Defecte wagen van particulier gekocht

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Defecte wagen van particulier gekocht

#1 , 24 sep 2023 13:55

Beste

Ik ben nog maar 2 weken in het bezit van een 2dehands voertuig en deze heeft al een storing aan de versnellingsbak (kosten +- 8000 EUR voor een nieuwe). Wagen werd gekocht van een particulier, dus geen recht op garantie. Verkoper heeft echter wagen jaarlijks onderhouden bij Audi-dealer. Nu, toen ik onderzoek deed naar de onderhoudshistoriek bleek dat de versnellingsbakolie slechts éénmaal werd vervangen (op +- 77.000 km's) en nadien nooit meer terwijl de fabrikant voorschrijft om elke 60.000 km's te vervangen. Vorige eigenaar zegt dat hij geen kennis heeft van auto's en nooit afweek van de onderhoudsintervallen. Ook werd hem door de garage nooit geadviseerd om de versnellingsbakolie te vervangen voor een 2de keer. Kan ik hiervoor de Audi-dealer aansprakelijk stellen vanwege de gebrekkige onderhoudsservice? De storing op de versnellingsbak is allicht te wijten aan de gebrekkige onderhoudsservice. Ik heb de Audi-dealer nog niet geconfronteerd, wil me eerst juridisch goed informeren. Alvast bedankt voor jullie tips!

CityBird
Berichten: 800

#2 , 24 sep 2023 14:44

Nee, de garage is hier geen partij, je hebt die immers van die particulier gekocht en die hoeft helemaal geen garantie te bieden.

Ook onwaarschijnlijk dat gebrekkig onderhoud de oorzaak is, een doorsnee versnellingsbak doet het langer dan de auto zelf ook al ververs je de olie nooit. Eerder een foute rijstijl of een inherent probleem met dat type versnellingsbak.

Sirkii
Berichten: 5462

#3 , 24 sep 2023 14:59

Klopt niet. De automatische bakken van audi zijn notoir gekend voor problemen tussen 150 en 250k km. Zoek ev een (onafhankelijke) garagist die gespecialiseerd is in t herstellen ipv vervangen.

Ik veronderstel dat je een automaat hebt.

Reclame

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 sep 2023 15:26

Werd het onderhoudsboekje door de garage op de voorgeschreven tijdstippen afgetekend?

CityBird
Berichten: 800

#5 , 24 sep 2023 17:52

Klopt niet. De automatische bakken van audi zijn notoir gekend voor problemen tussen 150 en 250k km. Zoek ev een (onafhankelijke) garagist die gespecialiseerd is in t herstellen ipv vervangen.
Dat zeg ik toch net.

Ik heb nooit problemen met een versnellingsbak gehad ook niet na 300.000km en dat zonder oliewissel. Als dat bij Audi wel zo is dan is dat een probleem inherent aan dat type of merk met of zonder oliewissel. Bij Land Rover bestaat dat probleem naar verluid trouwens ook.

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 sep 2023 19:10

De fabrikant schrijft effectief voor om elk 60.000 km's de olie van de versnellingsbak te vervangen en dit is een onderdeel van de onderhoudswerkzaamheden die de garage moet uitvoeren. Waarom ze het maar één keer gedaan hebben is onduidelijk. De verkoper beweert dat hij nooit afweek van de onderhoudsintervallen alsook niet van de instructies. De garage had hierin op zijn minst een advies moeten geven aan de klant om op 120.000 km's een oliewissel te doen. En inderdaad, de versnellingsbakken van de Audi (s-tronic) zijn kwetsbaar wanneer de olie niet tijdig vervangen wordt... Denken jullie dat het de moeite is om verhaal te halen bij de dealer en, indien ze niet tot een regeling willen komen, juridische stappen te ondernemen? Het gaat om reparatiekosten van in beste geval +- 3000 EUR en in het slechtste geval +8000 EUR.

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2023 19:11

Klopt niet. De automatische bakken van audi zijn notoir gekend voor problemen tussen 150 en 250k km. Zoek ev een (onafhankelijke) garagist die gespecialiseerd is in t herstellen ipv vervangen.

Ik veronderstel dat je een automaat hebt.
Inderdaad, een automaat. Ik ga pas over tot herstelling als de dealer met een verklaring afkomt waarom ze zich niet hielden aan de onderhoudsinterval. Hopelijk kan ik tot een coulance-regeling komen...

