Recht op gedetailleerde factuur?

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Recht op gedetailleerde factuur?

#1 , 31 mei 2019 11:15

Vorige week moest mijn man in spoed naar de dierenarts. De kat lag halfdood bij de buren. Hij dus naar de eerste de beste dierenarts die kon.

Daar stelde men meteen vast dat hij acute geelzucht had. Mijn man gaf toestemming voor een echo. De lever bleek zwaar opgezet en zowel in buik als thorax zat erg veel vocht.

Eigenlijk had dit al genoeg moeten zeggen, maar de dierenarts overtuigde mijn man dat een bloedonderzoek en onderzoek van het vocht in de buik nodig was om definieve beslissingen te nemen.
Mijn man ging akkoord en zei er duidelijk bij dat ze dan ENKEL de leverwaarden en dat buikvocht mocht laten testen. Bleek dat nog redelijk, dan zouden we evt verder laten onderzoeken.

De dierenarts maakte mijn man wijs dat de kat daar moest blijven om bloed te trekken en vocht uit de buik te trekken. Dat is al een leugen, want dat kan prima terwijl het baasje erbij is.

's Avonds mochten we onze kat ophalen en kregen een rekening van 150 euro voorgeschoteld...
De volgende dag kreeg ik online de bloedresultaten van m'n kat en de factuur. Nog eens 200 euro...
Bleek dat de dierenarts onze wens van enkel leverwaarden en buikvocht te testen, niet nagekomen was, maar gewoon meteen alles had laten checken.

Zelf stelde ze, met dramatische bloedresultaten, voor om toch nog vanalles te proberen. Ik heb diverse mensen met kennis de resultaten laten inkijken en iedereen was unaniem. Dit uitgebreid bloedonderzoek was volstrekt onnodig EN bovendien was de kat niet meer te redden.
We hebben hem dan ook bij een andere dierenarts laten inslapen.

Op mijn vraag naar een gedetailleerde factuur voor die 150 euro, wordt overigens niet gereageerd. Ik weet dus totaal niet waarvoor ik nu precies betaald heb.

Mag dit?
Is ze niet verplicht om
1) de wens van de klant te volgen
2) een gedetailleerde factuur voor te leggen als hierom gevraagd wordt?

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 31 mei 2019 13:14

Een nota is voldoende - u bent geen handelaar.
Is wel voorzien voor professionele gebruikers maar niet voor privé.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2019 15:37

Op een factuur van een gewone dokter uit de kliniek staat ook niet wat hij juist gedaan heeft !
En als ik mijn bloed laat onderzoeken voor mijn magnesium gehalte, wel daar word ook veel meer onderzocht hoor dan enkel magnesium gehalte.

En die mensen die je gezegd hebben dat het niet nodig was zijn dit dierenartsen ???

Je bent dan als dierenarts eens vriendelijk en bezorgd om een klant zijn kat, en dan hoor je dit van een dieren vriend ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 mei 2019 15:53

Bloedonderzoek wordt tegenwoordig praktisch machinaal gedaan. Daar komt nog weinig mensenarbeid bij kijken. Ze gaan niet speciaal voor TS de toestellen anders instellen. Dus krijgt hij de hele reeks onderzoeken
.Persoonlijk moet ik ook om de 4 maanden een bloedonderzoek ondergaan (omdat ik een zeldzame bloedziekte heb die dodelijk kan zijn) Het betreft maar 1 bestanddeel dat er te kort is, maar toch behelst dit onderzoek een uitslag op 2 A4 bladeren.

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2019 08:39

Bizar, want ze moeten een formulier invullen met waarop getest moet worden. Ze heeft het meest uitgebreide onderzoek gekozen, wat absoluut niet nodig was!
En ja, de mensen die de bloedresultaten bekeken hebben waren 4 dierenartsen en 2 verpleegsters en die zeiden allemaal hetzelfde.
Onnodig veel onderzocht.

Bovendien, als ik aan mijn vaste dierenarts een factuur vraag, krijg ik die gewoon. Ik wil gewoon weten waarvoor ik betaal, dat is toch zo vreemd niet?

En dat deze dierenartse bezorgd was om de kat, betwijfel ik. Zij wou als enige nog allerlei medicatie geven. De rest zei allemaal dat het hopeloos was en het veel diervriendelijker was om hem uit z'n lijden te verlossen, dan te blijven aanmodderen met medicatie.

Is er nu echt geen enkel forum waar je een vraag kunt stellen zonder uitgescholden te worden?

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2019 08:45

Mava: kun je me dan eens uitleggen waarom er een formulier moet ingevuld worden waarop je kunt aankruisen waarop getest moet worden als er toch sowieso op alles getest wordt?
Daar kun je bv kiezen: enkel leverwaarden, gewone algemene check-up, senioren check-up, uitgebreide check-up,....
Ik heb diverse dieren en meermaals bloedonderzoek laten doen. Nog nooit zo'n factuur gehad. Ze kunnen echt wel perfect op aangevraagde waarden testen.

En ook bij mensen is dat zo. Ik weet niet wat ze jou wijsgemaakt hebben, maar ik moet ook halfjaarlijks m'n bloed laten testen en de huisarts kan precies aangeven waarop getest moet worden. Sommige dingen laat hij dan ook soms weg, andere vraagt hij soms extra aan.
Dus het kan wel degelijk.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 01 jun 2019 09:24

Ze heeft het meest uitgebreide onderzoek gekozen, wat absoluut niet nodig was!
Als dat volgens u niet nodig was, waarom ging je dan naar de dierenarts voor een onderzoek. Blijkbaar wist je 100 % zeker wat er scheelde

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2019 09:54

Daar een dierenarts niet facturering plichtig is, mag men een kostprijs aanrekenen voor het opmaken van facturen op vraag van particuliere klanten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”