BNP paribas fortis, forceren tot aankoop van "easy guide pack"

engels
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BNP paribas fortis, forceren tot aankoop van "easy guide pack"

#1 , 10 okt 2023 17:29

Ik krijg een brief van 4 pagina's binnen van BNP Paribas fortis. Waarin staat dat mijn pack gaat veranderen en ik niets hoef te doen (vet gedrukt) . Bij verder lezen blijkt dat er nochtans vanaf 1 januari 2023 er wel 5,5 PER MAAND zal aangerekend worden, automatisch.
Helemaal op het einde van de brief staat dat je "de andere mogelijkheden" kan bekijken in de app of online.

Wat blijkt? Er zijn ook gratis packs, goedkopere packs maar iedere klant wordt wel dit "easy guide pack" aangesmeerd en per default geactiveerd.
Mij lijkt dit niet correct om elke klant dit -duurste- betalend pack van 5,50uro per maand per default aan te rekenen, automatisch.

Als klant ben ik hier nooit akkoord mee gegaan maar wordt dit alsnog aangerekend tenzij ik verschillende acties moet ondernemen om dit niet te moeten betalen. Zo geniet BNP van een 5,5 euro per maand extra, van ELKE klant, zonder iets meer te doen of meer an te bieden.

Dit lijkt me niet correct. Heeft iemand meer info mbt de koopwet en het verplichten tot aankoop door dit duurste pack als default aan te stellen?

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 okt 2023 17:49

1 januari 2023 of 2024 ?

Er zijn andere banken die u betere rente geven, én minder of geen kosten aanrekenen
Er is er zelfs één die U betaalt per overschrijving ...

Stem met uw centen ...

Moet je loon er laten storten ivm lening ?
Dan kan je dat met een doorlopende opdracht laten doorsluizen ...

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2023 20:48

Volledig akkoord met Inazuma: stem met uw centen ... dus laat u niet langer kaalplukken zoals een kip zonder kop.

Overstappen naar een andere bank die gratis of met minimale kosten bankdiensten aanbiedt is best practice. Het overstappen zelf is ook gratis en je hebt er geen werk mee (zie link febelfin).

Ik ken veel mensen die al heel lang weg zijn bij de grootbanken en die er nog geen seconde spijt over hebben, er is keuze genoeg en de service is er gewoon beter dan bij de grootbanken.

https://www.spaargids.be/sparen/gratis- ... ingen.html
https://febelfin.be/nl/diensten/van-bank-veranderen

Reclame


jef007
Berichten: 1684

#5 , 10 okt 2023 21:03

ik ben enkele jaren geleden ook weggegaan bij die grootbank. Heel dure kosten en beperkte openingsuren.
ik ben nu bij een kleinere bank, ruimere openingsuren en veel minder kosten.
Verspil niet langer geld en uw tijd aan die bank en verander!
Ga eens praten met enkele andere banken, vergelijk de openingsuren en de kosten en beslis.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 okt 2023 23:09

Hoe vaak kom je nog fysiek in een bank ?
(en dan niet voor de flappentap)

Is bij mij minstens 5 jaar geleden ...

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 okt 2023 23:17

Dit lijkt me niet correct. Heeft iemand meer info mbt de koopwet en het verplichten tot aankoop door dit duurste pack als default aan te stellen?
Correct of klantvriendelijk lijkt me dit zeker niet.

Vraag is of ze juridisch ook iets mispeuteren - en meest waarschijnlijk is dat niet het geval.
Daar hebben ze daar genoeg juridisch personeel voor rondlopen.

Je wordt vooraf verwittigd van een kosten-aanrekening.
(ik neem aan dat 2023 dus 2024 moet zijn)

Je hoeft niets te doen , maar je kàn wel iets doen.

Je "krijgt" wat hen betreft het pakket "met de beste dienstverlening"
(helaas is dat nu net ook het duurste ...)
Maar je moet het aanbod niet aannemen ...

Ze verwijzen je ook naar die andere mogelijkheden.


Het appeltje deed een paar jaar geleden trouwens al iets gelijkaardigs.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2023 09:43

Er is inderdaad al jaren een tendens bij de banken om steeds meer kosten aan te rekenen, dus een objectieve vergelijking op basis van wat je nodig hebt is aangewezen. Budget en recht en andere orgfanisaties publiceren jaarlijks deze vergelijking, dus huiswerk is snel gemaakt.
Vaak is het handig een bank te kiezen met een gratis of goedkoop standaard aanbod, het zijn de terugkerende maandelijkse kosten die je altijd betaalt die de rekening doen oplopen.
En zoals Inazuma terecht stelt: hoe dikwijls kom je nog fysiek bij een bank, dus als de app en de web applicatie van de bank goed werken en gebruiksvriendelijk zijn voor een lage prijs heb je al wat je nodig hebt om de meeste verrichtingen te doen. Of je nu een groene appel verkiest of toch een andere kleur bepaal je zelf. Overstappen is makkelijk, vergelijken loont.

https://febelfin.be/nl/diensten/van-bank-veranderen

Terug naar “Bank & Beurs”