Collectieve Schuldenregeleing

Murphy1964
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Collectieve Schuldenregeleing

#1 , 17 feb 2020 14:16

Ben dus al enige tijd in collectieve schuldenregeling.
De bemiddelaar geeft mij enkel een leefloon en behoudt zich om alle nuttige kosten zelf te betalen zoals, energie, huur, watervoorziening.
De schulden worden allemaal 2 x per jaar betaald met 10% van het bedrag..
Het eerste jaar dat ik in collectieve was is er niets betaald geweest.
Ik verkrijg totaal geen overzicht van zijn kosten of wat er bij op mijn naam binnenkomt, wedde, andere uitkeringen, teruggave belastingen...
Doordat hij alle nutsvoorzieningen zelf betaald verkrijgt hij natuurlijk per overschrijving een bedrag toegewezen.
Van zijn kosten heb ik tot heden nog niets te zien gekregen alsook niet wat de stand van mijn rekening is.
Is dit een normale gang van zaken?
Zoals overal is de bemiddelaar niet echt openstaand voor een dergelijk gesprek, de enige antwoorden zijn ik doe wat ik moet doen op een correcte manier, maar daar heb ik dus het raden naar.
Indien ik zou stoppen met de bemiddeling, is het wel met de nodige risico van een onwetendheid wat er op de rekening staat, bestaat er een vlotte manier dat ik dit zou te weten komen?
Indien ik zou beslissen om uit de schuldenregeling te stappen, dacht ik dat dit via een schrijven aan de griffie van de arbeidsrechtbank moet gebeuren, maar wat na het schrijven, hoelang neemt de procedure in beslag, hoelang duurt het voordat de bemiddelaar het resterend saldo vrijgeeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2020 14:19

Ik vrees dat er geen tot een kleine rest zal overschieten, hij mag eerst zijn ereloon er af nemen .

En bij stopzettingen komen al de kosten van deurwaarders enz terug bij de schulden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Murphy1964
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2020 14:53

Geen of kleine rest, daar ben ik nog niet zo zeker van, het eerste jaar is er niets betaald geweest en ik weet ongeveer wat ik verdiende per maand, per jaar met vergoedingen, daar is het zo dat niet alles gebruikt is voor de aanzuivering.
Kan ik een overzicht van de rekening opvragen en hoe lang duurt de procedure ongeveer voor het zelf beëindigen van de schuldbemiddeling?

Reclame

sterretje2
Berichten: 90
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2020 15:17

Indien er nog genoeg op de rekening staat zal hij zijn ereloon daar van nemen. Indien niet het geval dan moet hij een fonds aanschrijven... de staat betaalt dan het ereloon.
Normaal zou u jaarlijks een overzicht moeten krijgen van uw rubriek rekening. Ik zou het zelf eens vragen om een overzicht te krijgen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2020 15:27

Uit de meeste dossiers die hier al gepasseerd is verschieten ze allemaal waar het geld naar toe is, je bemiddelaar werkt niet voor niks hoor ieder telefoon of fax moet betaald worden, als ook ieder overschrijving staat er een bedrag op voor het werk + zijn ereloon die niet min is per jaar



De staat van ereloon, emolumenten en kosten van de schuldbemiddelaar ligt ten laste van de schuldenaar en wordt bij voorrang betaald (overeenkomstig artikel 1675/19, §2 van het Gerechtelijk Wetboek (onder oude nummering ook “artikel 1675/19, alinea 2 Gerechtelijk Wetboek” genoemd).
bron:FOD economie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#6 , 17 feb 2020 18:49

Bel eens naar de griffie en vraag uw laatste jaarverslag op, je zal al meer wijzer worden. Uitstappen zou ik pas doen als je met ieder schuldeisers een regeling op papier hebt en he 10000% zeker bent dat jij je eraan kan houden.

Murphy1964
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2020 18:55

Ik heb begrip dat de bemiddelaar niet gratis werkt en dat hij ongeveer 2000 euro per jaar kost. Het enige overzicht dat ik eigenlijk verkrijg is wat er betaald geweest is aan de schulden en wat er nog open staat, en een maal een overzicht van zijn kosten gekregen.
Over 7 jaar kost mij dus 14.000 € wat veel meer is dan dat de intresten van de schulden.
Hij werkt dus, mijn schulden bedroegen ongeveer 27.000€ verdeeld over een 10 tal eisers, deze betaalt hij elke 6 maand met een 10% van het bedrag, dus kan hij zijn kosten blijven aanrekenen.
Ik krijg enkel 450€ leefloon, de vaste kosten worden door hem betaald, huur, electriciteit, verzekeringen enz, dit natuurlijk ook niet gratis.
Buiten mijn loon, wat ik verkreeg aan vakantiegeld en teruggave van de belastingen kon deze schulden al perfect aangezuiverd worden, dit is dus niet gebeurd.
Heb dus nooit enige overzicht verkregen van mijn inkomsten/uitgaven, dit is mij een raadsel.
Kan ik hierover een overzicht verkrijgen?

Wat zou er nu gebeuren indien ik door een of ander toeval het restant van de schulden zelf kan betalen waardoor de schuldeisers voldaan worden?
Kan ik dan per direct een beëindiging van de CSR aanvragen zonder probleem?
Dank bij voorbaat

Fons54
Berichten: 445

#8 , 03 mar 2020 10:03

Wat moet je allemaal voorzien van je leefloon?
Want ik heb de indruk dat er veel mensen zijn die hun leefloon weinig vinden, maar als alle vaste kosten betaald worden, dan vind ik 450 EUR niet zo weinig...
Mijn “leefloon” bedraagt veel meer, maar ik moet dan ook ALLE kosten betalen en geloof mij ik hou veel minder over voor eten & kledij dan 450 EUR per maand.

