LEEFGELD bij collectieve schuldenregeling

Joerischneider
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

LEEFGELD bij collectieve schuldenregeling

#1 , 20 mar 2019 10:38

Hallo,

Al 4 jaar zit ik op collectieve schuldenregeling. Al meer dan een jaar vraag ik meer LEEFGELD maar krijg nooit een antwoord op deze vraag van mijn bemiddelaar. Ik werk voltijds en verdien minimum 2000€ netto per maand en krijg amper 1200€ leefloon.
Mijn vaste kosten zijn:
790€ huishuur
150€ electriciteit
100€ mazout
30€ water
100€ benzine
90€ tv internet en gsm
40€ winkel.

Dit is al 1300€!!! En dan kan ik zelfs nog niet iets doen in men vrije tijd.. ik moet nu al elke maand zien dat ik ergens iets kan bijverdienen om mijn benzine te kunnen betalen om te gaan werken. Al een geluk dat ik maaltijdcheques heb of ik had amper eten...
De schulden die worden afbetaald zijn maar 900€ per jaar en de bemiddelaar kost 600€ per jaar. Dat is 1500€ maar de bemiddelaar kan op 1 jaar wel meer dan 12000€ opzij hebben staan aan de hand van wat ik verdien dus waarom blijf ik zo weinig LEEFGELD krijgen?
Wat ik al meer dan een jaar vraag is 1400€ LEEFGELD. Nog nooit heeft hij mij hierop geantwoord... Alle andere vragen wel maar deze niet... En leefgeld is een verkeerde naam, ik kan er zelfs mijn vaste kosten niet mee betalen. Overlevingsdrang is gepaster!!! Het is een SCHANDE!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2019 10:47

Niemand verplicht je om in de CSR te blijven, je kan er gewoon uitstappen en zelf zorgen voor de afbetalingen .

Hier heb ik zelfs nog niemand gelezen die zelfs 1200€ per maand krijgt !
Normaal heeft men max het leefloon per maand en dit is nu 2019 voor een alleenstaande
910,52 per maand
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 mar 2019 10:51

Er is geen wettelijke regeling inzake de omvang van het leefgeld, behalve een minimumgrens. Deze wordt gelijk getrokken met de grenzen van loonbeslag.

U kan niet eisen meer leefgeld te krijgen. Het is reeds aan de hoge kant, vergeleken met de ‘standaard’.

Het geld kan echter niet ‘verdwijnen’. Het lijkt me vreemd dat er jaarlijks slechts zo weinig wordt afbetaald, bent u daar zeker van?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Joerischneider
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2019 12:03

Dat kan kloppen dat de meeste mensen niet meer dan 900 euro krijgt want dit zijn over het algemeen mensen die doppen of amper 1200 euro verdienen. en anders kunnen die niets afbetalen.
ik werk dan ook 24 dagen per maand en elk weekend om het dubbel te verdienen dus dan heb ik toch recht op meer leefgeld. niet? en ja daar ben ik 100% zeker van dat er jaarlijks 900euro naar de schuldeisers gaat alsook 600euro naar de bemiddelaar voor zijn onkosten en erelonen. elk jaar in februari krijg ik een overzicht hiervan. (vorige maand dus)

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 20 mar 2019 13:07

u kan ook eens nadenken om te besparen op uw vaste kosten (veel huur voor iemand die in CSR zit)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2019 13:43

U spreekt hier als maar over je rechten
Heb je al eens nagedacht welke je plichten zijn tegenover u schuldeisers, die reeds maanden wachten op hun centen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Joerischneider
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mar 2019 10:38

beste meneer die over mijn plichten begint.
de schulden dat ik heb komen door het wanbeleid van de overheid die hun werk niet wou doen zodoende ik ervoor kan opdraaien!
dus begint al maar te dimmen.... en ja de criminele overheid kan en mag dat!!!!

Joerischneider
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 mar 2019 11:13

het is niet omdat ik op CSR zit dat ik ineens goedkopere woningen kan huren...
die prijzen blijven hetzelfde hoor! en tenzij je in de limburg of in de ardennen woont kun je moeilijk iets goedkoper vinden... en dan ook ik werk in een 5 ploegensysteem waar ik op 1 week 3 verschillende shiften moet werken dus ik heb mijn slaap nodig. dan ga ik niet in een studio leven waar je nooit rust hebt. heb dit ooit gedaan en dat kostte al 550 euro per maand en was amper 25 vierkante meter klein. en dag en nacht lawaai. op die manier kun je geen job houden als je geen slaap hebt. Nu woon ik voor 250euro meer in een alleenstaande woning van 180 vierkante meter. dan is de keuze snel gemaakt...
Maar als u dat niet kan begrijpen dan stopt de discussie.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”