Voorwaarden bankvergunning?

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

Voorwaarden bankvergunning?

#1 , 30 okt 2019 16:15

Hallo iedereen

Ik denk eraan om een applicatie te ontwikkelen om cashless betalingen te doen in het onderwijs.
Het idee is: Ouder laadt via een website geld op het account van zoonlief/dochterlief. Leerling spendeert geld aan een broodje/drankje/prints/etc op school. Ouders kunnen dus volgen wat hun kinderen doen op school, en ze kunnen niet meer verbruiken dan wat er op hun account staat (prepaid dus)

De school betaald aan mij een maandelijks bedrag, of een transactiekost.

Maar nu de juridische vraag: Hoe moet dit legaal geregeld worden?

Je kan dit volgens mij op 2 manieren bekijken:
  • Dit is net hetzelfde als een 'drankenkaart' zoals bij de BBQ op school, dat is ook een soort van prepaid, daar zijn voor zover ik weet geen regels voor.
  • Dit gaat in de richting van een bancaire instelling, geld ontvangen, transacties, uitbetalingen, en ik heb een bankvergunning nodig (gaat niet gebeuren natuurlijk)
Het probleem is dat ik eigenlijk nergens duidelijk terugvind waarvoor je allemaal een bankvergunning moet hebben, en belangrijker, waarvoor niet.

Elke vorm van input en ideeën zijn erg welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 30 okt 2019 19:11

Dit is iets waar je vrijwel zeker geen bankvergunning moet hebben. Maar kort door de bocht, voor een banklicentie heb je zo'n 5 miljoen euro nodig en voldoen aan een hoop andere voorwaarden.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 31 okt 2019 23:15

Beste

Dat soort toepassingen bestaat al, Wat gaat u nog als extra toegevoegde waarde bieden?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

MenM
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 01 nov 2019 10:23

Dit is iets waar je vrijwel zeker geen bankvergunning moet hebben. Maar kort door de bocht, voor een banklicentie heb je zo'n 5 miljoen euro nodig en voldoen aan een hoop andere voorwaarden.
Bedankt voor jouw antwoord. Ik weet dat een banklicentie inderdaad iets erg lastig is (terecht?!). NewB is er al jaren mee bezig.
Beste

Dat soort toepassingen bestaat al, Wat gaat u nog als extra toegevoegde waarde bieden?
Dat ga ik op dit moment nog niet op een publiek forum gooien :wink:

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 01 nov 2019 18:09

Ik denk niet dat het bepaald lastig is. Geen gemakkelijk proces, maar ook niet onmogelijk. MeDirect heeft al jaren een Belgische licentie (en die zijn gestart na NewB dacht ik). Er zijn gewoon bepaalde voorwaarden op vlak van kapitaal, deugdelijk bestuur e.d. waar je moet aan voldoen.

Even terzijde: dat NewB project heb ik nooit gesnapt. Ideologisch misschien een leuk idee, maar wat hebben die mannen met de miljoenen die ze opgehaald hebben al bereikt? Voornamelijk zichzelf goed betaald denk ik dan. :-) (Ook een business model op zichzelf voor de slimme ondernemer...)

Terug naar “Bank & Beurs”