vraagstelling verkoop op afstand

The Oscars
Topic Starter
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

vraagstelling verkoop op afstand

#1 , 05 aug 2023 10:46

Wat zijn de rechten en plichten van de koper en de verkoper bij het controleren van een dekbedovertrek dat online is besteld?

Wat zijn de wettelijke bepalingen over het controleren van een dekbedovertrek dat online is besteld?

De Richtlijn Consumentenbescherming bepaald dat de consument alleen aansprakelijk is voor de waardevermindering die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van goederen vast te stellen.

De richtsnoer bij deze richtlijn voegt daar nog aan toe: In beginsel moet de consument de verpakking kunnen openen om toegang te krijgen tot de inhoud binnenin als soortgelijke goederen normaal gesproken in onverpakte staat in winkels worden uitgestald.

Stelling van de verkoper: De verpakking van het artikel heeft een opening aan de achterkant, zodat u de kwaliteit van het product kunt voelen en het artikel deels uit kan halen om de kleur beter te kunnen beoordelen. Dit is ook de manier waarop u het artikel normaal gesproken zou kunnen beoordelen in een winkel. Mocht het product niet bevallen, dan schuift u het artikel netjes terug in de verpakking, zodat het voor ons mogelijk is om het artikel te verkopen. Helaas heeft u het artikel niet op deze wijze getest en verzoeken wij u om een waardevermindering.

Stelling van koper: de kleur, kwaliteit en patroon van het artikel kan alleen maar worden beoordeeld door het dekbedovertrek in zijn geheel uit de verpakking te halen. Dat is ook de manier waarop je een dekbedovertrek zou kunnen beoordelen in een winkel, aangezien dergelijke goederen ook in onverpakte staat in winkels staan uitgestald. In de winkel kunt u de verschillende dekbedovertrekken bekijken en vergelijken. Ze worden uitgestald op bedden of op rekken, zodat u een goed beeld krijgt van de kleuren, patronen en materialen. Zo kunt u makkelijker een keuze maken voor het dekbedovertrek dat het beste bij u past.

Koper verwijst ook naar het arrest Messner van het Hof van Justitie waarin geoordeeld wordt dat de consument het artikel ook mag uitproberen zonder dat de verkoper hiervoor een vergoeding mag vragen, zie: CURIA - Documents (europa.eu)

Koper is bijgevolg van mening dat hij het artikel uit de verpakking mocht halen zonder dat hij hiervoor een vergoeding verschuldigd is.

Wie maakt de correcte analyse van deze wetgeving? Verkoper of koper?
.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2023 10:50

Aangehaalde Richtlijn is correct, discussie gaat dus enkel over de interpretatie hiervan.

Iedereen kan hier gerust zijn mening geven, maar alleen als dit ooit door een rechtbank wordt beoordeeld zal er zekerheid zijn. Aangezien de waarde waarschijnlijk te klein is om het zover te laten komen, zal iedereen zijn eigen mening houden.

Persoonlijk volg ik de verkoper dat door de opening in de verpakking de mogelijkheid is gegeven om het materiaal te voelen. Patroon kan ook op andere manier gecheckt worden. In een winkel is niet altijd de mogelijkheid om de overtrek volledig te bekijken.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 05 aug 2023 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12867

#3 , 05 aug 2023 10:51

Werd de koper voldoende geïnformeerd over de “correcte methode” ?

Reclame

The Oscars
Topic Starter
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2023 11:10

De verkoper zijn algemene retourvoorwaarden: "Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen."

Het dekbedovertrek werd door de koper gehanteerd en geïnspecteerd zoals hij dit zou mogen doen in een winkel, aangezien dergelijke goederen onverpakt uitgestald staan in winkels.
.

The Oscars
Topic Starter
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2023 11:33

Werd de koper voldoende geïnformeerd over de “correcte methode[/u” ?
Onrechtmatig bedingen worden als niet geschreven gehouden (art.VI. 63, tweede alinea WER). Mijns inziens is het dus onrechtmatig om de klant te verplichten om het product in de originele staat te laten zitten in de verpakking als gelijksoortige artikelen in onverpakte staat staan uitgestald in winkels.
.

The Oscars
Topic Starter
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2023 11:57

Bovendien verbiedt het arrest Messner van het Hof van Justitie een vergoeding te vragen voor een waardevermindering, zie rechtsoverweging 23-24 van voornoemd arrest.
.

The Oscars
Topic Starter
Berichten: 523
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2023 07:54

Aangehaalde Richtlijn is correct, discussie gaat dus enkel over de interpretatie hiervan.

Iedereen kan hier gerust zijn mening geven, maar alleen als dit ooit door een rechtbank wordt beoordeeld zal er zekerheid zijn. Aangezien de waarde waarschijnlijk te klein is om het zover te laten komen, zal iedereen zijn eigen mening houden.

Persoonlijk volg ik de verkoper dat door de opening in de verpakking de mogelijkheid is gegeven om het materiaal te voelen. Patroon kan ook op andere manier gecheckt worden. In een winkel is niet altijd de mogelijkheid om de overtrek volledig te bekijken.
Ik volg eerder de koper.

Want 1. Hof van Justitie geeft de consument de mogelijkheid om online goederen uit te proberen (dat is meer dan wat je in een gewone winkel mag doen);

Want 2. De kleur, patroon en materiaal enkel goed kan worden beoordeeld door het dekbedovertrek in zijn geheel uit zijn verpakking te nemen;

Want 3. De richtsnoer bij de richtlijn bepaald dat men goederen uit de verpakking mag nemen wanneer soortgelijke producten uitgestald staan in winkels;

Want 4. Volgens het hof van Justitie geen waardevermindering in rekening mag worden gebracht;

Want 5. De koper te goeder trouw heeft gehandeld;

Want 6. De Europese Unie een hoge bescherming voor de consument beoogt en zo meer rechtszekerheid wil creëren voor diens belangen.
.

Terug naar “Consumenten Koop”