Verkoop annuleren

Wendela
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop annuleren

#1 , 03 jul 2016 21:09

Gisteren ging ik in een winkel kijken voor kurkparket. In de toonzaal zie ik een type dat in solden is en waarvan er slechts een beperkte stock op voorraad is. Ik moet snel beslissen, wordt me gezegd. De verkoopster maakt hiervan een offerte (ik onderteken deze niet). Bij thuiskomst enkele uren later bevestig ik deze offerte per mail. De offerte zelf heb ik niet ondertekend, wel een mail gestuurd met de bevestiging dat ik 30m² wil kopen. en enkele minuten later ontvang ik in mijn mailbox de digitale factuur, 30% voorschot te betalen.
Vandaag bedenk ik me (kleur te donker) en bel naar de winkel met de vraag: kan ik dit nog kosteloos annuleren? Per mail heb ik wel bevestigd, maar er is geen factuur of offerte ondertekend, noch een voorschot betaald. De verkoopster zegt: nee, bij annulatie verlies je 30%.
Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp. Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Wendela
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2016 22:23

En geldt er in dat geval ook het recht van 7 dagen tijd voor annulatie (door aangetekend schrijven)?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38756

#4 , 03 jul 2016 23:20

Bij mijn weten is de aankoop is gesloten in de verkoopruimte.
Dus is de koop gesloten.

Ondernemingen (boek VI WER) – art. VI.64 e.v. WER

Als een overeenkomst buiten verkoopruimte of buiten de gebruikelijke plaats van beroepsuitoefening wordt gesloten, wordt de consument in het bijzonder beschermd door een informatieverplichting van de onderneming of van de beoefenaar van een vrij beroep, voor de sluiting van de overeenkomst; door een verplichting tot bevestiging van de gesloten overeenkomst alsook door een herroepingsrecht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 04 jul 2016 08:36

Bestelling is via email gebeurd, dit is toch een online bestelling of niet.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=39470
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2016 09:45

Gisteren ging ik in een winkel kijken voor kurkparket. In de toonzaal zie ik een type dat in solden is en waarvan er slechts een beperkte stock op voorraad is. Ik moet snel beslissen, wordt me gezegd. De verkoopster maakt hiervan een offerte (ik onderteken deze niet). Bij thuiskomst enkele uren later bevestig ik deze offerte per mail. De offerte zelf heb ik niet ondertekend, wel een mail gestuurd met de bevestiging dat ik 30m² wil kopen. en enkele minuten later ontvang ik in mijn mailbox de digitale factuur, 30% voorschot te betalen.
Vandaag bedenk ik me (kleur te donker) en bel naar de winkel met de vraag: kan ik dit nog kosteloos annuleren? Per mail heb ik wel bevestigd, maar er is geen factuur of offerte ondertekend, noch een voorschot betaald. De verkoopster zegt: nee, bij annulatie verlies je 30%.
Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp. Mvg.
Beste,

Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel, aangezien er in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en de consument (uzelf dus) een berekening werd gemaakt van de kosten van het parket in de verkoopruimte van de onderneming. Aldus is er geen bedenktermijn van 14 dagen.

Mvg,

Van Camp

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 04 jul 2016 10:13

Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel,
Waar is de bestelbon. Eveneens geen voorschot. De winkel zal moeten bewijzen waar de aankoop gebeurd is.

Omdat je iets gaat bekijken in hun winkel, is er geen aankoop gebeurd.
De winkel had de bestelling via email ook niet mogen aanvaarden, door dit te aanvaarden is er een online aankoop gesloten.
Zal een beetje afhangen wat er in die email vermeld staat.

Er is geen offerte bestelbon getekend in de winkel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12965

#8 , 04 jul 2016 10:22

Dit valt toch niet te vergelijken met een online koop waarbij de koper het product pas kan keuren na ontvangst?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 04 jul 2016 10:34

Inderdaad maar maakt de winkel dan ook geen grote fout, door de bestelling via email te aanvaarden.
Beschikt die winkel wel over de noodzakelijke gegevens van de klant.

Zijn de aankoopvoorwaarden gekend door de klant, in veel voorwaarden lees ik toch andere zaken.

Zoals hier: http://www.ludecom.be/Ludecom_nl.pdf
Laatst gewijzigd door sloeberken op 04 jul 2016 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12965

#10 , 04 jul 2016 10:39

Een kleine fout misschien, maar naar mijn mening geen fout die de ontbinding van de koop kan rechtvaardigen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 04 jul 2016 10:44

Dan is er nog die 30% die ze claimen, was de klant daarvan op de hoogte. Sorry voor de winkel, dit kan ik toch geen kleine fout noemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12965

#12 , 04 jul 2016 10:50

Als (belangrijke als!) die 30% in de offerte staat, was de koper daarvan op de hoogte. De offerte is per mail bevestigd, lees ik in de eerste post.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2016 10:55

Er is ten deze geen sprake van verkoop buiten de winkel,
Waar is de bestelbon. Eveneens geen voorschot. De winkel zal moeten bewijzen waar de aankoop gebeurd is.

Omdat je iets gaat bekijken in hun winkel, is er geen aankoop gebeurd.
De winkel had de bestelling via email ook niet mogen aanvaarden, door dit te aanvaarden is er een online aankoop gesloten.
Zal een beetje afhangen wat er in die email vermeld staat.

Er is geen offerte bestelbon getekend in de winkel.
Beste,

Als de verkoper kan aantonen dat er met de koper in de verkoopruimte over het goed werd onderhandeld en nadien door de koper via e-mail werd aanvaardt, is er geen sprake van buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomst (zie Richtlijn 2011/83/EU, randnr. 20).

Mvg,

Van Camp

denlowie
Berichten: 15939
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2016 11:01

Als deze winkel geen verkopers heeft die de mensen thuis bezoeken, is dat toch geen probleem, dit is dan in de winkel overeen gekomen waar anders ??
en zeker niet in de tijd van solden zullen ze u op zondag niet thuis komen opzoeken.
Anders stuur men ook geen mail, en ook de inhoud van de mail zal uitwijzen waar men de verkoop sluit.

Waarom altijd zo rond de pot draaien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 04 jul 2016 11:34

leg me neer bij de meerderheid, dat is democratie. Als iedereen dezelfde mening zou hebben over iets zou het hier echt saai worden.
Maar sommige kunnen het moeilijk laten, van een onderschrift te plaatsen.

Aan Ts nog een klein vraagje, heeft deze winkel een website of maken ze ergens reclame online. hoe kom je aan hun mail adres.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”