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2023 19:15

Werd het onderhoudsboekje door de garage op de voorgeschreven tijdstippen afgetekend?
Ja. Na 120.000 ging de vorige eigenaar steeds op onderhoud maar ze hebben de versnellingsbakoliewissel overgeslagen. Waarom is nog onduidelijk. Als ze kunnen bewijzen dat de klant weigerde om de olie te vervangen, heb ik geen poot om op te staan natuurlijk. Als ze dit echter niet kunnen staven, hebben ze een fout gemaakt. Is het de moeite om te dreigen met juridische stappen in dit geval? Het gaat om reparatiekosten van minstens 3000 EUR...

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 sep 2023 19:16

Nee, de garage is hier geen partij, je hebt die immers van die particulier gekocht en die hoeft helemaal geen garantie te bieden.

Ook onwaarschijnlijk dat gebrekkig onderhoud de oorzaak is, een doorsnee versnellingsbak doet het langer dan de auto zelf ook al ververs je de olie nooit. Eerder een foute rijstijl of een inherent probleem met dat type versnellingsbak.
Er is een rechtsreeks verband tussen de storing en het niet respecteren van de onderhoudsinterval. Deze types versnellingsbakken zijn kwetsbaar wanneer het onderhoud niet tijdig gebeurt...

LeenW
Berichten: 12962

#10 , 24 sep 2023 19:36

Ik vind dat de "instructies van de fabrikant" hier (te?) veel waarde krijgen, uiteraard zal die zijn best doen om meer onderdelen te kunnen verkopen. Als de garagist geen problemen vaststelde bij het laatste onderhoud en de klant bijgevolg geen expliciete instructies geeft om te vervangen, kunnen we dan wel stellen dat er een fout is gemaakt?

CityBird
Berichten: 800

#11 , 24 sep 2023 20:23

Er is een rechtsreeks verband tussen de storing en het niet respecteren van de onderhoudsinterval.
Dat kan enkel worden vastgesteld via een (peperdure) expertise en waarschijnlijk zelfs niet eens met absolute zekerheid.

Thomas_A
Berichten: 2442
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 sep 2023 20:33

Juridisch gezien geen schijn van kans.

Stel dat het defect zich had voorgedaan bij de vorige eigenaar, gaf ik hem een kleine kans. En dan nog.

Maar nu? Een rechtszaak aanspannen tegen iemand waar u nooit een overeenkomst mee gehad heeft, omwille van nalatigheid tegenover iemand anders? Gaat niet gebeuren.

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 sep 2023 23:56

Ik vind dat de "instructies van de fabrikant" hier (te?) veel waarde krijgen, uiteraard zal die zijn best doen om meer onderdelen te kunnen verkopen. Als de garagist geen problemen vaststelde bij het laatste onderhoud en de klant bijgevolg geen expliciete instructies geeft om te vervangen, kunnen we dan wel stellen dat er een fout is gemaakt?
Het is toch niet aan de klant (die 0 kennis heeft van wagens) om aan de garage te vertellen welke werkzaamheden er moeten gebeuren?

HiAan
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2023 23:59

Juridisch gezien geen schijn van kans.

Stel dat het defect zich had voorgedaan bij de vorige eigenaar, gaf ik hem een kleine kans. En dan nog.

Maar nu? Een rechtszaak aanspannen tegen iemand waar u nooit een overeenkomst mee gehad heeft, omwille van nalatigheid tegenover iemand anders? Gaat niet gebeuren.
Toch wel voor het feit dat ze zich niet hebben gehouden aan het onderhoudscontract door bepaalde onderhoudswerkzaamheden niet uit te voeren (terwijl de fabrikant letterlijk voorschrift om deze uit te voeren om de 60K (i.c. versnellingsbakolie)? Ik heb overigens ook de steun van de vorige eigenaar, die wel een overeenkomst had met de garage. Ook hij kan ze in gebreke stellen, niet? Enfin, ik hoop dat het de moeite waard is...

Lanox
Berichten: 3544
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 sep 2023 00:26

Ik heb overigens ook de steun van de vorige eigenaar, die wel een overeenkomst had met de garage. Ook hij kan ze in gebreke stellen, niet? Enfin, ik hoop dat het de moeite waard is...
U kan dat, of het een goed idee is met kans op slagen is een ander verhaal.
De vorige eigenaar kan dat ook, of hij dat nog wil als hij beseft dat het hem enkel geld kan kosten en geen persoonlijke opbrengst geeft is ook weer een ander verhaal.

Terug naar “Consumenten Koop”