Onterecht op zwarte lijst?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Onterecht op zwarte lijst?

#1 , 29 nov 2023 17:44

We hebben al jarenlang een hypothecaire lening lopen.
Laatste afhouding in augustus.
In september en oktober wordt er niks afgehouden, wel aangekondigd, maar geen geld van de rekening. Geen brief, helemaal niks.
Dus ik bel naar de bank. De medewerker bevestigt mij dat de domiciliëring in orde is, maar kan geen reden geven waarom het maandbedrag er niet is afgegaan.
Stuurt mij door naar afdeling 1 en dan naar afdeling 2 aangezien onze lening nog dateert van een andere bank die is overgenomen.

Daar bevestigen ze mij dat ze een foutmelding krijgen bij de domiciliëring. Ik zeg dat is vreemd want uw collega zei daarnet dat deze in orde was en ik krijg op mijn telefoon ook de melding dat deze nog actief is.
Maar de situatie zoals ze is, is dat we 3 maandbedragen achter staan. 'En wanneer denkt u deze te kunnen aanzuiveren?' Ik zeg ja als ge mij zegt hoeveel vandaag nog! Dus zo gezegd, zo gedaan, ik betaal direct en stuur een betaalbevestiging.
Ik vraag aan haar hoe het komt dat wij daar dan niks van hebben gehoord en zei zegt dat we een aangetekende zending hebben ontvangen.
Daar is dus niks van aan, wij hebben helemaal niks ontvangen. Noch enige brief van welke aard dan ook, noch een aangetekende zending.

Om de zaak nog leuker te maken : paar weken later brief van de NBB in de dus : we staan geregistreerd als wanbetaler.
Aangezien we direct betaald hebben zullen we er even snel terug afgegaan zijn, maar dat dat zo aan jou blijft kleven terwijl wij van de bank helemaal niks hebben gehoord dat wringt toch serieus ...
Het is altijd moeilijk om iets te beginnen tegen een grote bank, die verschuilen zich achter allemaal regeltjes, en het is nu ook niet direct alsof we van plan zijn om nog een lening aan te vragen de komende jaren, maar ik vind het gewoon niet kunnen dat we voor een voldongen feit worden gezet.
Kan ik nu eisen om die ontvangstbevestiging van die aangetekende zending te zien, wetende dat ze die niet naar kunnen voorleggen?
En dan alsnog vragen om ons van de zwarte lijst te halen?

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 29 nov 2023 20:25

Beste

U stuurt best een aangetekend schrijven naar de klantendienst van betrokken bank.
U geeft een verslag van de gebeurtenissen en voegt een historiek cp van de rekening toe waardoor u de aanwezigheid van provisie aantoont.
U eist een initiatief van hen om u dadelijk te verwijderen van de zwarte lijst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 05 dec 2023 21:37

Nieuwe ontwikkelingen :
De domiciliëring die blijkbaar foutmeldingen gaf waardoor de afhouding niet kon gebeuren, is afgelopen vrijdag ineens terug tot leven gekomen.
Het bedrag is vandaag, net zoals alle voorbije jaren, probleemloos van de rekening gegaan.

Ik kreeg een nietszeggende mail dat ze het melden bij het CKP niet ongedaan konden maken en blablabla.

Ik heb erop geantwoord dat wij niet verantwoordelijk kunnen zijn dat een domiciliëring 3 maanden niet werkt dan de vierde maand ineens terug tot leven komt.
Het zal een computerfout zijn of een bewuste actie, dat laat ik in het midden. Maar daar gaan wij niet verantwoordelijk voor worden gesteld.

Dit samen gestuurd met de bewijsstukken dat er voldoende geld op de rekening stond op die data.

Ben eens benieuwd. Ze krijgen een week van me. Daarna aangetekende zending.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2023 07:03

Ik citeer uzelf in een topic van maart, waarbij u uw huidige lening zou willen herfinancieren:
Betaal gedrag op heden : goh, eerlijk gezegd af en toe een domiciliëring gemist door een periode waarin verloning wekelijks werd betaald door interimwerk, maar dan wel quasi direct voldoende fondsen voorzien

Kan het niet dat de domiciliëring door dit soort reden niet is doorgegaan? Of in ieder geval dat dit heeft meegespeeld in de melding naar de Nationale Bank?

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 06 dec 2023 09:34

Dat is iets totaal anders. Lees uw leningsvoorwaarden maar eens goed.
Ook 'enkele' keren een wat 'latere' betaling kan voldoende zijn om lening op te zeggen en bedrag ineens opeisbaar te maken met een melding van 'wanbetaling' naar NBB.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 08 dec 2023 21:10

Die situatie is wel gepasseerd. Ondertussen werk ik niet meer als interim.
Het moet wel gezegd doordat ik in een depressie zat/zit heb ik niet alles even nauwlettend opgevolgd.

En ja, ik betaalde de bedragen er dan achter, rechtstreeks op de rekening. Maar je kreeg dan altijd een brief nadien met extra kosten. Die werden dan ook betaald.
Enfin, ons geluk kennende zal het dan wel zijn dat we binnenkort heel de boel in 1 keer mogen gaan betalen. 't is trouwens een mandaat.

Dan start ik hier weer een topic want dat gaat helaas niet lukken!

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 10 dec 2023 09:11

Is dat mandaat nog niet omgezet in een echte hypothecaire inschrijving?

Daarvoor hebben "ze" uw herhaalde toestemming dus niet nodig!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”