Loon schuldbemiddelaar

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

Loon schuldbemiddelaar

#1 , 27 jun 2019 13:15

Kan iemand mij de maximum vergoeding van een schuldbemiddelaar vertellen? De wettelijke grens bedoel ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2019 16:00

Art. 1675/19 Ger.W.
§ 2. De staat van ereloon, emolumenten en kosten van de schuldbemiddelaar komt ten laste van de schuldenaar en wordt bij voorrang betaald.
Onverminderd artikel 1675/9, § 4, houdt de schuldbemiddelaar tijdens de opmaak van de regeling van de baten van het vermogen van de schuldenaar een reserve af voor de betaling van ereloon, emolumenten en kosten.

Wanneer er totaal geen inkomsten zijn dan

In geval van totale kwijtschelding van schulden legt de rechter de totale of gedeeltelijke onbetaalde honoraria van de schuldbemiddelaar ten laste van het Fonds ter bestrijding van de overmatige schuldenlast.


Deze vergoedingen bedragen:
2, 1°
voor het geheel van de handelingen die voortvloeien uit de toepassing van de artikelen 1675/9, § 2, 1675/10, 1675/11, § 1, en 1675/14, § 3 van het Gerechtelijk Wetboek, een eenmalig bedrag van wanneer het aantal schuldeisers dat aangifte van schuldvordering heeft gedaan, hoogstens 5 bedraagt, = 539,01€

te vermeerderen met per bijkomende schuldeiser; = 35,94

voor elke handeling verbonden aan een betaling ten gunste van de verzoeker, zolang zijn schuldenaars in handen van de schuldbemiddelaar moeten betalen overeenkomstig artikel 1675/9, § 1, 4°, van hetzelfde Wetboek alsook voor elke handeling verbonden aan een betaling namens de verzoeker overeenkomstig artikel 1675/11, § 3, van hetzelfde Wetboek: per betaling; = 5,97€

voor de handelingen gesteld in toepassing van de artikelen 1675/14, § 2, derde lid, of 1675/15 van hetzelfde Wetboek: 179,66€ per schriftelijke verklaring die tot een vonnis aanleiding geeft;

voor het inwinnen van nuttige inlichtingen bedoeld in artikel 1675/8, eerste lid, van hetzelfde Wetboek: 107,80€ per schriftelijke verklaring


Dus deze mens moet ook betaald worden voor zijn werk en als er zeer veel schuldeisers zijn kan dit zeer hoog oplopen.

Niemand werkt voor niks, men vraagt altijd zelf het CSR aan, dus niet verplicht en dan moet je die ook betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#4 , 27 jun 2019 18:20

Art. 1675/19 Ger.W.
§ 2. De staat van ereloon, emolumenten en kosten van de schuldbemiddelaar komt ten laste van de schuldenaar en wordt bij voorrang betaald.
Onverminderd artikel 1675/9, § 4, houdt de schuldbemiddelaar tijdens de opmaak van de regeling van de baten van het vermogen van de schuldenaar een reserve af voor de betaling van ereloon, emolumenten en kosten.

Wanneer er totaal geen inkomsten zijn dan

In geval van totale kwijtschelding van schulden legt de rechter de totale of gedeeltelijke onbetaalde honoraria van de schuldbemiddelaar ten laste van het Fonds ter bestrijding van de overmatige schuldenlast.


Deze vergoedingen bedragen:
2, 1°
voor het geheel van de handelingen die voortvloeien uit de toepassing van de artikelen 1675/9, § 2, 1675/10, 1675/11, § 1, en 1675/14, § 3 van het Gerechtelijk Wetboek, een eenmalig bedrag van wanneer het aantal schuldeisers dat aangifte van schuldvordering heeft gedaan, hoogstens 5 bedraagt, = 539,01€

te vermeerderen met per bijkomende schuldeiser; = 35,94

voor elke handeling verbonden aan een betaling ten gunste van de verzoeker, zolang zijn schuldenaars in handen van de schuldbemiddelaar moeten betalen overeenkomstig artikel 1675/9, § 1, 4°, van hetzelfde Wetboek alsook voor elke handeling verbonden aan een betaling namens de verzoeker overeenkomstig artikel 1675/11, § 3, van hetzelfde Wetboek: per betaling; = 5,97€

voor de handelingen gesteld in toepassing van de artikelen 1675/14, § 2, derde lid, of 1675/15 van hetzelfde Wetboek: 179,66€ per schriftelijke verklaring die tot een vonnis aanleiding geeft;

voor het inwinnen van nuttige inlichtingen bedoeld in artikel 1675/8, eerste lid, van hetzelfde Wetboek: 107,80€ per schriftelijke verklaring


