Collectieve schuldregelin afsluiten

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldregelin afsluiten

#1 , 20 feb 2020 18:34

Hallo,

Ik heb een herroeping gehad voor mijn bijna 7 jaar durende collectieve schuldregeling.
Er is beslist dat die afgesloten word door de herroeping en dat alle schuldeisers gewoon al hun rechten terug kunnen krijgen.

Nu wil ik voorbereid zijn hierop:

- ik zou graag alle schuldeisers willen aanschrijven en een regeling treffen?
- Welke rechten heb ik?

Kan iemand mij aub helpen hiermee?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 21 feb 2020 12:02

Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag mij af hoe jij het klaargespeeld hebt om na 6.5 jaar toch een herroeping te hebben...Ik vraag mij dan ook oprecht af hoe jij een regeling gaat treffen met je schuldeisers als het al niet gelukt is in het kader van CSR?

Rechten heb je niet veel, ik zou niet weten in welke richting je naar je rechten zoekt...Je hebt de plicht om je schuld te betalen en je hebt recht op een deel loon dat niet vatbaar is voor loonbeslag (je kunt de bedragen opzoeken). Indien je een huis of auto hebt, zal deze waarschijnlijk in beslag genomen worden of openbaar verkocht.

Vraag je compleet dossier op bij de griffie van de arbeidsrechtbank, daar vind je alle details over je openstaande schulden + schuldeisers. Let wel op, de interesten van de afgelopen 7 jaar komen er terug bij (deze werden normaal gezien 'bevroren' tijdens de CSR).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2020 12:33

Ook de deurwaarderskosten van vroeger komen er ook terug bij

Niet goed bezig als je al zo ver zit
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 feb 2020 15:43

Heb jij die zelf aangevraagd , of werd ze opgelegd door de rechtbank?

Fons54
Berichten: 445

#5 , 21 feb 2020 16:01

Heb jij die zelf aangevraagd , of werd ze opgelegd door de rechtbank?
een herroeping is altijd door de rechtbank :
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... herroeping

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2020 16:06

Heb jij die zelf aangevraagd , of werd ze opgelegd door de rechtbank?
een herroeping is altijd door de rechtbank :
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... herroeping
Neen Fons
Als je al je schulden kan betalen mag je zelf om een herroeping vragen, en dan komen de kosten en de intresten er niet terug bij .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#7 , 21 feb 2020 16:16

Heb jij die zelf aangevraagd , of werd ze opgelegd door de rechtbank?
een herroeping is altijd door de rechtbank :
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... herroeping
Neen Fons
Als je al je schulden kan betalen mag je zelf om een herroeping vragen, en dan komen de kosten en de intresten er niet terug bij .
de terminologie is dan anders ;-)
Herroeping is alleen door de schuldbemiddelaar, met alle negatieve gevolgen

Fons54
Berichten: 445

#8 , 21 feb 2020 16:18

"Sinds 2013 kan je vrijwillig afstand doen van de CSR, zelfs zonder wachttijd mocht het alsnog fout lopen.

Wil je van je CSR af, dan kan je gewoon een brief sturen naar de arbeidsrechtbank. "

Bij een herroeping zal je niet direct terug toegelaten worden, bij een vrijwillige beeindiging, wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2020 16:59

De termologie is anders, het is vrijwillig afstand ervan doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 feb 2020 10:16

Een schuldbemiddelaar zal nooit zonder goede reden een herroeping aanvragen en dit zal ook nooit zonder waarschuwing komen, zoals je zelf ongetwijfeld zal weten.

Qua rechten heb je er in feite bitter weinig, alle kosten en interesten kunnen en zullen terug aangerekend worden.
Je kan steeds proberen een afbetalingsplan voor te stellen, maar sindsdien het gaat over schulden van meer dan 6.5 jaar geleden betwijfel ik dat de schuldeisers hier erg happig op zullen zijn.

In ieder geval zou ik zo spoedig mogelijk alle schuldeisers contacteren en deze schuld trachten meteen te vereffenen. Je zal anders in een eindeloze vicieuze cirkel terechtkomen vrees ik.

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 mar 2020 17:24

Heb jij die zelf aangevraagd , of werd ze opgelegd door de rechtbank?
Door de rechtbank

iemand123
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 mar 2020 17:25

Een schuldbemiddelaar zal nooit zonder goede reden een herroeping aanvragen en dit zal ook nooit zonder waarschuwing komen, zoals je zelf ongetwijfeld zal weten.

Qua rechten heb je er in feite bitter weinig, alle kosten en interesten kunnen en zullen terug aangerekend worden.
Je kan steeds proberen een afbetalingsplan voor te stellen, maar sindsdien het gaat over schulden van meer dan 6.5 jaar geleden betwijfel ik dat de schuldeisers hier erg happig op zullen zijn.

In ieder geval zou ik zo spoedig mogelijk alle schuldeisers contacteren en deze schuld trachten meteen te vereffenen. Je zal anders in een eindeloze vicieuze cirkel terechtkomen vrees ik.
Oke dank je wel voor de info

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”