Compensatie fout aannemer?

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Compensatie fout aannemer?

#1 , 03 mei 2024 22:20

Beste,

Het was de bedoeling om deze week de voorlopige oplevering te kunnen uitvoeren op onze verbouwing. Het laatste werk dat deze week nog moest gebeuren was de plaatsing van de binnendeuren. We gaven duidelijk aan 9 deuren en 2 deuropeningen die bepleisterd moeten worden voor stalen deuren op latere datum. Intussen gaven we aan een schilder door dat hij op 13 mei kan starten (na overleg met de aannemer).
Wat blijkt vandaag... Er is een deur geplaatst in een reeds bepleisterde deuropening. De aannemer geeft aan dat dit een fout is en dat ze de deur zullen verwijderen en zullen bij pleisteren. Echter zeggen ze ook dat starten met schilderen op 13 mei geen optie is. We moeten dus onze afspraak met de schilder verzetten en mogelijk nadien ook onze verhuisdatum.
Dit zorgt voor problemen aan onze kant; is dit iets waarvoor we een compensatie/tegemoetkoming kunnen vragen?
Alvast bedankt voor de uitleg.

LeenW
Berichten: 12899

#2 , 03 mei 2024 22:28

Vragen kan u altijd. Of de aannemer iets wil doen, is iets anders.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2024 22:33

Vragen kan u altijd. Of de aannemer iets wil doen, is iets anders.
Vragen kan inderdaad altijd, maar hebben we ergens als consument/bouwheer rechten hierin? Gezien dit niet enkel naar planning toe, maar waarschijnlijk bij de schilder ook tot een extra kost zal leiden?

Reclame

LeenW
Berichten: 12899

#4 , 03 mei 2024 22:56

U hebt altijd het recht om een vergoeding voor geleden schade te vorderen tegenover wie dan ook.

lukasi
Berichten: 1158

#5 , 04 mei 2024 08:13

je zal dan wel eerst die schade moeten kunnen aantonen en bewijzen.
Wat ga je doen als de weersomstandigheden zo veranderen dat de schilder niet kan starten ?
Het weer voor een compensatie vragen?

Dus veel zal afhangn HOE er werd doorgegeven dat er 9 deuren moesten geplaats worden en 2 niet .
Mondeling? Hopeloos
Whatsapp, tekstbericht ? Mijn ervaring acht ik de kans klein op succes
Mail ? al beter en al zeker als er op die mail een antwoord kwam
Werfverslag naar alle partijen ? Kans op compensatie is een pak gestegen.
En zeker als er dan nog eens duidelijk op een plan van aanleg duidelijk is vermeld dat er een deur moet komen en hier niet.

mava105
Berichten: 22313
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 mei 2024 09:21

Nieuw pleisterwerk moet enige tijn uitdrogen alvorens te schilderen, tenzij je natuurlijk binnen een paar maanden wil herschilderen.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mei 2024 15:40

je zal dan wel eerst die schade moeten kunnen aantonen en bewijzen.
Wat ga je doen als de weersomstandigheden zo veranderen dat de schilder niet kan starten ?
Het weer voor een compensatie vragen?

Dus veel zal afhangn HOE er werd doorgegeven dat er 9 deuren moesten geplaats worden en 2 niet .
Mondeling? Hopeloos
Whatsapp, tekstbericht ? Mijn ervaring acht ik de kans klein op succes
Mail ? al beter en al zeker als er op die mail een antwoord kwam
Werfverslag naar alle partijen ? Kans op compensatie is een pak gestegen.
En zeker als er dan nog eens duidelijk op een plan van aanleg duidelijk is vermeld dat er een deur moet komen en hier niet.
Het stond reeds op de eerste offerte zo beschreven, is via mail nogmaals vermeld net voordat de plaatsing van de deuren gepland stond en is door de aannemer bevestigd, dus op dat vlak staan we stevig.

Als het iets was zoals weeromstandigheden had ik deze vraag niet gesteld hoor. Ik vind dit een ander gegeven; dit was te voorkomen.
De schilder heeft ons al aangegeven dat uitstel nodig zal zijn..

Terug naar “Consumenten Koop”