Factuur architect

Ditismijnnaamdus
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Re: Factuur architect

#16 , 19 sep 2019 13:16

Waar kan ik eventueel terugvinden of er een overname is geweest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1138

#17 , 19 sep 2019 14:06

Vergeet niet dat het grosso modo van de architecten werken met een inspanningsverbintenis en niet met een resultaatsverbintenis.
Maw. of hij nu aan die schets 1 uur heeft gewerkt of van sintjuttemis tot kerstmis, speelt geen rol.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#18 , 23 sep 2019 17:45

Iedereen spreekt hier over de verjaring van de facturen, maar volgens mij is dat niet aan de orde.
Als de architect zou gefactureerd hebben in 2015, TS betaalt niet, dan spreken we inderdaad over verjaring als deze nu komt aankloppen bij TS.
Akkoord, dit geldt hier op zich ook, maar lijkt mij minder relevant.

Hier spreken we over het factureren op zich.
Een factuur moet toch voor de 15e van de maand die volgt op de handelstransactie gemaakt worden.

Het Hof van Beroep te Gent oordeelde echter ook dat een factuur die niet binnen een redelijke termijn wordt overgemaakt, haar normale bewijskracht verliest. De factuur heeft dan nog enkel de bewijswaarde van een vermoeden. Ook het Hof van Cassatie treedt dit standpunt bij. Iemand die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan ervan bewijzen alsook moet deze het bewijs leveren van de feiten die hij aanvoert. Het is immers aan hem om aan te tonen dat hij gerechtigd is op de betaling van voorgehouden bijkomende werken.

Dus: de architect moet een gedetailleerd overzicht geven van wat deze wanneer gedaan heeft, aangezien de factuur geen bewijskracht meer heeft in deze handelsrelatie.
Voor zo'n bedrag zou ik, als particulier, me hier toch wel eens mee bezig houden alvast.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#19 , 23 sep 2019 17:54

Vergeet niet dat het grosso modo van de architecten werken met een inspanningsverbintenis en niet met een resultaatsverbintenis.
Maw. of hij nu aan die schets 1 uur heeft gewerkt of van sintjuttemis tot kerstmis, speelt geen rol.
Je bedoelde ws dat ze werken met een resultaatsverbintenis....

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#20 , 23 sep 2019 19:41

Een architect heeft 10 jaar om zijn ereloonnota in te dienen, te rekenen vanaf het tijdstip dat zijn opdracht werd voltooid, vooraleer er verjaring intreedt (art.2262bis BW is van toepassing).

Het spreekt vanzelf dat hij dan nog steeds moet kunnen aantonen dat hij er recht op heeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 24 sep 2019 14:55

Thomas, een interessante link voor jou:

https://legalnews.be/burgerlijk-recht/b ... terhoeven/

Dit is immers niet zo zeer mijn terrein. Jou kan dit zeker interesseren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”