Ex verkoopt auto die via krediet werd aangekocht

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Ex verkoopt auto die via krediet werd aangekocht

#1 , 22 okt 2020 21:01

Beste,

Ik en mijn ex- zijn feitelijk gescheiden, inboedel reeds verdeeld.

Auto was haar toebedeeld in ruil voor een uitbetaling, nu is het zo dat ze auto op haar eentje heeft verkocht voor 11.000€.
Dit terwijl er nog voor 13.000€ openstaat van de krediet.

Nu is het zo dat in de voorwaarden vermeld staat dat deze wagen eigendom blijft van de kredietverlener totdat die volledig is afgelost.

Doordat mijn ex-vrouw de geld die ze heeft ontvangen door ramen en deuren aan het gooien is wens ik afstand te doen van de uitbetaling maar wil ik wel via een advocaat een aangetekende sturen dat ze de 11.000€ die ze heeft ontvangen (en bijna niet meer heeft) aan de kredietgever geeft.

Maar doordat ik ook die krediet heb afgesloten ben ik in principe ook aansprakelijk of niet? Kan ik hier een omweg vinden zodat ik niet in de problemen geraak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 okt 2020 13:32

Als u het krediet mee of alleen afgesloten heeft, blijft u ervoor aansprakelijk ...

Als uw ex mee tekende voor de lening, is zij mede aansprakelijk.
Tenzij u trouwde met volledige scheiding van goederen is ze ook mede aansprakelijk, zelfs als ze niet expliciet mee tekende.

Vraag is of ze gaat blijven afbetalen natuurlijk
Eigenlijk mag het niet, maar ... zo lang de lening afbetaald wordt, is er voor de bank "niets aan de hand" - die weet niet beter.

Kredietverlener zal de openstaande schuld desnoods volledig (!) komen halen bij de persoon waar er geld zit en waar men daar het gemakkelijkste aan geraakt ...


Dit hadden jullie beter anders zo geregeld ...

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2020 22:29

Dus desondanks mijn ex eigenlijk fraude pleegt met verrijking van de geldsom die zij heeft. Zou ik indien zelfs als ik haar in gebreke stel via mijn advocate met de vraag die 11.000€ direct naar de kredietverlener te betalen alsnog moeten opdraaien ondanks ik geen misdrijf heb begaan?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 24 okt 2020 10:01

Dus desondanks mijn ex eigenlijk fraude pleegt met verrijking van de geldsom die zij heeft. Zou ik indien zelfs als ik haar in gebreke stel via mijn advocate met de vraag die 11.000€ direct naar de kredietverlener te betalen alsnog moeten opdraaien ondanks ik geen misdrijf heb begaan?
Ja. Een schuld is geen misdrijf. De bank wil haar centen zien, en zal ze eisen waar dat het beste gaat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 okt 2020 10:30

Dus desondanks mijn ex eigenlijk fraude pleegt met verrijking van de geldsom die zij heeft.
Jullie hebben zelf een overeenkomst gemaakt waarin gezamenlijke eigendom vd auto zou overgedragen worden aan één eigenaar, wat ongetwijfeld ook niet met instemming van de kredietverlener was ...

Uit uw eerste bericht:
Auto was haar toebedeeld in ruil voor een uitbetaling



Er zijn in dergelijke situaties maar een paar goede opties:

Krediet terugbetalen, en daarvoor desnoods de auto verkopen

Als kredietverlener daarmee akkoord is, krediet overzetten op één van de ontleners.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2020 13:17

Zou ik indien zelfs als ik haar in gebreke stel via mijn advocate met de vraag die 11.000€ direct naar de kredietverlener te betalen alsnog moeten opdraaien ondanks ik geen misdrijf heb begaan?
De kredietverlener kan van u betaling vorderen, niet omdat u een misdrijf zou gepleegd hebben, maar louter op basis van de door u ondertekende leningovereenkomst. U blijft gebonden door die overeenkomst.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38616

#7 , 24 okt 2020 19:51

En u zal zich voor het niet houden aan de wederzijdse overeenkomst met EX tegen haar moeten richten .

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”