Scoutsmes legaal?

SimonTHPeeters
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scoutsmes legaal?

#1 , 21 feb 2024 10:02

Is het illigaal volgens de belgische wetgeving om dit scoutsmes (https://www.boker.de/en/german-scout-kn ... 001?c=5353) te bezitten, te dragen en te gebruiken binnen en eventweel buiten scoutsuren.

Issued
Berichten: 1232

#2 , 21 feb 2024 12:00

Dergelijke mes mag u dragen indien u daar een wettelijke reden toe heeft.
Bv in het kader van scouting is dat ok om te sjorren enz.
Heb je dit bij als veiligheid is dit niet legaal. Niet standaard in je auto leggen dus.

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 21 feb 2024 16:25

Bij mijn weten is dat ook bij scouts geen gebruikelijke uitrusting .
Zeker gelet op type en vorm is dit eerder gerelateerd met een héél duistere periode in onze EU samenleving.
Er stond toen echter een ander symbool in.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 feb 2024 09:29

Er zijn ook messen die perfect bruikbaar zijn voor scouting en waar je minder zever mee kan hebben ...

Deze buiten scouting omstandigheden wordt verboden wapendracht

lukasi
Berichten: 1149

#5 , 22 feb 2024 11:10

Stelregel die mij ooit eens werd gegeven door agent.
De lengte van het lemmet mag zeker nooit de breedte van de handpalm overschrijden.
14 cm lemmet is gegarandeerd breder dan je handpalm.

Was omdat een entmes achter mijn autozetel lag ,dat mes gebruikte we voor enten te snijden en te steken.
Lemmet was minder dan 1 cm langer dan de breedte van mijn handpalm en was daardoor een twijfelgeval.

Ik heb geen idee of dat ergens in een wettekst of wat ook is gegoten, maar ik vond dat wel een zeer snelle accurate en veilige manier om te weten kan dit of kan dit niet.

EenVerwardeHuurder
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2024 14:16

Dat van de palm is een hardnekkige (en eigenlijk bizarre) mythe. Dat zou betekenen dat een grote man een groot mes mag dragen en een kleine oma slechts een mini-zakmes. De wet is voor iedereen, reuzen en bomma's, gelijk.

Messen zijn sowieso verboden als ze onder het volgende vallen:
Spring- en valmessen met slot (ook ‘knipmessen’ of ‘stiletto’s’ genoemd), vlindermessen, werpmessen
Blanke wapens die eruitzien als een ander voorwerp, zoals een mes dat verborgen zit in een riem

Het dragen van een mes dat geen verboden wapen is, is onderhevig aan een wettige reden. Als iemand een mes nodig heeft voor zijn werk mag hij dat bij zich hebben op zijn werk en op weg van & naar het werk. Op café na het werk is er geen wettige reden meer.

Het mes in de eerste post is geen verboden wapen. Het dragen van dat mes is ofwel legaal of illegaal afhankelijk van een wettige reden.

lukasi
Berichten: 1149

#7 , 22 feb 2024 18:11

De gemiddelde handpalmbreedte voor een man is 85 mm
Voor een vrouw 75mm

Breedtes gaan van 64 mm voor de man tot 91
voor de vrouw 62 tot 89

Terug naar “Andere”