X rekent onterecht interesten aan

Sauronius
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

X rekent onterecht interesten aan

#1 , 23 jun 2023 15:29

Dag allemaal,

Na uren telefoneren met X en daar telkens afgewimpeld te worden probeer ik het hier voor advies.
Even mijn situatie:

Vorig jaar wagen gekocht bij garage met krediet via X. Dit jaar kreeg ik door een andere job een bedrijfswagen en verkocht ik mijn wagen aan een garage van hetzelfde merk die met X werkt.

Openstaand saldo op 19/04: 31.839,95 EUR Terug te betalen voor 14/05

Wagen verkocht op 10/05 aan garage voor 27.500 EUR. Zij hadden via hun regiomanager enkele weken ervoor een aanvraag geregeld voor mij van 4700 EUR om het resterend bedrag terug te betalen. Zelf aanvragen was geen mogelijkheid wegens automatische weigering omdat er een krediet liep bij hun.
Garage betaald op 16/05 het bedrag aan X. Iets te laat maar kan gebeuren

X had ondertussen al weken mijn aanvraag voor dat kleine krediet op papier ontvangen. Maar om dat krediet van het restbedrag goed te keuren hadden zij eerst het bedrag van de garage nodig. Dan ging mijn aanvraag automatisch in orde komen zeiden ze.

Dit is dus nooit gebeurd en begin Juni ontvang ik een brief dat mijn aanvraag zonder gevolg geplaatst werd. Ik bel op 05/06 naar de klantendienst om dit in orde te laten brengen. Zij gingen bekijken of ze dit konden heropenen en goedkeuren of eventueel een nieuw dossier openen.

Op 06/06 ontvang ik 2 mails op 3 minuten tijd. Eerste mail dat mijn aanvraag is goedgekeurd en ik het voorstel van krediet kan afdrukken en getekend moet terugsturen (Nieuw dossiernummer)
3 minuten later mail dat ik kopies van mij id, bankkaart en verkoopsovereenkomst moet doormailen (Deze hadden zij al van mijn vorig dossier)
Ik was toen aan het werk.

5u later krijg ik een nieuwe mail dat mijn aanvraag is goedgekeurd en geactiveerd is. Ik heb geen enkel document van dit nieuwe dossiernummer ingevuld of ondertekend... enkel het oude dat zonder gevolg geplaatst werd.

Enkele dagen later krijg ik een bedrag van 265€ gestort op mijn rekening. In mijn ogen moet dit meer zijn: 31839.95-27500-4700= -360.05€

Ik neem telefonisch contact op met X en zij zeggen tegen mij dat ze interesten hebben aangerekend aangezien het resterend saldo bijna een maand later betaald is dan het bedrag dat de garage betaalde.

Ik leg heel de situatie uit aan hun maar zij blijven beweren dat ze intern het hebben nagekeken en dat mijn eerste aanvraag automatisch geweigerd werd omdat er nog een krediet bij hun liep en dat ze mijn 2de aanvraag geforceerd hebben omdat ik gebeld had.

In mijn ogen zijn hier verschillende dingen misgelopen:
- garage betaalde te laat
-Xkeurde mijn aanvraag niet automatisch goed na het ontvangen van het bedrag van de garage
-X keurde een nieuwe aanvraag goed zonder dat ik deze documenten getekend heb.

Ik weet dat het een klein bedrag is maar voor een alleenstaande is bijna 100€ veel geld.

Garage kan/wil niet helpen en X wilt ook niet helpen.

Is er nog iets wat ik kan doen?
Ondertussen heb ik wel geleerd dat je nooit iemand mag vertrouwen als het over zo'n dingen gaat....

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 27 jun 2023 19:51

Beste

Is niet onterecht maar terecht. Zolang de ‘oude schuld’ niet volledig terugbetaald is blijven intresten verschuldigd op het niet terugbetaalde gegeven.
U bent als kredietnemer zelf verantwoordelijk om uw dossier op te volgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”