Vorige week moest mijn man in spoed naar de dierenarts. De kat lag halfdood bij de buren. Hij dus naar de eerste de beste dierenarts die kon.
Daar stelde men meteen vast dat hij acute geelzucht had. Mijn man gaf toestemming voor een echo. De lever bleek zwaar opgezet en zowel in buik als thorax zat erg veel vocht.
Eigenlijk had dit al genoeg moeten zeggen, maar de dierenarts overtuigde mijn man dat een bloedonderzoek en onderzoek van het vocht in de buik nodig was om definieve beslissingen te nemen.
Mijn man ging akkoord en zei er duidelijk bij dat ze dan ENKEL de leverwaarden en dat buikvocht mocht laten testen. Bleek dat nog redelijk, dan zouden we evt verder laten onderzoeken.
De dierenarts maakte mijn man wijs dat de kat daar moest blijven om bloed te trekken en vocht uit de buik te trekken. Dat is al een leugen, want dat kan prima terwijl het baasje erbij is.
's Avonds mochten we onze kat ophalen en kregen een rekening van 150 euro voorgeschoteld...
De volgende dag kreeg ik online de bloedresultaten van m'n kat en de factuur. Nog eens 200 euro...
Bleek dat de dierenarts onze wens van enkel leverwaarden en buikvocht te testen, niet nagekomen was, maar gewoon meteen alles had laten checken.
Zelf stelde ze, met dramatische bloedresultaten, voor om toch nog vanalles te proberen. Ik heb diverse mensen met kennis de resultaten laten inkijken en iedereen was unaniem. Dit uitgebreid bloedonderzoek was volstrekt onnodig EN bovendien was de kat niet meer te redden.
We hebben hem dan ook bij een andere dierenarts laten inslapen.
Op mijn vraag naar een gedetailleerde factuur voor die 150 euro, wordt overigens niet gereageerd. Ik weet dus totaal niet waarvoor ik nu precies betaald heb.
Mag dit?
Is ze niet verplicht om
1) de wens van de klant te volgen
2) een gedetailleerde factuur voor te leggen als hierom gevraagd wordt?
Wat kan ik doen?