csr - hoelang duurt gemiddeld voor een uitspraak door rechtbank

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

csr - hoelang duurt gemiddeld voor een uitspraak door rechtbank

#1 , 18 feb 2020 10:33

Een schuldenaar beweert in juni 2019 dat ze in csr gaat en dat mijn vordering daarin zou opgenomen worden.

Tot op heden heb ik er niks meer van gehoord.

Waar kan men eventueel zien of iemand in csr is ?
Hoelang duurt het gemiddeld voor er een uitspraak door de rechtbank is ?

Kan perfect zijn dat ze mij wat heeft trachten wijs te maken, om te vermijden dat ik naar de rechtbank zou gaan om daar loonbeslag te laten leggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 18 feb 2020 10:41

Mijn verzoek was ingediend begin juni 2019, eind juni toegelaten, midden december was de minnelijke aanzuiveringsregeling goedgekeurd door de rechtbank. Schuldeisers hebben nog geen betalingen ontvangen.....

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 feb 2020 13:58

Je kan aan de schuldenaar vragen of er reeds een beschikking is van de rechtbank inzake de procedure CSR. Hierin staat ook vermeld wie aangesteld is als schuldbemiddelaar.

Indien je bent opgenomen in het verzoekschrift voor de procedure collectieve schuldenregeling zal je door de schuldbemiddelaar gecontacteerd worden met de vraag om een aangifte in te dienen.

Reclame

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#4 , 01 mar 2020 13:35

"Indien je bent opgenomen in het verzoekschrift voor de procedure collectieve schuldenregeling zal je door de schuldbemiddelaar gecontacteerd worden met de vraag om een aangifte in te dienen."

Inderdaad zo denk ik er ook over.
De schuldenaar wil bijna niets aan mij melden, zelfs haar nieuw adres wel ze niet geven. Heb wel haar rijksregisternummer.

Mogelijk tracht ze dat zaak wat te rekken en mij wat wijs te maken.
Ik vraag mij af of het wel zinvol is om nog te dagvaardigen ? Of indien ik niet opgenomen zou zijn in het verzoekschrift, dan kan ik na de afloop van de csr haar wel dagvaardigen. Moet wel rekening houden met de verjaringstermijn van 10 jaar ( ? ) voor het geleend kapitaal.
Ze beweert dat ik wel zou opgenomen zou zijn als schuldeiser in de csr, maar wil geen verdere info geven.
Mogelijk speelt ze maar een spelletje natuurlijk.

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 mar 2020 18:48

Dagvaarden is in feite het enige wat je kan doen in deze situatie.

Je kan dan, zodra je een vonnis hebt, naar de gerechtsdeurwaarder gaan. Deze kan makkelijk in de centrale van beslagberichten terugvinden of de persoon effectief in de procedure collectieve schuldenregeling is en, indien dit het geval is, zien wie aangesteld is als schuldbemiddelaar.

Het is inderdaad omslachtig en het brengt de nodige kosten met zich mee, maar het is helaas het enige wat je kan doen.

Het is in ieder geval zo dat de gerechtskosten steeds mee worden opgenomen in de procedure. (gewone kosten & interesten niet)

Je hebt hier natuurlijk nog steeds het gevaar dat er in het plan slechts een terugbetaling van een bepaald percentage zal gebeuren, afhankelijk van de inkomsten, uitgaven en hoeveelheid aan schulden.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#6 , 04 mar 2020 14:20

Dank je voor je uitleg.

Dagvaardigen lijkt mij inderdaad de enige optie, of eventueel nog even wachten of er toch geen bericht zou komen dat ik als schuldeiser in de eventuele csr zou opgenomen zijn.
Bovendien beschouwt zij de dreiging met dagvaardiging als "stalking" in haar mails.
Denk dat ze zo wat alle truuken van de foor kent, om aan een terug betaling trachten te ontsnappen.

Is de verjaringstermijn van de terugbetaling van het geleende kapitaal 10 jaar ? Door een vonnis start er opnieuw een periode van 10 jaar .

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 mar 2020 15:56

Het is misschien inderdaad wel zo handig om nog even te wachten, kwestie van je potentieel een hoop moeite uit te sparen. Aangeven dat je eventueel zal dagvaarden is uiteraard geen stalking (Zolang je het geen 500 keer gemaild hebt natuurlijk..).

Indien het gaat over een lening van kapitaal tussen privépersonen is de verjaringstermijn inderdaad 10 jaar.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#8 , 04 mar 2020 18:16

Nogmaals dank voor je reactie.

Gemiddeld één keer om de drie maanden dreig ik haar met dagvaardigen, het feit dat ik op linked.ding of zoiets kon zien dat ze terug aan het werk was, die opmerking stond haar totaal niet aan, en ze begon direct te zeveren over stalking. ( het is natuurlijk interessant te weten dat ze aan het werk is, om de kansen in te schatten over het al dan niet( gedeeltijke ) te kunnen recuperen van het geleende geld.

Ze mailde mij wel dat dagvaardigen geen zin had omdat ze in csr is. Kan natuurlijk eventueel misleiding zijn.

Denk inderdaad dat het beste- en goedkoopste - is om nog een aantal maanden te wachten

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”