onlineverkoop ts particulier. verkoper levert niet. Welke rechtbank is bevoegd. in welk land

gmergan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

onlineverkoop ts particulier. verkoper levert niet. Welke rechtbank is bevoegd. in welk land

#1 , 19 jan 2020 18:34

Ik heb een bod van ongeveerd 1000€ uitgebracht op een product (muziekinstrument) dat te koop werd aangeboden op www.catawiki.be.

Ik heb het hoogste bod uitgebracht en het kavel werd aan mij toegewezen. Ik betaalde de prijs, de verzendingskosten en commissie aan catawiki. Normaal gesproken zou het product dan binnen de 3 werkdagen door verkoper moeten opgestuurd worden. De verkoper woont in Duitsland en verklaart een particuliere verkoper te zijn (blijkt evenwel een heeel regelmatige verkoper op de site te zijn).

Volgens verkoper zou catawiki zonder zijn toestemming de omschrijving van het kavel hebben gewijzigd.
Uit de verkoopovereenkomst vermeldt op de site blijkt evenwel dat catawiki dit kan doen.
Verkoper verklaarde dat door de wijziging van de omschrijving aangebracht door catawiki het product niet de prijs haalde die hij in gedachte had. Nochtans had hij een minimumprijs ingesteld. Die heb ik blijkbaar gehaald anders zou het product niet aan mij zijn toegewezen. Het instrument was voorheen al een keertje te koop aangeboden op catawiki maar raakte toen niet verkocht.

Na herhaaldelijk aandringen bij catawiki door mezelf wordt het goed nog altijd niet opgestuurd door verkoper.


Catawiki wijzigt de status van het kavel na drie weken in geannuleerd. Catawiki betaalt me het geld terug.

Volgens mij is de overeenkomst geldig tot stand gekomen.

Ik wil eigenlijk dat verkoper het goed toch levert aan de prijs die ik geboden heb en denk eraan om de verkoper hier juridisch toe te dwingen.

Mijn vraag is bij welke rechtbank en in welk land moet ik dan een procedure opstarten.

Nederland, België of Duitsland?

Ik ga eerst de verkoper aangetekend in gebreke stellen wegens het niet respecteren van de verkoopsvoorwaarden zoals vermeldt op de site van Catawiki. Verkoper zegt zich hier niets van aan te trekken omdat hij intussen van de verkoopsite gebannen is.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 19 jan 2020 18:41

Heel eerlijk? Dit gaat u tijd en geld kosten met een onzeker resultaat, ook al hebt u principieel gelijk. Wilt u er toch mee voort, gaat u in Duitsland moeten procederen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 19 jan 2020 19:33

Traantjes drogen en blij zijn dat je zonder morren je geld terugkreeg. Je gaat toch niet procederen voor 1000€ die je terugkreeg .....

Reclame

gmergan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jan 2020 20:08

Instrument is minimum 5000€ waard. verkoper kent waarde ervan niet.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 jan 2020 09:35

Mogelijks heeft hij de echte waarde na de verkoop aan u vernomen, en stuurt het daarom niet op

Terug naar “Andere”