Dus deze mens moet ook betaald worden voor zijn werk en als er zeer veel schuldeisers zijn kan dit zeer hoog oplopen.

Niemand werkt voor niks, men vraagt altijd zelf het CSR aan, dus niet verplicht en dan moet je die ook betalen !
Deze bedragen zijn per jaar, neem ik aan?
Er zal waarschijnlijk een 1000 EUR ingehouden worden op mijn loon, dus ik probeer de duur van de CSR te voorspellen....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2019 19:22


Deze bedragen zijn per jaar, neem ik aan?
Er zal waarschijnlijk een 1000 EUR ingehouden worden op mijn loon, dus ik probeer de duur van de CSR te voorspellen....
De duur word bepaald in het vonnis !

Zorg dat je voldoende krijgt om een behoorlijk leven te leiden, soms beter een jaar langer als je maar een menselijk leven heeft.

Er zijn er zeer veel waar schrijnende toestanden zijn in de CSR.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#6 , 05 jul 2019 07:58

Mijn zichtrekening is geblokkeerd. Is dit de normale gang van zaken als men in CSR zit? Wordt eigen zichtrekening door de bank geblokkeerd? Mijn domiciliëringen zijn niet uitgevoerd (lening zonder achterstand...). Mijn loon is al rechtstreeks naar de schuldbemiddelaar gegaan...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2019 09:24

De schuld bemiddelaar is heer en meester over al je inkomsten, en al je inkomsten moeten via de schuldbemiddelaar gebeuren

Deze werkwijze zal je advocaat bij je aanvraag van je CSR je wel duidelijk gezegd hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#8 , 05 jul 2019 16:41

De schuld bemiddelaar is heer en meester over al je inkomsten, en al je inkomsten moeten via de schuldbemiddelaar gebeuren

Deze werkwijze zal je advocaat bij je aanvraag van je CSR je wel duidelijk gezegd hebben .
Ondertussen opgelost. Bank blokkeert automatisch de rekeningen van mensen in CSR, maar na fiat schuldbemiddelaar is het alweer in orde.
Mijn loon gaat naar de schuldbemiddelaar wat normaal is en voorlopig stort ze de helft van ons gezinslast door zodat wij onze kosten en lopende leningen (zonder achterstallen) kunnen betalen. Dit in afwachting tot de minnelijke schikking met de schuldeisers.
Tot nu toe, kan ik niets dan positief zijn over de schuldbemiddelaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jul 2019 16:46


Tot nu toe, kan ik niets dan positief zijn over de schuldbemiddelaar.
Een goede raad hou hem te vriend want je gaat hem of haar nog veel nodig hebben, en het is hij die de meeste beslissingen moet geven als je iets extra's wilt.
Ik wens je een zeer goede afloop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#10 , 26 jul 2019 14:30

Veel schuldbemiddelaars zijn zeer creatief in het aanwenden van hun kosten en erelonen. Ze handelen meestal in hun voordeel i.p.v. in het voordeel van de schuldeiser of schuldenaar. Jammer genoeg.
Ook inzage recht, opvolging en samenkomsten zijn een zwak punt meestal.
De schuldenaars kennen meestal hun rechten niet en zitten in de zwakste positie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2019 15:11

Veel schuldbemiddelaars zijn zeer creatief in het aanwenden van hun kosten en erelonen. Ze handelen meestal in hun voordeel i.p.v. in het voordeel van de schuldeiser of schuldenaar. Jammer genoeg.
Ook inzage recht, opvolging en samenkomsten zijn een zwak punt meestal.
De schuldenaars kennen meestal hun rechten niet en zitten in de zwakste positie.
Vergeet toch niet dat deze schuldbemiddelaars dit hun beroep is, en dat zij moeten betaald worden.

