Probleem met onderhoud auto

joadep
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Probleem met onderhoud auto

#1 , 17 jul 2019 14:00

Beste

Ik heb mijn auto binnen gedaan bij een onafhankelijke garage die [één merk] doet. Het onderhoudsboekje in mijn wagen is elektronisch en niet meer op papier.

Ik heb voor ik mijn auto binnen gedaan heb de garage een mailtje gestuurd of ze dat zeker zouden kunnen invullen in de boordcomputer. Hier werd bevestigend op gereageerd.

Auto laten onderhouden, afgehaald en dan thuis gezien dat het boekje niet was ingevuld. Hiervoor gemaild en dan kwam het antwoord dat ze het niet kunnen invullen. Ik verwijs naar de mail die vooraf werd gestuurd maar daar komt enkel als reactie op dat ze het zullen bekijken.

Ondertussen 4 weken verder en enkele herinneringsmails later maar nog steeds geen reactie.

Ik.vind de onderhoudshistoriek zeer belangrijk naar verkoop later toe en garantie van de auto.

Ik heb voorlopig de factuur nog niet betaald tot ik hier reactie van ontvang van de garage.

Kan ik hier verder iets aan doen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 17 jul 2019 14:48

Vier weken?

Ik denk dat het tijd wordt om tenminste de factuur, die u (nog) niet wil betalen, te protesteren. Aangetekend, moet ik dat er bij vermelden?

En het merk, doet dat echt wel ter zake op dit forum?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jul 2019 15:07

Een gedetailleerde factuur laat toch ook zien dat onderhoud uitgevoerd werd ?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 17 jul 2019 15:14

Mijn (grote) merkgarage plaatst ook geen stempeltjes meer in deze digitale tijden. Hou gewoon uw facturen bij en betaal de rekening om bijkomende kosten te vermijden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2019 15:43

Ik begrijp het niet goed.

Een factuur is NOG steeds het beste bewijs dat er iets geleverd of iets waar aan gewerkt is.
Maar ja als je de factuur niet betaald is dit natuurlijk u probleem, en de kosten komen wel achter .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 17 jul 2019 15:56

Er zijn er hier die nog niet mee zijn met de laatste ontwikkelingen in auto-land medunkt :-)
Ik heb voor ik mijn auto binnen gedaan heb de garage een mailtje gestuurd of ze dat zeker zouden kunnen invullen in de boordcomputer. Hier werd bevestigend op gereageerd.
Mijns inziens heeft TS alle recht en reden om (beter zo snel mogelijk) de factuur aangetekend te protesteren.

Het merk doet trouwens mogelijks wel terzake: onderhoud dat ingevuld wordt op idrive in de boordcomputer wordt ook opgeslagen op de centrale database van datzelfde merk, waarmee fraude en gefoefel nog meer uitgesloten wordt. Een ontbrekend onderhoud doet de doorverkoopwaarde geen goed. Een factuur is geen vervanging hiervoor.
Daarnaast is een correcte onderhoudshistorie (en dus ook correct ingevuld digitaal onderhoudsboekje) bij het desbetreffende merk van belang inzake garantie.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2019 16:26


Het merk doet trouwens mogelijks wel terzake: onderhoud dat ingevuld wordt op idrive in de boordcomputer wordt ook opgeslagen op de centrale database van datzelfde merk, waarmee fraude en gefoefel nog meer uitgesloten wordt. Een ontbrekend onderhoud doet de doorverkoopwaarde geen goed. Een factuur is geen vervanging hiervoor.
Daarnaast is een correcte onderhoudshistorie (en dus ook correct ingevuld digitaal onderhoudsboekje) bij het desbetreffende merk van belang inzake garantie.
Maar kan een niet merkgarage deze wel invullen ?????

Als dit gefoefel dan zou uitsluiten als ieder garage dit zou kunnen invullen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 17 jul 2019 17:12

Het digitale onderhoidsboekje (zoals dat heet) is een centrale databank die door het merk bijgehouden wordt waarin alle onderhoud genoteerd wordt. Europa verplicht de constructeurs om die tool open te zetten voor onafhankelijke garages (concurrentie). Maar de constructeurs maken het de onafhankelijken natuurlijk niet gemakkelijk om die toegang te gebruiken ...

Terug naar “Andere”