Snel geld verdienen

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Snel geld verdienen

#1 , 21 sep 2019 06:58

Een tijdje terug ging ik op city trip naar Istanbul.
Ik wisselde hiervoor euro's in Turkse Lira in een Belgisch wisselkantoor.
Maar toen ik daar was viel mij iets op.
In Istanbul was de wisselkoers bijna 10% lager dan in België (een jaartje geleden, nu weet ik de wisselkoers niet).
Wat dus betekend dat als je bv 10.000 eur meeneemt (volgens mij het maximum dat je vrij mag meenemen?) en ze in Istanbul wisselt,
daarna terugvliegt en ze hier terug laat wisselen naar euro's je 1000 eur verdient (min de kosten voor het vliegen ong. 220 eur)
Dus 780 euro winst :-)
Klopt mijn redenering hier, of zie ik een belangrijk feit over het hoofd.
Want als dat zo is, dan zouden toch veel mensen niet anders doen dan elke dag heen en weer vliegen.

Gewoon maar een vraagje uit nieuwsgierigheid wat me bezighoud

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 sep 2019 08:22

En uw juridische vraag is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2019 09:40

Of dit wel helemaal legaal is.
Het lijkt mij toch raar want dan zou je toch elke dag met 10.000 euro heen en weer kunnen vliegen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 21 sep 2019 12:51

Je gaat vlug aan de belgische banken de herkomst van je geld moeten bewijzen dat je telkens bij hen komt storten - wit was wetgeving

Met de douane kan je ook last krijgen

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2019 15:56

Ja misschien wel
Maar dat is snel bewezen hé. Het is elke keer met dezelfde 10.000€ dat je de grens oversteekt. Dus je hoeft eigenlijk maar 1 keer 10.000€ te verantwoorden.
En aan de banken geef je enkel de winstmarge, je kan toch gerust vertellen dat het van de wisselkoers is, want je doet toch niks verkeerd (denk ik).
En volgens de douane regelementen mag je tot 10.000€ cash mee nemen over de grens. Dus dat zou toch ook geen probleem zijn.
Het is daarom dat ik het heel vreemd vind dat dit eigenlijk niet op grote schaal gebeurd (of misschien wel , wie weet)

lukasi
Berichten: 1142

#6 , 21 sep 2019 18:10

Nogal kort door de bocht.
Aankoop Turkse lire in Turkije zal goedkoper zijn dan hier in Belgie.
Maar de verkoop van Turkse lire naar euro's in Belgie zal veel minder winst geven dan de aankoop van Turkse lire hier in belgie.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 21 sep 2019 19:37

TS veronachtzaamt de marge tussen aan- en verkoopkoers.

Dergelijke mogelijkheid bestaat niet. Ze zou automatisch worden uitgeveegd door de internationale wisselarbitrage in de financiële sector.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Bank & Beurs”