Je mag altijd uit CSR stappen door een brief naar de griffie te schrijven. Hou er wel rekening mee dat alle kosten en intresten terug erbij komen. Ik zou dus pas uitstappen als je een overeenkomst bereikt met al je schuldeisers en zeker weet dat je je schulden zelf kan aflossen.

Murphy1964
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mar 2020 04:11

@Fons54, ik zou dan ook liever een groter leefloon krijgen en alles zelf betalen.
Met het leefloon dien ik enkel mijn voedsel, vakbond, internetproviders zelf te betalen, alle andere dingen worden door bemiddelaar betaald.
Komt er een betaling binnen, water, verzekering dan dien ik deze op te sturen via brief, niet via email want daar doet hij niet aan mee.
Dus een binnenkomde betaling, eerst opsturen naar hem, hij betaald deze, dan stuurt hij mij een bevestigingsbrief, als ik een beetje reken dan komt er voor deze betaling een extra kost aan ereloon ongeveer 13,00€ bij.
Als ik dan bekijk, indien je de bemiddelaar elk jaar 2000 euro ereloon dien te betalen, is dit dan de betere oplossing?

Fons54
Berichten: 445

#10 , 04 mar 2020 09:48

@Fons54, ik zou dan ook liever een groter leefloon krijgen en alles zelf betalen.
Met het leefloon dien ik enkel mijn voedsel, vakbond, internetproviders zelf te betalen, alle andere dingen worden door bemiddelaar betaald.
Komt er een betaling binnen, water, verzekering dan dien ik deze op te sturen via brief, niet via email want daar doet hij niet aan mee.
Dus een binnenkomde betaling, eerst opsturen naar hem, hij betaald deze, dan stuurt hij mij een bevestigingsbrief, als ik een beetje reken dan komt er voor deze betaling een extra kost aan ereloon ongeveer 13,00€ bij.
Als ik dan bekijk, indien je de bemiddelaar elk jaar 2000 euro ereloon dien te betalen, is dit dan de betere oplossing?
Dat ze niet gratis werken, dat weet ik ook wel, ik word ook "aangerekend" voor elke mail die ik krijg.

Ik denk dat het een beetje afhangt van hoe je schulden gekomen zijn....ik bedoel hiermee dat ik perfect kan bewijzen dat ik mijn financiën op orde heb, daar ik geen enkel achterstand heb op mijn lopende leningen (en die zijn er omdat ik op geen enkele zwarte lijst stond.....dus heb 4 lopende leningen...) + geen enkele schuld sinds mijn scheiding. Dus daarom ook dat mijn advocaat mij vertrouwt met de lopende betalingen....Ook ben ik hertrouwd en mijn vrouw heeft er niets met deze schulden te maken, dus het zou maar erg zijn mocht ik maar 50 euro per week krijgen voor "mijn aandeel" in de boodschappen. Mij hoor je dus niet klagen, alleen over de looptijd van de CSR....aan de andere kant, van het leefgeld die ik krijg, hou ik niet meer dan 250 EUR per maand over voor de boodschappen.

Fons54
Berichten: 445

#11 , 04 mar 2020 12:15

De vraag is ook, hoe veel is je loon?? Stel dat je 1500 EUR hebt waarvan je 450 krijgt, dan blijft er een kleine 1000 EUR over wat niet echt veel is om al je vaste kosten, loon van schuldbemiddelaar en nog eens je schulden af te lossen.
Indien je een inkomen van 2000 netto hebt, dan is het een andee verhaal....
Ook, krijg jij het kindergeld of niet....

ElMatzy
Berichten: 27
Juridisch actief: Ja

#12 , 04 mar 2020 17:17

Ook, krijg jij het kindergeld of niet....
Als schuldbemiddelaar verhoog je het leefgeld steeds met de kinderbijslag. Dit wordt dus steeds integraal aan de schuldenaar doorgestuurd.
Ik verkrijg totaal geen overzicht van zijn kosten of wat er bij op mijn naam binnenkomt, wedde, andere uitkeringen, teruggave belastingen...
De schuldbemiddelaar is verplicht om een periodiek (jaarlijks) verslag op te maken en deze aan de rechtbank te bezorgen. Meeste schuldbemiddelaar (ons kantoor toch alleszins) bezorgt deze ook steeds aan de schuldenaar.Hierop kan je alles terug vinden zoals de openstaande schulden, het afbetalingsplan en de ereloonstaat van de bemiddelaar. Je kan deze ook steeds opvragen aan de griffie van de arbeidsrechtbank.

Met het leefloon dien ik enkel mijn voedsel, vakbond, internetproviders zelf te betalen, alle andere dingen worden door bemiddelaar betaald.
Komt er een betaling binnen, water, verzekering dan dien ik deze op te sturen via brief, niet via email want daar doet hij niet aan mee.
Dus een binnenkomde betaling, eerst opsturen naar hem, hij betaald deze, dan stuurt hij mij een bevestigingsbrief, als ik een beetje reken dan komt er voor deze betaling een extra
Dit is absurd. Hierover zou ik wel degelijk eens concreet communiceren met uw schuldbemiddelaar. Dit brengt een gigantische extra kost met zich mee. Voor elke uitgevoerde betaling kan de schuldbemiddelaar momenteel namelijk € 8,97 rekenen en €12,58 indien hij hier ook nog een bevestigingsbrief voor opstelt.

M.I. Tenzij de schuldenaar hier zelf om vraagt, gebeurd dit quasi nooit op deze manier.

Het lijkt mij hier zeker aangewezen om een dialoog aan te gaan met je schuldbemiddelaar hieromtrent.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”