Meestal zijn dit advocaten en gratis werken doen deze niet .

De schuldenaars veel rechten zijn er niet, die hebben meestal plichten.

Mensen die zomaar schulden maakt hebben zeer weinig te zeggen, want de schuldeisers DIT zijn de slachtoffers die meestal niks meer zijn van hun centen, welke rechten hebben zij soms ??? .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#12 , 26 jul 2019 15:51

Ook de schuldeisers zijn er dikwijls mee gebaad om alles snel te kunnen afhandelen.
VB Ik schuld van 200 euro aan de gemeente in verband met huisvuil moest op 7 jaar afbetaald worden. De kost hiervoor is vele malen groter dan die 200 euro. En de gemeente (intercommunale) heeft ze veel administratieve opvolging die ook veel geld kost.
Zo kan een schuldbemiddelaar soms 5 dergelijke 'schulden' opnemen in zijn lijst waardoor deze groter wordt en dus meet ereloon kan ontvangen.
Zelf al is er geld genoeg om al die kleine schulden van soms minder dan 100 euro eenmalig te betalen, doen ze dat niet. Want ereloon gaat voor.
Ander vb: Ik ken een dossier waar een wagen op afbetaling al 2 jaar goed liep.

Echtpaar gaat in schuldbemiddeling en de wagen wordt opgenomen in de lijst van schulden. Wel staat de schuldbemiddelaar toe dat de schuldenaar verder blijft betalen omdat het maar 1 jaar meer was. Deze laatste krijgt samen met zijn onderhoud budget +/- 2000 euro/maand hiervoor. De wagen in kwestie vertegenwoordigde 600 euro.

Op deze manier waren er 13 openstaande schulden volgens de lijst.
Waarvan de meeste onder de 100 euro waren en enkel 2 van 200 en 300 euro.
De wagen niet meegeteld.

Inzage van de rekeningen, jaarlijkse stand van zaken of enige samenwerking kregen ze niet.
Ereloon was enorm, zelf op die wagen die ze zelf verder afbetaalde vroeg hij ereloon. Ook al had hij daar geen werk aan.

Schuldbemiddelaar had samen met zijn vrouw die ook schuldbemiddelaar was meer dan 100 dossiers (bij mijn weten)

Elke betaling die een schuldbemiddelaar doet kost je extra geld, dus zij betalen vb huishuur, water, elektriciteit, telefoon, ...
Je kan gemakkelijk afspreken dat de schuldenaar dit doet zodat er geen kosten aan verbonden zijn. Maar natuurlijk moet het budget hiervoor voorzien worden en de opvolging gegarandeerd.

Ik ken bijna geen schuldbemiddelaars die dat doen of voorstellen, want dan ontvangen ze minder ereloon.

Andere hekel punt is het contract dat je VOOR de CSB moet tekenen met de schuldbemiddelaar. Dat is meestal een briefje van het internet wat aangepast.
Zo maken ze er honderden per maand. Daar staat vb in dat een schuldenaar zonder toestemming NIET naar het buitenland mag gaan.

Een echtpaar dat op de grens woont met vb Nederland en in de Albert Hein in NL wil gaan winkelen omdat het daar goedkoper is, mag dat niet. Idem met Luxemburg.

Zo zie je maar wetgeving en opvolging is een zeer zwak punt dat iedereen naar zijn hand zet. Zij die het weten, meestal de advocaten in samenspraak met de rechters die ze dagelijks zien in de rechtbank.

Maar eerlijk. Ik heb ook al goed tot zeer goed schuldbemiddelaars tegengekomen, die bestaan ook al zijn ze zeldzaam.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 jul 2019 16:07

Waar leest u dat je niet net over grens mag geen winkelen? Je betaalt toch met het leefgeld dat je ter beschikking wordt gesteld.....en dit mag je vrij besteden.

Tenslotte je kan ook in budgetbeheer gaan via bv. een CAW of de sociale dienst van het plaatselijk OCMW en daar worden geen erelonen aangerekend vooraleer je in de collectieve start via de rechtbank.

