Eindafrekening elektriciteit: onterecht vaste vergoeding + bijdrage energiefonds aangerekend?

JonSnow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening elektriciteit: onterecht vaste vergoeding + bijdrage energiefonds aangerekend?

#1 , 20 sep 2019 09:08

Hallo,

Vorig jaar heb ik op 1/08/2018 een nieuw contract afgesloten bij een energieleverancier. Op 22/08/2018 is Eandis de elektriciteit fysiek komen aansluiten.
Op mijn tussentijdse facturen stond er telkens: "Uw contract is geldig voor een bepaalde duur van 1 jaar, vanaf 22/08/2018 t.em. 31/08/2019."

Op 1/09/2019 ben ik overgeschakeld naar een andere energieleverancier en een paar dagen geleden heb ik mijn eindafrekening gekregen van mijn eerste energieleverancier. Nu zag ik dat zij hun "Vaste vergoeding" (€ 28,88) en de "Bijdrage energiefonds" (€36,83) ook nog hebben aangerekend.

Na contact met de energieleverancier om te melden dat ik dit niet correct vind, laten zij weten dat de "Bijdrage energiefonds" een wettelijke verplichting is en dat ze vaste vergoeding aanrekenen bij elk gestart leveringsjaar (zij tellen namelijk van 22/08/2018 - 22/08/2019). Deze twee datums staan ook op hun eindafrekening vermeld. Dus zij zeggen dat alles correct is aangerekend.

Dit voelt voor mij aan als een smerige streek van de energieleverancier. Toch zeker hun vaste vergoeding, bij de bijdrage energiefonds kan ik mij nog wel bij neerleggen.

Is dit allemaal wettelijk correct zoals zij zeggen en heb ik geen poot om op te staan of kan ik dit aankaarten bij bv. de energieombudsman.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2019 09:41

Dit is correct,helaas. Je kan perfect slechts 2 maand klant zijn bij een bepaalde energieleverancier en toch de hele jaarlijkse vergoeding betalen. Normaal moet je dat wel weten op voorhand...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 sep 2019 09:45

Waarom heb je die omschakeling niet laten doen door uw nieuwe leverancier? Doen ze gratis, kost niets en uw stroomtoevoer wordt NIET afgesloten

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 sep 2019 12:28

Nu zag ik dat zij hun "Vaste vergoeding" (€ 28,88) en de "Bijdrage energiefonds" (€36,83) ook nog hebben aangerekend.

Na contact met de energieleverancier om te melden dat ik dit niet correct vind, laten zij weten dat de "Bijdrage energiefonds" een wettelijke verplichting is en dat ze vaste vergoeding aanrekenen bij elk gestart leveringsjaar
U kon vooraf toch weten dat die energie-leverancier de "vaste bijdrage" per jaar, à rato, of (bij een enkele) gewoon niet aanrekent ?
Deze info staat bvb ook op de VREG website en V-test.
Het is 1 vd teveel factoren die je in Vlaanderen moet mee inrekenen bij overschakelen / keuze energieleverancier.


Bijdrage Energiefonds is één vd vele overheidsbelastingen die via de elektriciteitsrekening geheven worden, daar ontsnap je niet aan.

JonSnow
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2019 13:35

Waarom heb je die omschakeling niet laten doen door uw nieuwe leverancier? Doen ze gratis, kost niets en uw stroomtoevoer wordt NIET afgesloten
Wie zegt dat ik dit niet gedaan heb? Maar dat heeft hier in principe niets mee te maken.

Voor de duidelijkheid: op 1/09/2019 zijn enkel de leveranciers gewisseld. De aanvraag voor de overschakeling en het nieuwe contract met de huidige energieleverancier waren toen al in orde. Dus ik heb zelf niets van de omschakeling gemerkt.

Mijn punt is enkel dat ik het niet fair vind van de eerste energieleverancier om nog een aansluitjaar te moeten betalen aangezien ik gewoon mijn contract van 1 jaar heb uitgedaan (t.e.m. 31/08/2019, lees mijn eerste post). De vaste vergoeding daarvan heb ik dus al betaald bij de eerste eindafrekening.
Ik zou enkel de vergoeding niet moeten betalen als ik al op 1/08/2019 was overgeschakeld. Maar dit heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat er dan misschien een opzegvergoeding of iets dergelijks (er moest maar eens iets in de kleine lettertjes staan) ging aangerekend worden wegens het vroegtijdig stoppen van het contract.

Dat er een vaste vergoeding op jaarbasis, à rato,.. wordt aangerekend heb ik geen problemen mee. Enkel met hun gegoochel van de datums...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 sep 2019 14:11

Dat er een vaste vergoeding op jaarbasis, à rato,.. wordt aangerekend heb ik geen problemen mee. Enkel met hun gegoochel van de datums...
Er wordt toch niets gegoocheld ?

De "vaste vergoeding" wordt of à rato aangerekend , of per (begonnen) jaar, of niet

Als je tijdens een begonnen jaar overstapt, ben je die vaste vergoeding aan de eerste leverancier dus kwijt.
En als je dan wéér zo'n contract afsluit met een jaarvergoeding, dan betaal je nog eens vaste vergoeding aan de tweede leverancier ...


Als je dat maar niks vindt is de oplossing erg simpel:
Neem een leverancier die dat of niet aanrekent, of à rato van aangesloten periode berekent.


In de Vreg V-test staan de aanrekenaars per jaar vermeld als "JV1" of "JV2" in de kolom Voorwaarden

Terug naar “Andere”