"U hoeft verder niet te doen"

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3526
Juridisch actief: Nee

"U hoeft verder niet te doen"

#1 , 01 sep 2010 10:12

Ik denk dat iedereen ze wel kent: postorderbedrijven, boekenclubs, magazines en aanverwante die je een lokkertje toesturen waar je goedkoop of gratis op kan intekenen. Indien dit lokkertje je bevalt hoef je verder niets te doen en betaal je automatisch voor meestal een jaar voor hun diensten. Wat je zou moeten doen indien je dit niet wenst wordt vaak zelfs niet vermeld. Bovendien staat op het antwoordkaartje enkel het lokkertje vermeld en voor de rest niets.
Ik vroeg me af of zo een constructie wel wettelijk is en wat de mogelijke gevolgen zijn indien dit niet zo is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 sep 2010 18:25

Dan wordt onder invloed van de WMPC dat beding als nietig beschouwd.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 09 sep 2010 21:36

Ik heb een gelijkaardige situatie (denk ik): via televerkoop een proefpakket "zonder aankoopverplichtingen" aangeboden gekregen, en hierop ingegaan.
Zeer correct de prijs vermeld aan de telefoon, die we dan ook gaan betalen, net zoals alle consumentenrechten (opzeg binnen de 14 dagen, betalen binnen de 30), maar nu staat ook op de begelijdende brief vermeld dat, zonder tegenbericht vaan ons, wij nog volgende zendingen gaan krijgen.
Zijn wij verplicht om te reageren als wij de rest niet willen ontvangen, of kunnen wij dit gewoon negeren, daar wij hier niet om gevraagd hebben, en dit een afgedwongen verkoop is?

De firma is wel gevestigd in Zwitserland, met een belgisch rekeningnr, maakt dit een verschil? Dit was ook niet op voorhand geweten.

Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”