Juridische complicaties met betrekking tot eigendomsoverdracht van een auto bij onbetaalde lening en inbeslagname

antoniokso
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Juridische complicaties met betrekking tot eigendomsoverdracht van een auto bij onbetaalde lening en inbeslagname

#1 , 23 mar 2024 10:56

Hallo allemaal,

Ik sta voor een complexe juridische situatie en zou graag advies of aanvullende informatie willen ontvangen om hiermee om te gaan.

Mijn oom heeft mij onlangs volmacht gegeven en heeft aangegeven dat hij zijn auto aan mij wil schenken, zodat ik deze kan verzekeren en afhalen bij depannage 2000. Dit omdat ik zonder verzekering de auto niet kan ophalen van de politie. Mijn oom, die momenteel op zee werkt in het buitenland, kan de auto zelf niet verzekeren omdat hij aan boord van een cruiseschip in Amerika werkt als gitarist. Daarom heeft hij mij gemachtigd om de auto namens hem te regelen. De auto is onlangs in beslag genomen door de autoriteiten vanwege een gebrek aan verzekering.

Echter, de auto is gekocht met een lening die al 8 maanden niet is afbetaald. Mijn oom is niet gevlucht, maar is momenteel aan het werk in het buitenland. Hij heeft echter nagelaten zijn lening af te lossen vanwege zijn werk op zee en het feit dat geen enkele verzekering bereid is hem te helpen.

Gezien deze omstandigheden ben ik me bewust van mogelijke juridische complicaties die zich kunnen voordoen. De geldschieter kan proberen de schuld te innen door de auto in beslag te nemen of andere wettelijke middelen te gebruiken. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat de overdracht van eigendom van de auto wordt betwist, vooral als de geldschieter kan aantonen dat de schenking opzettelijk is gedaan om betalingen te ontwijken.

Ik wil graag volledig begrijpen welke risico's hierbij komen kijken en welke juridische stappen ik het beste kan nemen om deze situatie aan te pakken. Alle adviezen of inzichten worden zeer op prijs gesteld.

Groeten,
Antonio

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mar 2024 12:29

Uw oom kan niet wegschenken wat niet van hem is

Auto leningen voorzien doorgaans in een clausule dat de auto als onderpand dient voor de lening, en dus niet verkocht oid mag worden zonder toelating van de bank / leningmaatschappij

Er zijn anno 2024 methoden genoeg om te zorgen dat een lening en verzekering verder betaald wordt.
Internetbankieren, bestendige opdrachten, ...


En oplossing zal beginnen met het aanzuiveren van de achterstallige lening ...

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 23 mar 2024 12:49

Houd in elk geval ook rekening met de oplopende opslagkosten bij die firma. Het zou best kunnen dat die kosten een stuk hoger uitvallen dan wat die auto ooit kan waard zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12858

#4 , 23 mar 2024 12:54

Lening afbetalen + kosten takeling betalen, dan pas auto afhalen.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#5 , 23 mar 2024 15:04

Beste

Primo is er inderdaad bij veel autofinancieringen een eigendomsvoorbehoud ten gunste van de krediet maatschappij. Los daar van zijn er mogelijk ook andere schuldeisers die het vermogen van je oom kunnen aanspreken (in casu dus het reeds afbetaalde deel van de auto)
Dus ik zou toch opletten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 03 apr 2024 15:44

Idd heel glad ijs als u de wagen zou overnemen.
Kans dat er gerechtsdeurwaarder bij u of de politie langskomt is redelijk groot.

Terug naar “Andere”