voorschot oldtimer

hans bauters
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

voorschot oldtimer

#1 , 19 okt 2023 10:44

Ik heb een oldtimer jaguar verkocht via autoscout .Ik kon daar de miles niet ingeven , en heb vergeten om te rekenen naar kilometers.
Ik had een koper die de auto wou kopen en heb hem dan een foto doorgestuurd van het dashbord waar de miles op te zien waren . Hij is komen testrijden , en toen heb ik hem expleciet nogmaals gezegd dat de auto in miles was . We discusieren over de prijs en betaald 2000 euro voorschot . Twee dagen nadien stuurt hij mail dat hij auto niet meer wil en eist zijn voorschot terug omdat hij niet wist dat het miles waren ! Ik ga ervan uit dat een voorschot bindend is , voor ons alsook voor hem mochten we de auto aan een hoger bod konden verkopen . Wie heeft hier gelijk ? thx

LeenW
Berichten: 12962

#2 , 19 okt 2023 10:47

Kan u bewijzen dat u duidelijk heeft gemaakt dat het miles waren? Anders kan de koper inderdaad aanvoeren dat uw advertentie misleidend was.

Sirkii
Berichten: 5462

#3 , 19 okt 2023 12:38

Normaal zie je toch op de snelheidsmeter de aanduiding dat het kilometers dan wel mijlen zijn. Trouwens ook aan de schaal zie je dat: bv max gelijk aan bv 120 (= ong 190 km/u)

Voor mij houdt het argument van de koper dus geen steek. Je mag natuurlijk akkoord gaan met annulatie van de koop maar koper kan dit niet afdwingen.

Reclame

CityBird
Berichten: 799

#4 , 20 okt 2023 04:56

Had die wagen ook het stuur aan de rechterzijde?

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2023 18:29

Sowieso heeft bij een echte oldtimer de kilometerstand weinig betekenis. Het is belangrijker welke onderdelen al eens professioneel gereviseerd werden.

Ik heb zelf eens een oldtimer bestelwagen gekocht uit de jaren ‘70, met maar 200 km op de fysieke teller. Uiteraard is dat onzin, die teller is een aantal keer rondgegaan of vervangen.

lukasi
Berichten: 1181

#6 , 21 okt 2023 09:19

U kunt bewijzen dat op de door u doorgestuurde foto van het dashbord er duidelijk miles op staan?
Er is een testrit uitgevoerd
u hebt gezegd miles ?

Dan staat hij, zeker met die foto, zeer zwak.

Kan zijn voordelen hebben, heb zo een Landrover 109 van 64 gehad , miles op de teller... maar stuur links dus daar kun je niet van uitgaan.
Tegengehouden door wegpolitie omdat ik in plaats van 50 km toch ff tegen de 70 km reed.
Ik verstond er niets van: tot ik het doorhad ik reed met miles niet met km.( 40 miles was voor mij dus ruim onder de 50km)
Agent verstond het eerst ook niet over wat ik bezig was, tot hij eindelijk ook doorhad dat ik miles op de teller had.
Mocht doorrijden.

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2023 23:09

Ik zou zeggen dat u er in de door u geschetste context beter voorstaat dan de koper om bij een eventueel doorgedreven geschil uw gelijk te halen, maar met een geschreven overeenkomst, die er blijkbaar niet is ( :roll: )zou er geen enkele discussie geweest zijn.. Bij ontbreken van dergelijke geschreven overeenkomst, zijn uiteraard de foto, én het aannemelijk kunnen maken dat de koper effectief is komen testrijden, niet onbelangrijk.

Terug naar “Consumenten Koop”