Laattijdig opzeggen domiciliëring

Olaf De Wit
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Laattijdig opzeggen domiciliëring

#1 , 18 jun 2019 14:23

Beste mensen,

Vorig jaar heb ik twee maal via vertegenwoordigers op straat donaties gedaan via doorlopende opdrachten : amnesty international vlaanderen + rode kruis vlaanderen. Hier had ik achteraf al vrij snel spijt van. Die mandaatrefertes heb ik later geannuleerd via Belfius Direct Net, respectievelijk op 17/11/2018 en 24/12/2018. Door technische problemen met PC's en printers is er al vrij veel tijd over gegaan, en ik heb nog geen aangetekende verzending kunnen sturen. Tot zover heb ik nog geen berichten ontvangen van de betrokken instanties om iets terug te vorderen of mij boetes op te leggen.

Mijn vraag is: kan ik nu nog een geldige aangetekende verzending sturen om het op te zeggen door de bedrijven zelf aan te schrijven of is het hier al te laat voor ? + Kan ik mij verwachten aan terugvorderingen door de twee bedrijven ten belope van de tussenliggende periode als ze mijn schrijven ontvangen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 18 jun 2019 15:50

- een "doorlopende opdracht" is een automatische overschrijving waarmee je op vaste tijdstippen een vast bedrag betaalt. Bvb elke maand 100€ van je zicht- naar je spaarrekening. Als in deze context sprake is van een doorlopende opdracht, is de kans groot dat dit vrijwillig is (en dus "betaal elke maand x € als gift aan Amnesty International") en kan je dit gewoon zonder meer stopzetten.
- een "mandaatreferte" is gekoppeld aan een domiciliëring. De leverancier (refertehouder) stuurt de factuur naar jouw bank, en die betaalt automatisch het (variabele) bedrag. Als in deze context sprake is van een mandaatreferte, is de kans zeer groot dat dit samenhangt met een door jou ondertekend contract, overeenkomst of abonnement. Dan moet je de opzeg-modaliteiten van dit contract of abonnement nakijken.

Uit het feit dat je zelf spreekt over "aangetekend opzeggen" vermoed ik dat u iets afgesloten hebt met beide instanties - een contract, een abonnement, een lidmaatschap, ...
In dat geval dien je de opzeg-modaliteiten van dit contract of abonnement of lidmaatschap te volgen. Gewoon stoppen met betalen is NIET voldoende. En dan kunnen beide instanties inderdaad de lidgelden, abonnementsgelden, of wat dan ook, opeisen die nog niet betaald werden, tot het moment van (correcte) opzeg.
(er is wel geen sprake van 'terugvorderen', want dat zou impliceren dat zij eerst aan jou betaalden.)

Hamvraag: wat hebt u ondertekend / afgesloten ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”