Borgstelling

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

Borgstelling

#1 , 22 nov 2005 19:23

Deze email ontvingen wij vandaag. Afzender gaf toestemming voor plaatsing op ons forum.

Geachte ,
Onze dochter heeft getekend als borg voor een lening die haar (toen bijna) ex man nog aan ons moest betalen.
Nu schijnt haar ex die niet geheel terugbetaald te hebben.
De lening is aangegaan begin 2000 of 2001. Kan mijn dochter daar tussenuit?
Mijn dochter is dat te weten gekomen door een brief van haar toenmalige bank,die vroeg om de rekening aan te zuiveren.Zij wist niet dat zij nog een volmacht op die rekening had (gebruikte die al jaren niet meer,dacht dat het afgesloten was)haar ex man dus wel.
Kan de bank haar hier aansprakelijk voor stellen?
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 22 nov 2005 20:29

Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan,strekken degenen die deze hebben aangegaan,tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming....Art.2011.Hij die zich voor een verbintenis borg stelt,verplicht zich jegens de schuldeiser,aan die verbintenis te voldoen,indien de schuldenaar niet zelf daaraan voldoet...Art.2028.De borg die betaald heeft,heeft verhaal op de hoofdschuldenaar...Dit verhaal heeft plaats zowel ten aanzien van de hoofdsom als ten aanzien van de intresten en de kosten.,B.W.(Burgerlijk Wetboek).

Gast

#3 , 22 nov 2005 22:58

Lex met dit antwoord ga ik akkoord,maar hoe zit dat met die volmacht
die mijn dochter al jaren niet meer gebruikt?Weet iemand hier een antwoord op.Dank bij voorbaat.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 23 nov 2005 08:33

Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling,waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen.,B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

Art. 1991. De lasthebber is gehouden de lastgeving te volbrengen, zolang hij daarvan niet ontheven is, en hij is verantwoordelijk voor de schade die uit het niet uitvoeren ervan zou kunnen ontstaan.,B.W.

Art. 1997. De lasthebber die aan de partij, met wie hij in zijn hoedanigheid van lasthebber handelt, voldoende kennis van zijn volmacht gegeven heeft, is niet aansprakelijk voor hetgeen daarbuiten gedaan is, behalve indien hij zich daartoe persoonlijk heeft verbonden.,B.W.

Art. 2003. Lastgeving eindigt :
Door herroeping van de volmacht van de lasthebber,
Door opzegging van de lastgeving door de lasthebber.,B.W.

Gast

#5 , 23 nov 2005 09:03

Beste Lex,
Bedankt voor deze uitleg,ik ga dit nu meedelen aan mijn dochter.
Groetjes.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#6 , 03 dec 2005 18:51

Ge kunt proberen het met de lastgeving op te lossen, maar als het over borg gaat, hebt ge meestal geen poot om op te staan en zult ge wel degelijk gaan mogen betalen...

Spreek enkel uit wat proffen mij geleerd hebben eh...

Gast

#7 , 15 jan 2006 17:14


Geachte,

Onze dochter heeft getekend als borg voor een lening die haar (toen bijna) ex man nog aan ons moest betalen.
is dit een typfout, die "aan ons moest betalen"? Of is het inderdaad zo dat jullie eigen dochter zich borg heeft gesteld voor een lening van haar toenmalige man aan jullie?

Terug naar “Bank & Beurs”