Vervallen ecocheques terugvorderen/omwisselen

Oli4wilrijk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vervallen ecocheques terugvorderen/omwisselen

#1 , 05 dec 2019 09:45

Ik ben met een verhuis papieren ecocheques kwijtgeraakt. Bij een nieuwe verhuis zijn deze terug bovengekomen met het gevolg dat deze zijn vervallen. Totaal bedrag van 200 dus is wel redelijk wat. Met sodexo in contact gekomen met de vraag om deze te vernieuwen zodat ik hier alsnog ecologische producten mee kan kopen. Deze zeggen dat ze dat niet willen doen om de reden dat dit zou bezien worden als sociale fraude omwille van het artikel 19 bis van het KB van 28 november 1969. Ik meen dat hier destijds al is aan voldaan geweest, anders had ik die ecocheques in eerste instantie niet ontvangen. Als ik heb vraag wat ze dan gaan doen met die 200 euro van ( en waarschijnlijk met het geld van vele anderen) zeggen ze mij dat dit wordt gebruikt om het systeem te verbeteren, nieuwe servers te kopen, etc ... maar in geen geval om ecologische producten te kopen voorzien in de lijst waarvoor deze ecocheques oorspronkelijk zijn bedoeld en wat wij er enkel mee kunnen kopen. Graag wil ik weten hoe ik alsnog aan mijn vergoeding kan geraken wat dit is me een brug te ver aan het gaan. Kan ik dit juridisch ergens aankaarten of wat zijn de mogelijkheden. Ik ga het hier zeker niet bij laten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 05 dec 2019 11:08

De toekenningsvoorwaarden voor ecocheques zijn vervat in een wettelijk kader. Dat vertelt ondermeer dat de geldigheidsduur 2 jaar is. Vervallen cheques zijn verloren. Het percentage niet gebruikte cheques is inderdaad deel van het verdienmodel van de ecochequesuitgever. Hetzelfde principe geldt voor dienstencheques.

Oli4wilrijk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2019 17:47

Die verdienen daar dan massa’s geld aan. Als ik zo eens rondholt zijn er ontzettend veel mensen die deze cheques laten vervallen. Beter echt geld vragen dan dat vervalt niet en heeft nog iets van waarde na aftrek belastingen. Aan belastingen betalen hebben we zelf ook iets aan

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 05 dec 2019 18:02

Als u aangifte bij politie had gedaan dan had u ze wel 'teruggehad'. Dus waar ligt de fout?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 dec 2019 18:19

Ik ga het hier zeker niet bij laten.
Dan kan u best bij de politiek gaan rammelen
Juridisch lijkt dit een dead end ...

Heel dat cheque-gebeuren is -net als de salariswagen- een scheefgegroeide oplossing voor de hoge loonlasten, waar men niets aan wou doen.

Terug naar “Andere”