inschrijving hypotheek verdwenen

wr426f
Topic Starter
Berichten: 10

inschrijving hypotheek verdwenen

#1 , 18 dec 2019 11:14

wij hebben 20jr geleden een hypothecaire lening afgesloten om ons huis te bouwen. Met de veranderde wetgeving van 2020 hadden we dit jaar graag nog een heropname gedaan van een deel van de terugbetaalde centen om nog wat langer van het belastingvoordeel te kunnen genieten. We hebben dit aangevraagd bij de bank maar nu krijgen we het antwoord dat onze hypothecaire inschrijving nergens te vinden is? Blijkbaar is die niet ingeschreven, hoe kan ze anders verloren geraakt zijn? In elk geval hebben wij alle documenten bijgehouden waar ook het hypothecair nummer opstaat.
Wat ik graag zou weten: wie is verantwoordelijk voor die inschrijving? Wijzelf, de notaris, de bank? De bank zegt ermee bezig te zijn maar het enige wat ik hoor is: we vinden niks terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2019 12:29

Als ik me niet vergis verdwijnen de hypothecaire inschrijvingen nu al een paar jaar NA 15 JAAR
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 18 dec 2019 17:37

Ik dacht net omgekeerd, sedert enkele jaren (in 1993?) is die termijn verlengd tot 30 jaar, en sindsdien weet ik van geen wijziging.
https://rw.be/archief/5702/pdf

https://www.senate.be/www/?MIval=/publi ... =1&LANG=nl

en nog een nota : in Frankrijk zou de inschrijving zelfs 50 jaar gelden.

Reclame

wr426f
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 18 dec 2019 18:03

als de hypothecaire inschrijvingen verdwijnen na 15jaar, hoe kan men dan nog na het vijftiende jaar geld terug opnemen? Daar zou nu het probleem zitten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2019 18:06

Ik dacht net omgekeerd, sedert enkele jaren (in 1993?) is die termijn verlengd tot 30 jaar, en sindsdien weet ik van geen wijziging.
https://rw.be/archief/5702/pdf

https://www.senate.be/www/?MIval=/publi ... =1&LANG=nl

en nog een nota : in Frankrijk zou de inschrijving zelfs 50 jaar gelden.
U heeft gelijk het is juist van 15 naar 30 jaar gegaan !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 18 dec 2019 18:38

Heropnemen enkel voor het belastingsvoordeel is meestal niet echt zinvol. Eens je lening afbetaald kan je dat envelopje vullen met lange termijnsparen (bv TAC21). Mocht je lening het envelopje niet helemaal vullen dan kan je r nu al voor t saldo aan beginnen.

Fiscaal iets minder gunstig doch er zijn ook geen leningskosten. Als je een tweede woning hebt ligt het iets anders omdat de betaalde intresten het KI van de tweede woning wegwassen.

wr426f
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 19 dec 2019 10:39

@ sirkii : iets minder gunstig, volgens ik berekend heb via de belastingaangifte scheelt het toch -800€ per jaar als wij enkel LT sparen doen, een heropname op 10 jaar lijkt mij toch iets in de buurt van 8000€ verschil te komen(bruto)? En aan de huidige intrestvoeten lijkt mij dit toch een voordeel op te leveren. Of benader ik het verkeerd?
Nu we wijken af, de vraag gaat nog steeds over wie de hypotheek moet inschrijven, ik denk tot op heden hier geen antwoord op gezien heb, als ze sowieso verdwenen zijn na 15jr lijkt dit misschien minder relevant maar had het toch graag geweten voor de volledigheid.

Allen: dank voor de reeds gekregen antwoorden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2019 16:25

De inschrijving geschiedt door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (vroeger: de Hypotheekbewaarder), op voorlegging van de uitgifte van de akte. Doorgaans wordt dit dus door de notaris gevraagd.
Of er een inschrijving is moet u op het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (voorheen Hypotheekkantoor) navragen. Bevoegd is het kantoor van het arrondissement waar het onroerend goed gelegen is.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#9 , 19 dec 2019 20:00

Een hypotheek wordt al jaren voor 30 jaar genomen.
Belangrijk is toch om na te kijken of u een hypotheeklening dan wel een kredietopening heeft.
De bank met het appeltje is bvb zeer laat overgeschakeld naar heropneembare kredietopeningen. Vraag is ook bij welke bank u het krediet afsloot. De afgelopen jaren werden tal van banken overgenomen en ook daar durven nog wel eens manuele interventies nodig zijn om de ‘oude’ kredietopeningen te actualiseren.
En als je dan toch wil verbouwen is een wederopname fiscaal zinvoller dan lange termijn sparen. De dossierkosten zijn doorgaans slechts een fractie van vaste kosten, taksen en commissielonen op de premies
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”