Mandaat op grond

AmRi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mandaat op grond

#1 , 23 jun 2023 06:54

In 2014 kocht ik een nieuwe woning, omdat mijn woning en de bouwgrond ernaast nog niet verkocht waren nam ik een hypothecaire lening op de nieuwe woning en een overbruggingskrediet. Kbc nam een hypoticair mandaat op de oude woning en de grond ernaast. Toen de woning verkocht was werd het overbruggingskrediet via de notaris terug betaald. Op de bouwgrond die niet verkocht werd wil ik nu bouwen, klaar om lening bij Fortis te ondertekenen en nu blijkt dat er nog een mandaat op de grond is door KBC. Kan het zomaar dat ze mijn plannen en toekomst boycotten? De waarde van mijn woning is 3x hoger dan de openstaande lening erop waarvoor KBC reeds hypotheek heeft. Hoe kan ik het mandaat op de grond vrij krijgen?

dako
Berichten: 333

#2 , 23 jun 2023 11:30

Bij aangaan van het krediet is een hypothecair mandaat gevestigd op de woning en bouwgrond ernaast.
Dit mandaat is, bij verkoop van deze oude woning, dan ook geschrapt voor wat dit onroerend goed betreft.
Aangezien vermoedelijk enkel het mandaat op deze oude woning geschrapt is loopt dit op de bouwgrond nog gewoon.

Je bent destijds een contract aangegaan met KBC om deze grond mee in waarborg (mandaat) te geven voor het krediet. Een schrapping van dit mandaat is nooit gevraagd, van boycotten van plannen of toekomst is m.i. dan ook nooit sprake, zij voeren gewoon het contract uit wat jij met hen hebt afgesloten. Dat de waarde van de woning momenteel 3x zo hoog is doet in principe niets ter zake, dat is bij vele woningen zo met een (oude) hypotheek.

Je zal steeds afhankelijk zijn van KBC om dit mandaat voortijdig te laten schrappen. Met 3x waarde heb je vb wel een argument maar waarschijnlijk kunnen/zullen hieraan kosten verbonden zijn.
Het mandaat is normaal enkel voor de looptijd van het krediet. Is het krediet bij KBC terugbetaald vervalt ook dit mandaat. Vervroegde terugbetaling mogelijk? Een volledige overname van de kredieten bij BNP lijkt mij echter ook mogelijk, maar waarschijnlijk verlies je dan de voordelige rentevoeten uit het verleden en volgen er opnieuw kosten van hyptheek/mandaat.
Mocht BNP akkoord zijn kunnen ze ook een hypotheek in 2de rang nemen (zal niet vaak gebeuren) of eventueel ook op een ander pand...

Jij hebt destijds jouw akkoord gegeven bij KBC om (o.a.) die bouwgrond mee als waarborg te geven, je wist dit dus in principe perfect voor dat je bij BNP ging informeren.

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 23 jun 2023 12:36

Het is me niet helemaal duidelijk of u nog verplichtingen hebt tegenover de eerste bank, met andere woorden, is die eerste lening intussen terugbetaald?

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”