Help, bank doet moeilijk week voor aktedatum - mag dit?

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Help, bank doet moeilijk week voor aktedatum - mag dit?

#1 , 20 dec 2019 16:55

Wij hebben hier net een alarmerend telefoontje gekregen van onze kredietmakelaar.

2 maand geleden (17 okt) kregen we positief pre-advies over een lening voor een opbrengsteigendom, en herfinanciering van onze eigen woning.
We wachten al een hele tijd tot definitief vastleggen van de aktedatum en ondertekening kredietvoorstel, de makelaar vertelde ons dat deze vertraging kwam door de ongekende drukte door de woonbonus afschaffing en daaropvolgende stormloop bij de banken.

Vandaag dus nog eens gebeld of er al nieuws was.. Onze compromis dateert van eind augustus en akte zou dus voor eind dit jaar verleden moeten zijn en wat horen we, plots gaan ze niet meer akkoord met termijn van 25 jaar voor ons opbrengsteigendom, en willen ze het naar 20 jaar brengen.
Hier werd ons niéts over gecommuniceerd de voorbije maanden. Voor hun voorstel hebben wij andere vergelijkbare banken laten schieten die ook akkoord gingen voor ongeveer dezelfde voorwaarden.

Nu zijn we intussen 2 maand of meer verder, aktedatum nog niet gekend en mogelijks dus alsnog een weigering, of een voorwaarde stellen waar wij niet aan kunnen voldoen?

Kan dit zomaar?
Wat moeten wij nu doen??

Alle hulp of advies is welkom. Mijn notaris nog niet meteen bereikbaar, ik wacht op zijn telefoontje, maar ik wilde hier toch ook alvast even mijn licht opsteken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 20 dec 2019 17:05

Je hebt de goedkeuring pas als je die op papier hebt, je kan geen rechten halen uit een pré-advies.

Hebt u het krijgen van een krediet als opschortende voorwaarde opgenomen in uw bod en de compromis?

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2019 17:13

Ja dat wel...
Dus zij kunnen dit nu echt doorzetten en alsnog weigeren? Pffff... Gesproken over een foute keuze in dat geval.. Het loopt eigenlijk van in het begin zo langzaam met de communicatie.
We hadden nog tal van andere aanbiedingen bij (kleinere) banken waar we dan achteraf beschouwd beter op in waren gegaan, al kon dat daar net hetzelfde verhaal zijn natuurlijk.. Maar dan was ik toch liever bij een kleinere bank geweest met rechtstreeks contact ipv via deze makelaar..

Is er een andere optie?
Akte toch door laten gaan met soort overbruggingskrediet en alsnog bij1 van de andere banken aankloppen met vergelijkbaar tariefvoorstel?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2019 17:54

Ik vraag me echt af waarom de mensen naar een kredietmakelaar gaan en niet rechtstreeks naar een grootbank ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2019 19:03

Ik vraag me echt af waarom de mensen naar een kredietmakelaar gaan en niet rechtstreeks naar een grootbank ??
Gebrek aan ervaring zeker? Bij ons toch.
Ik heb overal mijn oor te luister gelegd, en dit leek uit de bus te komen. Een makelaar zou het je zoveel makkelijker maken en al die vervelende dingen uit handen nemen... Stonden sterker bij onderhandelingen met banken enz. Gaf ons ook effectief het voordeligste tarief. Als ik dit geweten had, was ik zonder meer ergens anders gegaan en betaalde 20 euro per maand meer.

Nog concrete tips die ons nu kunnen helpen verder?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 20 dec 2019 19:09

Een goeie kredietmakelaar, die er ook zijn werk van maakt, kan echt wel zijn nut hebben hoor.
Al was het maar door bij de keuze van de kredietgever ook rekening te houden met zaken zoals onder andere snelheid van afwerking. En die ook begeleiding en opvolging verzorgen van het hele dossier en de papierwinkel, tot u bij de notaris buitenkomt met de cheque, of een getekende en betaalde koopakte...
U krijgt daar al een behoorlijk concurrentieel voorstel, en kan nog altijd vergelijken met andere banken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2019 19:53

Een goeie kredietmakelaar, die er ook zijn werk van maakt, kan echt wel zijn nut hebben hoor.
Waarom zou men u minder doen betalen omdat het via een makelaar gaat, of dat je zelf bij u groot bank gaat ??

Heb daar zelf geen ervaring mee, maar weet wel dat mijn kleinkind naar een grootbank ging en buiten kwam met een getekend contract op zak en een paar maanden bij de notaris.

ze had daar al zeer lang een spaarrekening en ook haar man, en hun lonen werden daar ook op gestort, kleinkind is een erkend IAB accounte en hij is een ingenieur (master) bouwkunde .

En u denk dat zij meer gaat betalen dan dat ze bij een makelaar zou zijn geweest ???

Wel ik betwijfel het, zij is mondig en heeft de voldoende kennis om dit te weten .

Ik zou graag dit eens horen van basejumber !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#8 , 20 dec 2019 20:54

Bon

Je hebt bij makelaars net als bij kantoordirecteurs goede en minder goede kwaliteit.
De bankiers die ik ken zorgen voor een minstens zo goede opvolging als kredietmakelaars.
Die kredietmakelaars zijn trouwens voor het overgrote deel voormalige bankiers.
De Belgische kredietmarkt is zeer concurrentieel.
De instellingen die via kredietmakelaars werken zijn enerzijds een aantal kleinere instelingen die niet zelf investeren in een netwerk in België. Anderzijds een paar grootbanken die via een vehikel kredieten aanbieden maar globaal duurder dan via hun eigen netwerk.
Zeker bij een grootbank kan je snel een beslissing hebben. Maar nu is het echt wel laat om nog voor 31 dec rond te raken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”