Bij schulden moet je altijd heel snel zoeken naar hulp om dit op te lossen.

Vergeet niet dat heel wat schuldeisers in de problemen zijn gekomen omdat de schuldenaars niet of niet tijdig betaalden of naar een deel van hun centen mochten fluiten omwille van collectieve schuldenregeling.

Laat het ons wel even realistisch houden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#14 , 26 jul 2019 17:36

Tot nu toe verloopt alles goed bij mij. Tot de definitieve plan, krijg ik een deel van mijn loon doorgestort, de helft van onze vaste uitgaves (die ik moest bewijzen natuurlijk). Onze lopende leningen betalen we zelf af (wagen, renovatie, energielening...), ik zal erop letten dat deze "schuldeisers" niet in haar berekening komen...

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#15 , 26 jul 2019 17:40

Ook de schuldeisers zijn er dikwijls mee gebaad om alles snel te kunnen afhandelen.
VB Ik schuld van 200 euro aan de gemeente in verband met huisvuil moest op 7 jaar afbetaald worden. De kost hiervoor is vele malen groter dan die 200 euro. En de gemeente (intercommunale) heeft ze veel administratieve opvolging die ook veel geld kost.
Zo kan een schuldbemiddelaar soms 5 dergelijke 'schulden' opnemen in zijn lijst waardoor deze groter wordt en dus meet ereloon kan ontvangen.
Zelf al is er geld genoeg om al die kleine schulden van soms minder dan 100 euro eenmalig te betalen, doen ze dat niet. Want ereloon gaat voor.
Ander vb: Ik ken een dossier waar een wagen op afbetaling al 2 jaar goed liep.

Echtpaar gaat in schuldbemiddeling en de wagen wordt opgenomen in de lijst van schulden. Wel staat de schuldbemiddelaar toe dat de schuldenaar verder blijft betalen omdat het maar 1 jaar meer was. Deze laatste krijgt samen met zijn onderhoud budget +/- 2000 euro/maand hiervoor. De wagen in kwestie vertegenwoordigde 600 euro.

Op deze manier waren er 13 openstaande schulden volgens de lijst.
Waarvan de meeste onder de 100 euro waren en enkel 2 van 200 en 300 euro.
De wagen niet meegeteld.

Inzage van de rekeningen, jaarlijkse stand van zaken of enige samenwerking kregen ze niet.
Ereloon was enorm, zelf op die wagen die ze zelf verder afbetaalde vroeg hij ereloon. Ook al had hij daar geen werk aan.

Schuldbemiddelaar had samen met zijn vrouw die ook schuldbemiddelaar was meer dan 100 dossiers (bij mijn weten)

Elke betaling die een schuldbemiddelaar doet kost je extra geld, dus zij betalen vb huishuur, water, elektriciteit, telefoon, ...
Je kan gemakkelijk afspreken dat de schuldenaar dit doet zodat er geen kosten aan verbonden zijn. Maar natuurlijk moet het budget hiervoor voorzien worden en de opvolging gegarandeerd.

Ik ken bijna geen schuldbemiddelaars die dat doen of voorstellen, want dan ontvangen ze minder ereloon.

Andere hekel punt is het contract dat je VOOR de CSB moet tekenen met de schuldbemiddelaar. Dat is meestal een briefje van het internet wat aangepast.
Zo maken ze er honderden per maand. Daar staat vb in dat een schuldenaar zonder toestemming NIET naar het buitenland mag gaan.

Een echtpaar dat op de grens woont met vb Nederland en in de Albert Hein in NL wil gaan winkelen omdat het daar goedkoper is, mag dat niet. Idem met Luxemburg.

Zo zie je maar wetgeving en opvolging is een zeer zwak punt dat iedereen naar zijn hand zet. Zij die het weten, meestal de advocaten in samenspraak met de rechters die ze dagelijks zien in de rechtbank.

Maar eerlijk. Ik heb ook al goed tot zeer goed schuldbemiddelaars tegengekomen, die bestaan ook al zijn ze zeldzaam.
Bij ons gaan we de lopende rekeningen zelf betalen. Ik sta +/- 700 euro van mijn loon af voor de schulden. Ben benieuwd hoe lang de CSR zal lopen....

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”