Auto via vennootschap

AdiosGent
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto via vennootschap

#1 , 03 nov 2019 17:02

Ik heb een horeca zaak overgenomen met een omzet van circa 1 miljoen exclusief btw en winst van ongeveer 24%. Het betreft een bvba. Kan ik een lening aangaan via mijn bvba voor een Porsche 911 992 2019 van ongeveer 129.000 euro. Ik wil geen kosten/btw aftrekken maar gewoon de auto betalen via de vennootschap en de rest allemaal prive. De lening zou zeker goedgekeurd worden aangezien de ratio's van mijn bedrijf heel gezond zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 nov 2019 17:24

Totdat je in faling gaat.
Heb persoonlijk bijna 30 jaar het beheer gedaan van horecapanden in opdracht van een grote brouwerij. Zal nooit die zaak vergeten in Antwerpen centrum, een zeer goed draaiende zaak (beter dan de uwe) waar amper een paar maanden na de overname de uitbater zelf met een Range Rover reed, zijn echtgenote met een BMW cabrio en beide zonen met een Porsche. Allemaal op kosten van de zaak. Na enige maanden gingen ze op safari in Afrika, terwijl ze de zaak sloten gedurende 4 weken. Amper één jaar later waren ze failliet, en leefden van het OCMW..
En soortgelijke drama's heb ik diverse malen gezien.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 nov 2019 17:42

Een gouden raad van tante Kaat. Verdien eerst de centen voor je Je TERECHT luxe veroorloofd. .... Als je na belasting 250k€ Per jaar
overhoudt van je hard labeur (wat je gegund is) dan is de Porche bijna verdiend....

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 03 nov 2019 20:00

Beste

Als bankier wil ik je mee geven dat dit absoluut geen goed idee is. Een zaak overnemen en al onmiddellijk luxe uitgaven doen op de zaak is GEEN goed idee.
Bedrijfsinvesteringen moeten ook een beroepsmatige finaliteit hebben.
En mogelijk laten de cijfers dat nu toe.
Maar als er binnen afzienbare tijd potentiële problemen opduiken zullen banken kijken naar jouw gedrag. En een gedrag van verarming vennootschap wordt afgerekend
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 04 nov 2019 13:04

Alles kan. Maar misschien eerst kijken of onder het nieuwe management de winst ook 240.000 EUR per jaar is? Omzet en winst kan soms wel eens schommelen als het management wisselt.

Ik veronderstel daarnaast dat er nog wel leningen lopen die terug betaald moeten worden ten gevolge van de overname? Een beetje conservatief gedrag en kijken of het allemaal wel goed loopt lijkt me toch aangewezen...

M.a.w. ik zou het niet doen, maar waarschijnlijk kan het wel.

Waarom niet even 2-3 jaar wachten en kijken of de zaak het goed blijft doen? Zo bouw je wat buffer op voor tegenslagen. Als je dan zo'n uitgave doet dan lijkt me dat op zich geen probleem.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 nov 2019 16:26

Zeker voor een horecazaak is de wijze van uitbaten zeer belangrijk. Een uitbater met een zuur gezicht kan de zaak kelderen en een uitbater met een mooie dochter zal waarschijnlijk goed draaien .

Terug naar “Bank & Beurs”