Mogelijkheid elektronisch betalen verplicht of niet?

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Mogelijkheid elektronisch betalen verplicht of niet?

#1 , 16 jul 2023 16:28

Mag een winkelier voor bepaalde producten (in dit geval een pakje sigaretten in een dag-/nachtwinkel) een betaling met kaart weigeren?
Onderstaande stukjes text vind ik toch niet erg duidelijk en sluitend.

Eerst lees ik "klant moet zelfs kleinste betalingen elektronisch kunnen doen", "niet toegestaan onder bepaald bedrag elektronisch betaling te weigeren"..
En nadien wordt het dan weer afgezwakt: "elektronische betaalwijzen variëren naargelang het bedrag mits affiche"... wat houdt "variëren" juist in?

Alleszins, er zijn nog heel veel van die dag-/nachtwinkels die of tot 50cent extra aanrekenen of gewoonweg kaartbetalingen onder bepaald bedrag en/of voor bepaalde producten weigeren. Affiche of melding hierover nog nooit gezien in dergelijke winkels. En als je ze hierover aanspreekt worden ze nog agressief ook nog.

VRT NWS:
De handelaar mag een elektronische betaling weigeren. Hij kan er bijvoorbeeld voor kiezen om geen betalingen met de kaart toe te laten onder 10 euro. Voorwaarde is wel dat dat duidelijk te zien moet zijn in de winkel.

FOD ECONOMIE:
Sinds 1 juli 2022 moeten volgens de Belgische wetgeving alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen.

...

Het is niet toegestaan om bijkomende kosten aan te rekenen aan klanten die elektronisch betalen of een elektronische betaling te weigeren onder een bepaald bedrag. Ondernemingen kunnen wel de elektronische betaalwijzen variëren naargelang het bedrag, maar dat moet dan duidelijk zichtbaar zijn voor de consument (bijvoorbeeld met een affiche).

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 16 jul 2023 16:44

U hebt volledig gelijk, sommige ondernemers weigeren gewoon de nieuwe wetgeving toe te passen.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 jul 2023 18:10

Recent nog voorgehad. Winkelier weigerde betaling met de kaart voor een brdrag van ongeveer 15 €. Ik zegde dat ik geen contant geld bij had. Dan mocht ik plots wel met de kaart betalen mist betaling van 50 cent extra, hetgeen ik weigerde. Ik wilde het gekochte dan gewoon laten liggen en de winkel verlaten, en plots kon ik wel betalen
met de kaart en zonder die 50 cent.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 16 jul 2023 18:29

reden :
contante betaling : dan is fraude mogelijk door de recette in de broekzak te steken.
elektronische betaling : geen fraude mogelijk
((alhoewel, betaling via payconiq op de prive rekening))

LeenW
Berichten: 12863

#5 , 16 jul 2023 19:22

reden :
contante betaling : dan is fraude mogelijk door de recette in de broekzak te steken.
elektronische betaling : geen fraude mogelijk
((alhoewel, betaling via payconiq op de prive rekening))
Zonder het zwartwerk te minimaliseren, is het ook gewoon een kwestie van kosten van elektronisch betalen, meestal vast bedrag + bedrag per transactie. Op vele kleine transacties verdwijnt de winst heel snel.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2023 20:28

Klopt. Heeft meer te maken met extra kost dan met zwartwerk. Maar het is inderdaad verplicht.

Mijn ervaring is eerlijk gezegd dat dit erg goed wordt toegepast. Ik heb zo goed als nooit cash op zak en kan eigenlijk altijd overal betalen.

Marge op een pakje sigaretten is trouwens belachelijk laag.


dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jul 2023 21:04

Mijn vraag komt net omwille van de onduidelijkheid in de uitleg van FOD Economie, link hierboven dus:

Men beweert:
  • "van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen
  • "het is niet toegestaan om bijkomende kosten aan te rekenen aan klanten die elektronisch betalen of een elektronische betaling te weigeren onder een bepaald bedrag"
Op basis van bovenste zou ik denken dat men -hoe klein de prijs ook is- een betaling met bankkaart niet mag weigeren, zoals veel winkels bedragen onder de 10EUR (bijvoorbeeld sigaretten) weigeren te laten betalen met kaart.

MAAR, nadien worden stellingen hierboven weer helemaal onderuit gehaald: "Ondernemingen kunnen wel de elektronische betaalwijzen variëren naargelang het bedrag, maar dat moet dan duidelijk zichtbaar zijn voor de consument (bijvoorbeeld met een affiche)".

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind deze geniaal duidelijke omkadering bijzonder ONduidelijk.

Onlangs was ik getuige van een winkelier die een klant bijna zijn neus afbeet en weigerde een pakje sigaretten te verkopen tegen kaartbetaling, bewerende dat hij lang genoeg in de business zit om te weten dat hij zelf mag uitmaken welke zaken hij enkel cash verkoopt. De klant moest met lege handen vertrekken. En dit is geen geïsoleerd geval.

Wat nu?

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jul 2023 21:27

Je haalt net het stuk dat antwoordt op je vraag uit het citaat.
Sinds 1 juli 2022 moeten volgens de Belgische wetgeving alle ondernemingen die met consumenten te maken hebben, van de kleinste tot de grootste, hun klanten ten minste één oplossing aanbieden waarmee zij hun aankopen elektronisch kunnen betalen.

Die oplossing mag niet in de plaats komen van cashbetalingen, die nog steeds moeten worden aanvaard: elektronisch betalen is daar een aanvulling op.

Daartoe zijn alle technische oplossingen mogelijk die momenteel op de markt beschikbaar zijn:

vaste of draagbare betaalterminals,
contactloze betalingen via smartphone of smartwatch,
overschrijving;
enz.

Ondernemingen zijn vrij om de technologie te kiezen die hen het meest geschikt lijkt, afhankelijk van hun economische realiteit en de specifieke kenmerken van hun cliënteel.

Het is niet toegestaan om bijkomende kosten aan te rekenen aan klanten die elektronisch betalen of een elektronische betaling te weigeren onder een bepaald bedrag. Ondernemingen kunnen wel de elektronische betaalwijzen variëren naargelang het bedrag, maar dat moet dan duidelijk zichtbaar zijn voor de consument (bijvoorbeeld met een affiche).
Dus bv. onder een bepaald bedrag is enkel Payconiq mogelijk, als de kost per transactie voor Bancontact te hoog is. Of enkel kredietkaarten toegelaten vanaf een hoger bedrag.

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jul 2023 00:08

Nog niet veel tegengekomen dat betalingsmogelijkheden naargelang bedrag worden aangekondigd. Bovendien ben ik dus verplicht om ook nog eens een smartphone met internetdata abonnement mee te hebben, wil ik kleinere bedragen met bijvoorbeeld Payconiq te betalen, tenzij deze ook werkt met een Nokia zonder internetdata van 20jr geleden die nog perfect werkt.

Men wil naar digitaal geld en digitaal alles, maar als het de winkelier niet genoeg opbrengt, mag deze ineens terug cash eisen. Eigenlijk zou men winkeliers de producten die men niet electronisch wil laten betalen, het verkoop ervan moeten verbieden.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jul 2023 08:20

zie ook # 9 van Thomas_A is correct verwoord.


Het is nu eenmaal de wetgeving. Men heeft als klant de keuze : digitaal of cash. Beide zonder kosten en beschikbaar.

Toekomst zal uitwijzen of cash helemaal zal verdwijnen.
Leven, laten leven en GELEEFD worden.

LeenW
Berichten: 12863

#12 , 20 jul 2023 08:25

Klacht bij FOD Economie kan altijd.

Terug naar “Andere”