Garantie of niet

KDG100
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Garantie of niet

#1 , 28 feb 2020 07:58

Beste,

wij hebben een factuur op datum van 13/10/2010, op die moment zijn er zonnepanelen geplaatst, begin november is hiervoor dan een keurder geweest voor het systeem en in gebruik vanaf 19/11/2010.
Factuur vermeld "10 jaar garantie op VOLLEDIGE INSTALLATIE"
er wordt ook een certificaat bijgeleverd van de omvormer waarop de datum verkeerd staat en zegt 10 jaar garantie ingangsdatum 24/09/2009 ipv 2010

Soit, de installateur geeft 10 jaar volledige garantie vanaf 13/10/2010!

nu op 10/02/2020 merken wij op dat de zonnepanelen niet meer opbrengen, de installateur komt kijken en zegt dat de omvormer stuk is.
De firma waar hij ooit de omvormer heeft besteld is failliet volgens hem, komt erop neer dat hij zegt dat het jammer is maar ik geen garantie meer heb??
Ik verwijs naar de factuur van hem, hij zegt dat die garantie van de leveranciers komt, niet van hem en dat hij dit niet uit zijn eigen zak gaat betalen.

mijn vraag: heb ik een voet om op te staan of niet? Het is wel degelijk binnen de 10 jaar?

alvast bedankt!
KDG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2020 08:17

De garantie op de omvormer komt van de omvormer fabrikant. !

En niet van de installateur, bij zonnepanelen heb je meerdere soorten garanties en gradaties.
De garantie van de installateur geldt voor de werken, niet het materiaal daar deze door de fabrikant gedekt is.

Zie ook
https://www.sungevity.be/nl/faq/rendeme ... nnepanelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KDG100
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2020 08:28

Bedankt voor u snelle antwoord.
maar op de installateur zijn factuur staat dit niet vermeld dat dit enkel voor de werken is. (of is dit altijd zo??) Er staat letterlijk:

(alle producten, merk en type zonnepannelen, merk en type omvormer, kabels, montagemateriaal, ...;
10 jaar garantie op volledige installatie
10 jaar vermogengarantie 90%
10 jaar vermogengarantie 80%

en als deze garantie niet bij hem ligt, dan moet fabricant toch verplicht deze garantie geven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2020 08:46

Ja dan moet de fabrikant deze geven, tenzij deze in faillissement is, dan kan hij deze niet geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aceke
Berichten: 138

#5 , 29 feb 2020 17:55

Als er staat 10 jaar garantie is het voor de installateur, als er staat 10 jaar fabrieksgarantie dan niet

Terug naar “Andere”