Verkoop defecte namaak product

sachapetrov
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop defecte namaak product

#1 , 19 aug 2019 21:48

Ik had een defecte videokaart op een tweedehands site gekocht. Ik wist dat deze defect was en had deze gekocht om te proberen te repareren. Ik had hem uitgetest en hij werkte inderdaad maar half zoals de verkoper had aangegeven, ik had geen tijd meer om er nog aan te knutselen dus ik had besloten om hem terug door te verkopen. Iemand had hem al vrij snel van mij overgenomen (ook via een tweedehands site), ook hij wist dat hij defect was want dat was duidelijk gecommuniceerd. Ik heb hem verkocht zonder garantie omdat ik geen garantiebewijs had van de winkel. Na enkele maanden stuurt hij mij een bericht dat hij de videokaart niet heeft kunnen repareren en dat hij hem heeft kunnen opsturen naar de fabrikant. De fabrikant heeft deze videokaart gecontroleerd en geconstateerd dat dit om een namaak-product gaat en dat ze hem in beslag hebben genomen. Nu eist de koper zijn geld terug bij mij omdat ik hem een namaak-product heb verkocht. Ik wist dit zelfs niet want toen ik hem had gecontroleerd en de computer gaf alles juist aan, ik heb hem ter goede trouw gekocht.

Ben ik verplicht om deze persoon nu terug te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 aug 2019 21:58

Ja, u hebt een verkeerd product geleverd (niet-conforme levering). U kunt zelf uw geld terugvragen aan de verkoper op de tweedehands site.

sachapetrov
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2019 01:31

Ja, u hebt een verkeerd product geleverd (niet-conforme levering). U kunt zelf uw geld terugvragen aan de verkoper op de tweedehands site.
Wat als de verkoper dit weigert omdat het een defect product was en geleverd was zonder garantie? De koper heeft zelf dit product opgestuurd naar de fabrikant en hij is hem daardoor kwijtgeraakt.

De verkoper kan toch gewoon dit weigeren en niets terugbetalen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2019 09:05

Het probleem is dat de koper u zou kunnen aangeven voor verkoop van namaak, en wat daar de boetes van zijn weet ik niet maar zeer hoog .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 20 aug 2019 09:51

Ja, u hebt een verkeerd product geleverd (niet-conforme levering). U kunt zelf uw geld terugvragen aan de verkoper op de tweedehands site.
Wat als de verkoper dit weigert omdat het een defect product was en geleverd was zonder garantie? De koper heeft zelf dit product opgestuurd naar de fabrikant en hij is hem daardoor kwijtgeraakt.

De verkoper kan toch gewoon dit weigeren en niets terugbetalen?
Dit heeft niets met garantie te maken, dit is een niet-conforme levering Art 1604. U moet leveren wat u belooft, dus geen namaak.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2019 10:45

En dan zal de koper ook moeten kunnen bewijzen dat hij die specifieke kaart naar de fabrikant heeft opgestuurd (adhv serienummer of dergelijke). Ik zou de koper niet terugbetalen vooraleer ik dit bewijs in handen heb.

sachapetrov
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 aug 2019 13:30

Okay bedankt. Ik vind het ook maar gek want het bij mijn controle is het een echt product maar de fabrikant beweert dat de serienummers gerecycleerd zijn. dus ik denk dat het een gerecycleerd geretourneerd product is die terug in de omloop is geraakt.

Hij heeft mij bewijs kunnen tonen dat hij daadwerkelijk die specifieke kaart heeft kunnen opsturen want de serienummers kwamen overeen met wat de fabrikant heeft ontvangen.

Ik vind het een moeilijke situatie dus ik weet niet helemaal wat ik moet doen, de fabrikant doet zeker iets raars met serienummers te hergebruiken een andere kaart.

Terug naar “Andere”