overlijdt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 26 feb 2010 20:24

De overheid weet alles!
Bij overlijden worden de effectenrekeningen geblokkeerd, ook al ben je cliënt bij Binck. Je hebt immers bij Binck een aantal vragen moeten beantwoorden, o.a. vanwaar het geld hoofdzakelijk afkomstig was, wie volmacht had, wie rekeninghouders is en wie mederekeninghouder was. Als ik me goed herinner kwam ook het huwelijkstelsel ter sprake.

Bij andere banken, nl. Keytrade, Rabobank, ... heb je ongeveer dezelfde vragen voorgeschoteld gekregen.

Of de effectenrekening op jouw naam of die van je partner maakt niet veel uit. Tijdelijk wordt alles geblokkeerd en zijn de banken, ook internetbanken, verplicht de status door te geven op de dag van het overlijden.

Met een klik op de muisknop weet de overheid zo goed als alles over je financiële hebben en houden en die van je huwelijkspartner.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 26 feb 2010 20:29

Als men aandelen koopt, worden die op een effectenrekening geregistreerd. Bij overlijden van één van de echtgenoten, worden dan ook deze rekeningen geblokkeerd? Ja, zelfde regime.

En is het in dat opzicht belangrijk wie er rekeninghouder is? (1 echtgenoot of beide). Hangt af van het huwelijkscontract. Ingeval van volledige scheiding van goederen zal de rekening niet geblokkeerd worden indien de aandelen eigendom van de overlevende echtgenoot zijn. In alle andere gevallen wel.

Tegenwoordig zijn er ook internetbanken (à la Binkbank), veelal buitenlandse banken. Zouden effectenrekeningen bij dergelijke banken ook geblokkeerd worden bij overlijden van 1 der partners? Ja, want de filialen van die banken in België zijn normaliter Belgische banken of vallen alleszins onder de Belgische bankcontrole.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 27 feb 2010 00:07

Roharro ,

dit bericht is geen aanvulling van mijn info. Integendeel.
Het is een herhaling , met fouten.

Bij overlijden van een persoon , gehuwd met scheiding van goederen , worden wel alle rekeningen geblokkeerd van beide echtgenoten en worden de saldo's meegedeeld aan de Registratie. Zelfs een safe op naam van de overlevende wordt geblokkeerd en de inhoud vastgesteld.
Na voorlegging van het huwelijkscontract mogen de tegoeden van de LLE terug worden vrijgegeven maar ze komen natuurlijk niet in de nalatenschap.
Dus , op dat ogenblik zijn de tegoeden van de overlevende ook gekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”