Automatische domiciliëring stopzetten

JasperKroes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Automatische domiciliëring stopzetten

#1 , 03 jul 2019 10:47

Beste,

Ik zat bij een sportschool met een duurcontract van 1 jaar.
Dit contract liep af om 01/04/2019

Omstreeks Februari vroeg ik via mail aan de sportschool wanneer mijn abonomment zou stoppen.
Hierbij gaven ze mij de datum 01/04/2019 mee. Dit kwam overeen.

Alhoewel ik de domiciliëring had geannuleeerd bij de bank, bleef ik elke maand een automatische domiciliëring krijgen.

Dit is ondertussen reeds een bedrag van €150.

Kan en mag dit zomaar?
Ik krijg enkel een stem aan de lijn van de sportschool dat ik toch eerst zal moeten betalen omdat het stilzwijgend is verlengd?
Alhoewel ze mij duidelijk op mail hadden gezet dat het 1 april mijn abonomment verliep ??

Bedankt

Groeten Jasper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 03 jul 2019 11:01

Als gevolg van de SEPA kan alleen de schuldeiser de domiciliëring stoppen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2019 11:02

Automatische domiciliëring stopzetten kan alleen van de sportschool !

U zelf kan dit niet

Ik zelf vind het ook zeer jammer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JasperKroes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2019 11:02

Als gevolg van de SEPA kan alleen de schuldeiser de domiciliëring stoppen.
Maar zal ik in dit geval dan nog moeten betalen indien het via een derde partij gaat, rechtbank , .. ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 03 jul 2019 11:05

Het betalen gaat automatisch, vrees ik. Opzeggen doet u uiteraard best aangetekend, zodat u een bewijs hebt dat alles correct en op tijd gebeurd is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 jul 2019 11:11

Beste Jasper,

Ik neem aan dat dit in België is gebeurd (de term sportschool komt nogal ‘Hollands’ over en wordt - tot zover ik weet - niet gebruikt in België).

De kans is groot dat jouw overeenkomst (het abonnement) - die inderdaad een bepaalde duur heeft, namelijk 1 jaar - een beding van stilzwijgende verlenging bevat. Zo’n beding is geldig indien voldaan aan de vormvereisten van de wet. Dit betekent dat de overeenkomst telkens ‘automatisch’ verlengd wordt, tenzij jij deze opzegt. De opzegging wordt vaak geregeld door de overeenkomst. Je moet dan ondubbelzinnig aangeven de overeenkomst te willen beëindigen.

De vraag is maar of het louter informeren naar de einddatum van de overeenkomst, beschouwd kan worden als een opzegging. Dat lijkt me niet het geval. Je controleert best eens hoe de opzegging dient te gebeuren volgens het contract.

Overigens geef je bij een domicilie een volmacht aan de schuldeiser. Deze kan en mag dus de bedragen maandelijks innen i.f.v. de overeenkomst. Het is daarom handiger om met een vaste opdracht te werken als het een niet-variabel bedrag betreft. Dan is er geen sprake van de volmacht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Andere”