desolidarisatie

ano87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

desolidarisatie

#1 , 03 feb 2020 18:19

We zijn feitelijk samenwonend en hebben samen gebouwd op grond van partner. Beide getekend voor hypothecaire lening en deze gaat van gezamelijke rekening waar beide inkomens op worden gestort.

We gaan uit elkaar, waar heb ik recht op?
Ik wil uiteraard van die lening af.
Als partner de boel ophoudt, wat zijn dan de te nemen stappen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 03 feb 2020 19:09

Beste

Desolidarisatie ( of beter ten laste neming) dient aangevraagd door de partner die het krediet alleen wenst verdere zetten. De bank in kwestie zal dan een kredietonderzoek doen. Een goedkeuring is enkel mogelijk indien het inkomen van die partner alleen voldoende terugbetalingscapaciteit garandeert. Indien dat niet heetgebakerde zou blijken zal u niet ontslaan worden van uw contractuele verplichtingen. In dat geval zal u via een rechtszaak een verkoop van de woning moeten vorderen zodat het krediet terugbetaald wordt, en u eventueel uw inbreng in kapitaal kan terugvragen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 feb 2020 19:30

Dan moet TS wel eigendomsrechten hebben op de woning, en vermits deze op de grond van de ex staat is dat niet evident. De woning wordt vermoed eigendom te zijn van de persoon die eigenaar is van de grond.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 03 feb 2020 19:37

Dan moet TS wel eigendomsrechten hebben op de woning, en vermits deze op de grond van de ex staat is dat niet evident. De woning wordt vermoed eigendom te zijn van de persoon die eigenaar is van de grond.
Dat dacht ik ook.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 03 feb 2020 22:54

Het recht van natrekking impliceert dat de partner met de grond eigenaar is van de woning. Evenwel als jullie samen gebouwd hebben (en de lening) afbetalen) moet de inbreng van de “stenen” wel uitgekocht worden door de partner.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 feb 2020 11:17

Het recht van natrekking impliceert dat de partner met de grond eigenaar is van de woning. Evenwel als jullie samen gebouwd hebben (en de lening) afbetalen) moet de inbreng van de “stenen” wel uitgekocht worden door de partner.
Dat wordt door niemand ontkend, maar dat impliceert wel dat TS niet zomaar kan 'beslissen' om de woning te verkopen.

Er bestaat veel rechtsleer en rechtspraak op basis van welke rechtsgronden en op welke wijze dat geld 'gerecupereerd' kan worden. Het is minder eenvoudig dan het op het eerste zicht lijkt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

ano87
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2020 16:48

dank,

Recht van natrekking baart me idd zorgen. Ik doel natuurlijk op recuperatie van de inbreng.
Rest mij nog te vragen;
- Igvv negatief advies van de bank, kan ik in deze situatie uberhaupt een procedure opstarten, verkoop afdwingen?
- uit jullie ervaring, volgt de rechtspraak hieromtrent het pad van de redelijkheid of is dat echt 50/50 afhankelijk van rechter tot rechter?
- als ik reeds verhuis, niet meer betaal, wel verbonden blijf aan die hypoth. lening behoud ik dan mijn kansen in de latere procedure?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”